Hulpeloos gevoel

Ds. P.C. van Keulen / 2 reacties

Vraag

Al jaren worstel ik met zware depressies, machteloze gevoelens, weinig eigenwaarde en een hulpeloos gevoel. Ik heb veel therapieën gevolgd en probeer ook elke keer al mijn zorgen bij God neer te leggen maar ik ben nu echt ten einde raad. Ik heb het gevoel dat God zich niet langer om mij bekommert. Ik voel me heel alleen en leeg. Ik heb op dit moment werk waar ik niet gelukkig mee ben en steeds erg tegen opzie. Ik zou willen dat ik meer van het leven kon genieten, maar de depressieve gevoelens en angst zijn te groot. Ik heb het gevoel dat er geen bestemming voor mij is, geen doel. Ik ben gewoon zo bang dat ik me altijd zo zal blijven voelen. En ik weet gewoon niet of ik dat nog lang vol houd. Mijn kracht raakt langzaamaan op. Ik zit met een grote schuld, dus moet blijven werken om die af te lossen, maar ik red het gewoon niet. Ik heb al een aantal keer paniekaanvallen gehad door alle stress. Waarom merk ik geen verbetering? Waarom voelt het alsof er geen juiste plek voor mij is? Waarom heb ik het idee dat mijn talenten waardeloos zijn?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uit hetgeen u schrijft blijkt dat uw depressieve gevoelens nog steeds (een groot deel van) uw leven beheersen. Ik kan er niet uit opmaken of u nog (ambulante) hulp krijgt. Indien niet, dan is dat zeker aan te raden, want daar kan men dieper ingaan op uw omstandigheden en mogelijk hulp aanreiken, ook al ervaart u dat therapieën uit het verleden weinig of geen nut hebben gehad. Het opnieuw delen van uw zorgen en problemen kan op zich al heel goed doen, want wat kun je je eenzaam voelen in deze omstandigheden, alsook dat uitzichtloosheid meer en meer de overhand krijgt.

U zou graag willen dat u meer van het leven kon genieten, maar de depressieve gevoelens en angst (zelfs paniekaanvallen) zijn te groot. Ga er voor om dat een kopje kleiner te maken, laat u aanmoedigen door anderen die in soortgelijke omstandigheden hebben verkeerd, maar bij wie met hulp wel verbetering is gekomen.

Ik ben blij te lezen dat u probeert elke dag al uw zorgen bij God neer te leggen. Blijf dat doen. U kunt het gevoel hebben dat God Zich niet langer om u bekommert, u hebt al zo vaak gebeden, de noden van u aan Hem voorgelegd en tot op heden geen verbetering, eerder achteruitgang, maar... hebt u een Bijbel in huis? Als dat zo is dan bekommert God Zich nog wél over u, want Hij geeft die om in te lezen, om daarin Zijn stem te horen, waar onder andere door Hem gezegd wordt: Werpt al uw bekommernis op Mij en Ik zal voor u zorgen. Het staat er zwart op wit, ondanks dat het laatste van de tekst door u niet zo gezien kan worden tot op heden met betrekking tot uw omstandigheden, maar toch laten deze woorden al zien dat Hij u niet verlaten en niet vergeten heeft.

Heeft het anders nog wel zin om het Woord te openen, om elke dag uw zorgen bij Hem neer te leggen? Wees als de Kananese vrouw; de Heere sprak eerst geen enkel woord tot haar, vervolgens wees Hij (als het ware) haar af. Ook zij had kunnen denken: Hij bekommert Zich niet om mij, toch bleef zij volhouden met haar nood Hem voor te leggen en we lezen dat Hij hoorde en verhoorde! Ook deze geschiedenis heeft Hij op laten tekenen en spreekt daarin tot u.

U schrijft ook dat u het idee hebt dat uw talenten waardeloos zijn. Is dat werkelijk zo als u er nog eens goed over nadenkt? Heeft God ons op deze aarde gezet om waardeloos te zijn? We zijn voor Hem van grote waarde; dat zien we juist in de zending van Zijn Zoon naar deze wereld verloren in zonde en schuld. Waarom doet Hij er zoveel aan om ons te redden en om ons door Zijn Geest geleidt te laten leven tot eer van Hem, "jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn"? Hoeveel of weinig talenten iemand ook bezit, God heeft ze gegeven, wil dat ze er zijn en dat ze benut worden.

Ik wens u heel veel sterkte en Gods zegen toe.

Ds. P. C. van Keulen

2 reacties
stien
herkenbare gevoelens.........maar ook mijn mening en ervaring is; zoek opnieuw hulp! je hebt het nodig, je mag het zien als de hand van God dat er instellingen zijn die jou kunnen helpen. ALs je er niets aan gehad hebt in het verleden...heb je niet op de juiste plek gezeten....probeer het misschien eens bij De Vluchtheuvel......van harte veel sterkte toe gebeden....
linneke
Hopelijk mag je een spoor vinden dat je leidt naar de mooie persoon die je bent. Het zijn je gedachte die zeggen wie je nu bent. Maar gedachten kun je ombuigen. Hoe onmogelijk het je nu zal lijken, maar uit ervaring weet ik , dat het kan!!! Het zijn immers niet de omstandigheden die bepalen hoe je in het leven staat maar veel meer hoe je met die omstandigheden omgaat! Veel sterkte toegewenst want dat zal je zeker nodig hebben!