Oudejaarsavond en Psalm 90

Ds. J.D. Heikamp / 2 reacties

Vraag

Ik las hier op Refoweb enkele vragen en antwoorden rondom vuurwerk en Oud en Nieuw (zie onder, red.). Toen viel het mij op dat er vaak geschreven wordt dat er rond 23:30/23:45 uur op 31 december ‘s avonds Psalm 90 wordt gelezen en er gebeden wordt. Hier schrok ik best van. Het is zo belangrijk om het jaar met de Heere af te sluiten en weer met Hem te beginnen, maar bij mij thuis is de avond gevuld met tv-kijken, snacken, snaaien en aftellen. Dit doet mij veel pijn. Wat nu?

Antwoord

Wat nu? Moeilijke vraag voor de praktijk in het gezin. Is het mogelijk dat je bijvoorbeeld aan tafel na de maaltijd, niet op Oudejaarsavond, hetgeen wat je op Refoweb gelezen hebt voorleest aan de familie? Dat mag ook wel in verkorte versie. Of op een ander geschikt moment. Wanneer ze dan vragen gaan stellen zeg je gewoon uit je hart: het doet mij veel pijn dat het bij ons er anders aan toe gaat. Doe dat biddend en met liefde. Wie weet, geeft de Heere uitkomst.

Gezegende jaarwisseling toegewenst, zonder tv en alcohol, maar met de Heere.

Ds. J. D. Heikamp

2 reacties
Lekkerbek
Herkenbaar, bij ons was het ook niet de gewoonte, niet dat het leeg was bij ons, we hadden best goede gesprekken, ook als we uit de kerk kwamen. Maar als ik hoorde dat er bij vriendinnen thuis gelezen en gebeden werd rond 23.30 uur dan dacht ook ik: zo hoort het. Dit zei ik een paar dagen voor oudjaarsdag. Wat bleek: m'n vader wilde dit eigenlijk zelf ook graag veranderen, en wachtte op een moment om daar over te beginnen.
Wie weet als jij erover begint dat er meerderen uit het gezin dit graag zouden willen. En als ze dit absoluut niet willen dan vraag je of je vader na het eten die psalm wil lezen en in zijn gebed hieraan wil denken. Dat kan ook een begin zijn......
Wij hebben geen tv maar ik kan me voorstellen dat je juist op zo'n.avond geen tv wilt kijken. Je kunt ook voorstellen om spelletjes met elkaar te doen. Of s avonds te gourmetten of zo, dan ben je gezellig met elkaar, en kunnen gesprekken ook enigszins gestuurd worden (bv wat was het een ernstige preek hè vanavond).
Bidt er van te voren maar om of de Heere je de moed wilt geven om erover te beginnen en of de reacties mee mogen vallen.
Goede oudejaarsavond en jaarwisseling toegewenst!
tochrefo
Maak het jezelf en anderen niet zo moeilijk.Hieronder volgt een gedeelte uit het "In memoriam" dat ik het uitgesproken bij de uitvaartdienst van mijn vader:
Kwam dat ook niet duidelijk uit het leven van GW naar voren? Door de andere kinderen is het al gememoreerd: de tafelgebeden, het gebed op oudejaarsavond. Dat laatste noemde hij een ‘goede gewoonte’. Die werd in stand gehouden, ook toen de familie uitbreidde. We kunnen nog denken aan die oudejaarsavond met de hele familie in M. Een leuke avond met veel lekkers, er werd Hints gespeeld en vreselijk gelachen. Maar tegen de klok van twaalf uur ging de muziek en de t.v. uit en ging de Bijbel open. Als een pater familias ging hij voor in bidden en danken. Zo werd het jaar met de hele familie afgesloten. Een kostbare herinnering.
En nog steeds sluiten we op deze manier het oude jaar af en gaan het nieuwe jaar in.
(enne........ in vroeger tijd gingen we na de klok van 12 naar buiten en staken wat rotjes en vuurpijlen af.)