Kinderen helpen bij het kopen van een huis

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / 1 reactie

Vraag

Wij zijn ouders van tegen de zeventig met een koophuis. Onze dochter en schoonzoon zijn jong getrouwd en hebben nog niet kunnen sparen. Zij willen nu een huis kopen. Wij kunnen hen helpen door ze 10.000 euro te lenen. Kunnen we bij de notaris regelen dat het geld afgetrokken wordt van de erfenis na  ons overlijden als de erfenis verdeeld wordt. Wat kost zo’n regeling?

Antwoord

Beste ouders,

U wilt uw kinderen helpen bij het kopen van een huis. Fijn dat dit mogelijk is, blijkbaar zowel financieel als in de onderlinge relatie. U hebt een concreet bedrag voor ogen dat u aan hen wilt lenen en vraagt zich af of het geld kan worden afgetrokken van de erfenis.

Ik ga er even vanuit dat u wilt uitlenen zodat uw dochter het huis dat ze wil kopen kan betalen. Het lukt lang niet altijd om voor het volledige aankoopbedrag een hypotheek te krijgen. Hulp van ouders kan dan een goede uitkomst zijn. De manier waarop dit het best kan worden vormgegeven zal afhangen van de specifieke situatie van uw kinderen en de hypotheek die ze op het oog hebben. Het beste kunnen zij en u zich daarover laten informeren door de hypotheekverstrekker. Niet in alle gevallen is een extra lening ook de daadwerkelijke oplossing omdat bij een lening ook lasten horen in de zin van aflossing en rente en de hypotheekverstrekker moet berekenen welke lasten uw dochter en schoonzoon kunnen dragen. In dat geval zou schenking wellicht een betere optie zijn.

Zowel een lening als schenking kan worden verrekend met de erfenis. Dit kan worden opgenomen in de overeenkomst van lening of schenking. Overigens is het inschakelen van een notaris bij een schenking of een lening niet verplicht en ook niet altijd nodig. Het is wel belangrijk dat u en uw dochter en schoonzoon de consequenties van de verschillende mogelijkheden goed kunnen overzien en zich daarover laten voorlichten.

Wat betreft de eventuele kosten van een regeling bij de notaris kunt u het best contact opnemen met een of enkele notariskantoren om dit te vergelijken. U mag ook contact met mij opnemen. Het opstellen van een onderhandse overeenkomst zou ik voor u kunnen verzorgen.

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Lees meer artikelen over:

financiënjuridisch
1 reactie
schoenveter
Een bedrag van 10.000 euro is redelijk te overzien en gemakkelijk uit te voeren. Ouders mogen aan kinderen namelijk (ruim) 5.000 euro belastingvrij schenken per kind, per jaar. Hiervoor is geen notaris nodig en kost u niks extra's (uw eigen vermogen gaat omlaag = gunstig voor de inkomstenbelasting).

Als u dit jaar (2017) zo'n 5.000 euro geeft, en in 2018 nog een schenking van 5000 euro doet is het al geregeld. Om het huis te verbouwen/klussen kunnen ze dan de 2e schenking van gebruiken, ze moeten dan aan die eerste schenking van 5.000 euro nu al genoeg om een huis aan te schaffen.