In twee werelden leven

J.W.N. van Dooijeweert / 3 reacties

Vraag

Ik ben een volwassen vrouw en ben de laatste tijd echt serieus met mijn geloof bezig. Ik zit in de Ger. Gem. Ik sta van harte achter de leer en ga naar de catechisatie. Ik voel dat ik bekeerd moet worden. Ik bid er echt elke dag om. Het is zo moeilijk: ik wil in twee werelden leven... Wat moet ik doen?

Antwoord

Ja, lieve, beste zuster,  dat is een probleem! Wat moet je nou doen? De Bijbel zegt: “Kiest u heden wie gij dienen zult.” Heel uitdrukkelijk. Op een andere plaats: “Heb de wereld niet lief.” Heel uitdrukkelijk. De Heere Jezus zegt: “komt tot Mij.” Op weer een andere plaats is het: “Mijn zoon (Mijn dochter) geef Mij uw hart.” Dan zegt Jezus tegen de rijke jongen: “Ga heen en verkoop alles wat je hebt”, laat de wereld los. En... “die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die  zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet  waardig” Mattheüs 10:37,38. Zou ik daar even bij mogen zetten: “Wie de wereld lief heeft boven Mij, is Mijns niet waardig”? Ik denk dat de Heere juist heel nadrukkelijk dat er bij wil hebben!

Laat los die wereld met haar geneugten en begeerlijke dingen. Ze is het niet waard om te dienen. Ze kan niet concurreren met de Heiland. Zij bedriegt je. Ze heeft niets te bieden dan schijn, schijn, schijn en nog eens schijn!

Kies! Ik weet wel hoor: “Wij kunnen niet kiezen...” Ja dat klinkt heel vroom. Maar de werkelijkheid is dat wij niet willen kiezen. Daar loop jij ook op vast. Daarom roep ik je door middel van dit antwoord heel nadrukkelijk toe: “Kiest u heden wie u dienen wilt. De wereld of de Heere”?

Sterkte, wijsheid, maar bovenal de werking van Gods Geest toegebeden.

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

3 reacties
Nochthans
Beste vragenstelster,
Ik ken exact je probleem, zo liep ik ook.
Het is van belang wat je aan God vraagt betreft je bekering.
Bepaalde vragen reageert God niet op.
Alles is voor je gedaan, het is aan jou.
Ik wil er graag erover mailen.
Nochthans@gmail.com
emaildfj1atgmailpuntcom
Wat bedoel je met "in 2 werelden leven. Bedoel je "God dienen" en toch in de wereld willen leven.

Ik denk dat je een radicale beslissing moet maken. Wie met God wil leven moet met de wereld en de zonde breken. Dat is misschien geen eenvoudige beslissing, maar de enige weg:

1 Joh. 2: 15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.

Jezus bemoedigt ons om alles achter te laten om hem te volgen. Wil je dat? Het kost alles maar de zegen die God wil geven is oneindig groot:
Luk 14: 33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn.
Reageer gerust: emaildfj1@gmail.com
moedervan2
Wie kan uit zichzelf met de wereld breken? En als we dat dan wel zouden kunnen, waarom blijven we dan altijd zondigen?? Alsof er een leven zonder zonde bestaat na de bekering. Of vat ik dat verkeerd op? daarom wil ik het volgende aanvullen.

Deze dame leeft waarschijnlijk geen leven in de wereld. Dus uitgaan, stappen, veel drinken, slechte films... ed. Toch ervaart zij strijd. Is dit niet de goede strijd die wij als Gods kinderen te strijden hebben. De strijd waarvan Paulus het volgende zegt: "Hetgeen dat ik wil, dat doe ik niet! Hetgeen wat ik niet wil, dat doe ik! Ik ellendig mens..."
En ik denk dat deze mevrouw daar dan stopt. Bij "ik ellendig mens!" Wat moet ik daarmee? Ik kan niet kiezen en kies meestal het slechte, mijn hart verlangt zovaak nog naar de wereld en mijn andere hart verlangt ernaar Gods wil te doen!
En wat moet je daarmee? Nou... lees eens verder... "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. [ (Romans 7:26) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde."
Is dat niet het antwoord voor deze mevrouw?? Leg het bij de Heere neer. De wet doen kun je niet. Vechten tegen de zonde al helemaal niet, in eigen kracht. Maar de Heere wil het doen voor jou, Hij wil jou verlossen. Hij wil de wet vervullen voor jou, zodat jij niet schuldig staat, hoeveel zonden er ook gedaan worden. Dat is geen vrijbrief om te zondigen, maar als je beseft hoeveel het Hem gekost heeft dan wordt vergeving zoiets groots dat je Hem geen verdriet meer wilt doen. Dan ga je strijden, maar lukt het niet... wees dan niet wanhopig want je komt niet bij Jezus om te belijden dat jij het zelf kan volbrengen maar je belijdt daarmee dat Hij alles maar dan ook alles moet doen. Zonder Hem zou je niet eens verlangen om die strijd te strijden, zonder Hem is er geen verlangen naar het zoeken in Zijn woord. En geloof me, soms laat Hij ons wel eens dobberen om ons met de neus op de feiten te drukken. Dan komen we erachter dat we niet zo godsdienstig ingesteld zijn. Dat onze binnenkamer gesloten blijft en dat onze strijd niet zo groot is. En dan zal God ons daar steeds weer opnieuw verdriet van geven, dan leidt Hij ons terug. Dan giet Hij daarover alleen maar genade dat je niet anders kan zeggen, wat Paulus zei. "Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere!"

"Een ieder die de naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden!" Geloof je dat? Roep Hem dan aan! Dan zul je zalig worden! En dan kun je danken, ondanks de droefheid over je eigen zonden en tekortkomingen.