De wil van God doen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

In onze kerk wordt er sterk de nadruk op gelegd om de wil van God te doen. Wat moet ik hieronder verstaan?

Antwoord

3 reacties
Jeremiah
Abraham Hellenbroek geeft antwoord in zijn prachtige vragenboekje Voorbeeld der Goddelijke Waarheden.

Vr. Wat is de wil van Gods besluit?
Antw. Gods eeuwig voornemen, waarnaar Hij Zelf alles doet in de tijd. Ef. 1:11. In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die tevoren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil.

Vr. Wat is de wil van Gods gebod, of Zijn geopenbaarde wil?
Antw. Die Hij ons tot een regel voorschrijft in Zijn Woord, en die Hij door ons gedaan wil hebben. Rom. 12:2. En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is.

Vr. Naar welke van die twee moeten wij ons richten?
Antw. Naar de wil des bevels; want de wil des besluits is ons onbekend. Deut. 29:29. De verborgen dingen zijn voor den HEERE onzen God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
Jesaja40
Beste vraagsteller,

Wat een geweldig voorrecht dat op vele plaatsen in kerkelijk Nederland de opdracht wordt gegeven om de wil van G'd te doen. Door het stellen van deze vraag zoek u naar een methode om dat zo goed mogelijk te doen.

Wel laat ik dat eens vanuit mijn Joodse visie vertolken. Wij, de kinderen van Israël en een bescheiden deel uit de volkeren die naast ons stonden voor de berg Sinaï kregen van onze G'd de tien Woorden. Het waren grenzen die onze G'd aan ons gaf en daarin zit zeer veel ruimte.

Die tien woorden zijn "een gouden omheining" waarin er ruimte was om die toe te passen. Die regels waren geen strak keurslijf maar gaven ook voldoende bewegingsruimte om binnen het kader van die geboden te kunnen leven.

Echter de mens is van nature nieuwsgierig om de grenzen over te gaan. Je kan met een been buiten die "gouden omheining" staan. Stat u echter met beide voeten buiten die "gouden omheining" dan verkeert u volledig in de jungle van deze wereld.

Wat leert ons dit voorbeeld? Ieder mens zoekt van nature grenzen op. En zij die niet bewust zoeken kunnen ongemerkt in aanraking komen met verleidingen. Ik ga u adviseren om te spieken in de Bijbel. Hier is het spieken heilzaam, want het leert ons iets. Dingen die tegen de wil van G'd ingaan en ook dingen die volgens de wil van G'd zijn.

De Bijbel is geen spoorboekje hoe het allemaal moet gaan in uw leven. Het biedt u wel een richting aan en u zult daarin medereizigers vinden. Zij die zich met vallen en opstaan zich hielden aan de geboden. Ook u mag uw levensreis met het verheugen in G'd voortzetten. Wij mensen weten nooit hoelang die reis duurt. Daarom is het goed om gedurende die onbekende levensreis onze ogen gericht houden op de beste Gids die er is: Jezus.

Heel veel levensvreugde en heel veel levensgezellen toegewenst op die weg!
Marisa
Geloof in Jezus Christus als je Redder en Verlosser en word veranderd door de Heilige Geest.
Laat je daarbij leiden door Gods Woord.