Gods plan met mijn leven

Ds. W. Pieters / 1 reactie

Vraag

Ik weet dat God een plan heeft met ieder mens. Niet met betrekking op de eeuwigheid, want deze ligt al reeds vast van voor deze tijd, in de uitverkiezing. Alleen een plan wat in de tijd wordt uitgewerkt. Graag vraag ik de dominee uit Garderen van de Hersteld Hervormde gemeente hoe men dit kan weten? Ik vraag me steeds maar af: wat wil God dat ik doen zal. Ik voel me zeer aangetrokken tot de zending, maar is dit wel wat God wil? Ik kan het wel willen, maar dan loop ik dood. Maar Zijn weg en wil houdt eeuwig stand! Daarom, het is me duister omtrent Gods wil met mijn leven, Zijn plan wat ik moet doen. Wel is het mijn lust met Gods Woord bezig te zijn. Alleen hoe moet ik Gods plan met mijn leven zien? Jongen van 26 jaar.

Antwoord

Eens kreeg ik van het Reformatorisch Dagblad het verzoek een boek te bespreken dat over deze vraag gaat. Hier volgt de bespreking die ik toen schreef. Misschien is dit een wegwijzer?
De bejaarde anglicaanse theoloog Packer heeft samen met een voor mij onbekende schrijfster een boek gepubliceerd over Gods leiding in ons leven: hoe we de juiste keuzes kunnen maken.

"De levensweg van een christen wordt gemarkeerd door tientallen belangrijke beslissingen, vaak van groot belang voor de toekomst. Hoe weet ik wat Gods wil is voor mijn leven?" Zo begint de achterflap van het boek. In de Engelse uitgave staat: "Jammer genoeg gaat voor veel mensen het ontdekken van Gods wil gepaard met vrees en verwarring, waarbij vragen worden gesteld als: Leidt God wel? En zo ja, hoe? En wat gebeurt er als ik me vergis? In deze studie over Goddelijke leiding maken Packer en Nystrom duidelijk hoe belangrijk het is om een gedrag te ontwikkelen dat op Bijbelse wijsheid en Bijbels onderscheidingsvermogen is gegrond. De werking van de Heilige Geest in het leiden van Zijn volk wordt hierbij niet over het hoofd gezien."

In hoofdstuk 1 wordt Psalm 23 behandeld, waarin duidelijk wordt hoe David de verzorging en leiding van God beleeft binnen het verbond tussen God en hem. Hierbij zetten de schrijvers de Psalm in Nieuwtestamentisch licht en in verband met de openbaring van de drie-eenheid.

Het tweede hoofdstuk legt uit hoe God leidt: in de weg van "rechtschapenheid". Hiermee bedoelen de schrijvers: waarin wij God en onze naaste het beste kunnen dienen. Verder wordt in dit hoofdstuk klip en klaar dat Goddelijke leiding niet betekent dat ons leven vol rozengeur en maneschijn wordt. Behalve uit het voorbeeld van de levensgang van Jeremia en anderen uit de Heilige Schrift wordt dit door drie korte levensverhalen (onder andere van Elizabeth Elliot) geïllustreerd.

Zelfonderzoek is een belangrijk thema van het volgende hoofdstuk. Gezond geloof is volgens de schrijvers noodzakelijk om de leiding van God in ons leven te kunnen opmerken. Dit wordt prachtig uit Romeinen 12 vers 1-2 afgeleid.

Het vierde hoofdstuk zit boordenvol onderwijs hoe we de Bijbel op onze situatie moeten toepassen, en hoe niet, om Gods wil in onze levenskeuzen te ontdekken.

Hoofdstuk vijf is gewijd aan wijsheid, waarbij we diepgravend onderwijs krijgen uit het boek Spreuken.

Hoofdstuk zes is sprankelend en verrassend in het uiteenzetten hoe adviezen van onze vrienden en van Christus' gemeente ons kunnen helpen om juiste keuzes te maken of Gods leiding daarbij te ontdekken.

De laatste twee hoofdstukken zijn gewijd aan het belang van goede voorbeelden, waarbij de schrijvers ook nadruk leggen op de vorming van ons karakter. Hierdoor begint Gods voorzienigheid ons al van jongs af te leiden. En aan de plaats en taak van de Derde Persoon, Die door de Vader en de Zoon wordt gestuurd om inwoning te maken bij elke gelovige.

In een epiloog wordt alles samengevat met de spreuk: het kennen van de wil van God bestaat voor 95 procent uit bereid te zijn deze te doen voordat je weet wat die wil is...!

Al met al een zeer lezenswaardig boek boordenvol nieuwe inzichten. Wie met onderscheid kan lezen, in godsvrucht, die kan heel veel nut uit dit boek ontvangen! Toch twee waarschuwingen: 1. Wie met de schrijfstijl van evangelicals uit de Engels sprekende wereld niet bekend is, zal hier een cultuurschok beleven; 2. Bijbelgedeelten worden weergegeven in de NBV.

De belofte van de herder, Gods leiding in onze keuzes
J. I. Packer en Carolyn Nystrom
Prijs: € 22,50
ISBN 978 90 297 1906 3
Uitgegeven door Voorhoeve

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

Gods wiltoekomst
1 reactie
wervelwind
Wij liepen met dezelfde vragen als jou. Wij voelden ons ook zeer aangetrokken tot de zending. We hebben ervaren dat God ook het verlangen in je werkt om in de zending te gaan/mogen werken. Biddend zijn we deze weg ingeslagen of God deuren wilde openen, of juist wilde sluiten (als het Zijn wil niet was). Tot onze verwondering heeft God alleen maar deuren voor ons geopend. En zijn we intussen zo ver dat we volgende week hopen te vertrekken voor het zendingswerk.