Zaterdagavond naar de jeugdsoos

Ds. A. Th. van Olst / 7 reacties

Vraag

Op zaterdagavond ga ik weleens uit met een groep vrienden. We gaan dan naar een jeugdsoos. Die gaat uit van een aantal kerken in dat dorp. Het is dus een christelijke jeugdsoos. Je kunt voor de zondag thuis zijn. Het leek me tot zover verantwoord. Maar er wordt helaas wel Top40-muziek gedraaid. Niet zo hard, maar toch... Ik heb er moeite mee en vraag me af of ik wel mee kan blijven gaan. Echter, als ik niet meega, zie ik die vrienden nog minder en wil niet in een soort sociaal isolement terecht komen. Wat moet ik hiermee? Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het raakt me dat we het nu hebben over een kerkelijke jeugdsoos. Het is eigenlijk om te huilen dat je als jongere je afvraagt of je met een rein geweten naar een activiteit georganiseerd door kerken kunt gaan. Misschien dat die kerken hebben gedacht: we hebben ze liever in de jeugdsoos met zachte Top40-muziek dan in andere uitgaansgelegenheden waar ze duidelijk minder goed kunnen komen. Maar dit is dan toch van de regen in de drup. De wereldse regen drupt de christelijke kerk binnen.

Daar gaat je vraag niet over. Je vraagt je af of jíj er wel kunt komen. Als je je geweten er geweld mee aandoet, moet je er niet komen. Ik kan me wel voorstellen dat je bang bent om in een isolement terecht te komen. Velen die de Heere met heel hun hart volgden, zijn in een soort isolement terecht gekomen, maar kregen wel andere contacten terug. Misschien moet je dit eens met je vrienden bespreken. Echte vrienden staan daar voor open. Wellicht kun je naar je vrienden toe getuigen van de manier waarop jij in het leven wilt staan. Dat hoop ik trouwens wel: dat je niet weg zou blijven omdat de muziek “onder ons” niet geaccepteerd is, maar omdat je je hart aan de dienst van de Heere bent kwijtgeraakt.

Ik zou je dringend willen aanbevelen om samen met je vrienden te zoeken naar een zaterdagavondbesteding die een goede voorbereiding is op de zondag. Misschien is er iets te organiseren waarbij zowel echte gezelligheid als samen bijbelstudie doen een plek zou kunnen krijgen.

Hartelijke groet,
Ds. A. Th. van Olst

7 reacties
Hanna
Hier schrik ik echt van...!!

Vraagsteller, ik hoop dat je een goed alternatief vind!
Misschien kan je zelf wat opzetten zoals geadviseerd wordt,
succes & sterkte hoor!
shaila
Inderdaad....probeer zelf wat te organiseren. Bij ons thuis was het een aantal jaren geleden altijd heeeel gezellig met de vrienden. (ik ben nu getrouwd)Gingen we met de tamdem op pad met een club. Daarna bijv. naar ons thuis. Was altijd prima. Soms zaten er dertig vrienden en vriendinnen. Flessen drinken op tafel, en ma maar frikandellen bakken. Ik hoop echt dat je vrienden bij jullie thuis ook welkom zijn!
floddertje
Inderdaad, zo gingen wij vroeger ook met elkaar iets opzoeken. Meestal waren het bij dezelfde ouders waar we terecht konden, die hun deur openzetten voor de jeugd. Zelf proberen we hier nu ook het goede voorbeeld in te geven.
Afgelopen zaterdagavond hebben we met elkaar gezelschapspellen gedaan, worstebroodjes gemaakt en in de oven gebakken. Ze vonden gretig aftrek en de sfeer was heel gezellig! Een andere keer bakken we popcorn of inderdaad snacks of patat. Het valt ons op dat de jongelui om de zaterdagavond hier willen afspreken, de andere zaterdagavond zijn ze bij een ander gezin. Ze zijn niet naar de jv te krijgen, jongerenavonden willen ze niet bezoeken, maar wel gewoon elkaar thuis opzoeken. Dat stimuleren we ook van harte!
pannenkoek
Hier is geen jeugdsoos. De afstanden zijn hier te groot om op zaterdagavond bij elkaar te zitten. De jv wordt wel door 98% vd jeugd bezocht. Die is na de catechisatie, en de ouders blijven niet rijden. Ik weet niet hoeveel jeugd er naar jv zou gaan als alles hier op de fiets kon.
Vroeger ook, elke zaterdagavond bij een ander. Heel gezellige tijd geweest.
43843
Ik schrik hier ook van. Staat deze soos niet onder toezicht van de desbetref- fende kerkenraad? Dit mag toch gewoon niet kunnen.
Ik ken de tijd van Floddertje en Pannenkoek ook. We hadden best een groot gezin, maar dat kon allemaal. Niks was te veel. Maar het is zo'n andere tijd. . Waarom organiseren die ouders niet iets, het is toch voor hun eigen kinderen en de kerk waar ze deel van uitmaken. Daar moet je jezelf toch voor over hebben!
Catherine
Niet naar de jv ? Daar schrik ik van. De jv is er niet alleen voor de gezelligheid of het vermaak, maar vanwege de bijbelbespreking heel leerzaam. Onze jv is op zondagavond en dan is er nog een avond catechisatie, op vrijdagavond zijn ze erg moe van de hele week vroeg opstaan en het naar schoolgaan, zaterdagavonds blijft zodoende alleen over en die wordt wisselend doorgebracht. Heel vaak thuis, soms bij vrienden, soms met zn allen wat doen, lasergamen, strand, de verjaardagen worden dan gevierd.
adriano313
Misschien de vraag ook eens naar de Jeugdsoos sturen
Want zij zijn de organisatoren
Je kan altijd anoniem blijven en als je daar moeite mee heb,
Zet het adres van de club maar hier neer
Genoeg mensen die het initiatief voor jou en de andere jongeren willen nemen om jullie te ondersteunen

Bidt ook tot God, Hij hoort je ook