Vraag naar een waar geloof

Ds. J. Bos / 10 reacties

Vraag

Wanneer mag je nu toeëigenen dat je een kind van God bent? Ik heb altijd twijfel of ik wel echt geloof, of ik wel van God houdt en nog meer van zulke dingen. Ik wil zo graag rust vinden in Jezus. Het lijkt mij zo fijn om te mogen weten dat ik gered ben en bij God mag schuilen! Als ik bid naar God of Hij mij in mijn geloof wil helpen en dat soort dingen, mag ik er dan op vertrouwen dat Hij mij het geloof ook zal geven? Ik ben zo vaak bang dat het mij niet op tijd lukt om echt te geloven en ik verloren ga. Ik ben heel veel met de Bijbel en God bezig. Ik weet dat je mag weten dat niemand naar God zoekt, maar dat Hij het geeft, dus dat ik kan zeggen dat God bezig met mij is.

Antwoord

Beste vrager,

Ten diepste is uw, jouw vraag er een naar een waar geloof. Dat blijft ook steeds een zoektocht. Want de HEERE maakt, door het geloof, een zondaar zoekend naar en bedelend om genade. En dat een leven lang. Dat komt omdat we een leven lang zondaar blijven. En dat heeft weer tot gevolg dat we steeds verlegen zijn om genade. Door genade wordt een zondaar in een weg van gebed en Bijbelonderzoek en door trouw te zijn in het komen onder de prediking samen met de gemeente, steeds meer van zichzelf afgebracht. Zo onderwijst de HEERE door Zijn Woord en Geest een zondaar om hoe langer hoe meer alleen op Hem te vertrouwen. En op deze wijze gaat de HEERE de weg wijzen die hij of zij moet gaan. Lees maar eens Psalm 32 en neem daar de Heidelberger vraag en antwoord 21 bij. Ga vervolgens naar de tekstverwijzingen daaronder en vraag de HEERE om Zijn zegen daarover, die Hij zeker schenkt aan hen die Hem  nederig te voet vallen, want die zullen Zijn wegen leren: Ps. 25. Niet om onze verdienste, maar om Jezus Christus, de Gekruisigde, alleen.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
10 reacties
Jeremiah
"Ik weet dat je mag weten dat niemand naar God zoekt, maar dat Hij het geeft, dus dat ik kan zeggen dat God bezig met mij is."

Een vreselijk gevaarlijk conclusiegeloof. Ik merk dit en dit en dit in mijn leven dus God moet wel met mij bezig zijn...

God was ook met Saul bezig, want Hij veranderde zijn hart. God was met Judas bezig, want Judas mocht de Heere Jezus volgen. God was met de vrouw van Lot bezig, want ze werd door engelen uit Sodom geleid. En denk aan Bileam hoe die profeteerde. En wat dacht je van koning Herodes die graag naar de prediking van Johannes de Doper luisterde? Het volk van Israel, uit Egypte geleid, en maar enkelen in Kanaan aangekomen. Kortom: de hel zit vol met mensen met wie God eens bezig was. Allemaal bijna bekeerd, maar toch niet helemaal. Bijna binnen, maar toch voor eeuwig buiten! Allemaal op weg naar Jezus zou je zeggen, en toch Hem niet gevonden. Allemaal verloren gegaan. Deze geschiedenissen staan niet voor niets in de Bijbel. Ze hebben ons veel te zeggen.

Waarom zal je zeggen? Omdat ze hun leven niet helemaal hebben verloren om Jezus' wil. Omdat ze de zaligmakende overtuiging van de Heilige Geest misten en daarom hun toevlucht tot de Zaligmaker niet zochten.

Bid daarom om die genade. Sterf aan jezelf, aan alle zonden, en zoek het leven te vinden in de Zaligmaker. Want die mij vroeg zoeken die zullen mij vinden.
Hartje3
Jeremiah, ik vind je reactie oprecht waardevol. Heb er niets aan toe te voegen
evantorisch
Er is niets mis met de conclusie van de vraagsteller, die klopt helemaal en is een bemoediging in het zoeken naar God.
Ook stelt de vraagsteller niet dat die conclusie DUS geloof is, wel deze vraag:Als ik bid naar God of Hij mij in mijn geloof wil helpen en dat soort dingen, mag ik er dan op vertrouwen dat Hij mij het geloof ook zal geven?
Daaruit blijkt dat vraagsteller er vanuit gaat dat er nog geen geloof is.

Jawel hoor vraagsteller, dat mag: "Bidt en je zal gegeven worden, zoekt en je zal vinden, klopt en je zal open gedaan worden".
1 van de vele beloftes die je gewoon mag geloven.
Hij zoekt zondaren " Ik ben gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is".
En Hij trekt ook, op allerlei manieren en in het bijzonder door Zijn woord: Wij zijn dan gezanten namens ​Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens ​Christus​ smeken wij: laat u met God verzoenen.
Dus wedersta Zijn trekkend zoeken niet (ook niet uit angst voor zelfbedrog), geloof zijn heil en troostrijk woord, verhard je niet maar laat je leiden.

Hij zoekt jou, jij zoekt Hem. Ik hoop dat je snel ervaren mag hoe dichtbij Hij is: nabij u is het woord (Jezus is het Woord) in uw mond en in uw hart.
evantorisch
Zo dichtbij is Hij dat je gemakkelijk over Hem heenkijkt, en Hem dus niet ziet.
Hij klopt op de deur van je hart, je hoeft aleen maar "ja" te zeggen, te stoppen om Hem buiten te sluiten.
benefietdiner
Heeft Ds. J. Bos of Ds. A.A. Egas het antwoord geschreven?
refoweb
Ds. Bos. De fout is inmiddels hersteld. Onze dank!
Omega
@Jeremiah Waardevolle en zeer bijbelse bijdrage. Waarvan acte! Ons lezen in de Bijbel, het bezig zijn met God is niets waard als het ons niet verbindt met Jezus, als we niet aan Zijn voeten terechtkomen en als we niet als totaal verloren zondaren onze lege handen naar Hem uitsteken en smeken om genade. Maar dan zul je het ook ontvangen!

Er is niemand die zoveel geloof hecht aan God en Jezus, als satan himself. Maar het geloof zelf maakt niet zalig; het is slechts een instrument dat ons aan de Zaligmaker verbindt. Jeremiah verwoordt het uitstekend: de hel zit vol met 'gelovigen'. Verbondenheid met Christus betekent Hem volgen en aan Hem gelijk worden (Zijn voetstappen drukken). Dat is een weg van veel strijd, zegt Jezus in Lucas 13:24. Een taxi naar de hemel, zoals sommigen je willen doen geloven, bestaat niet. Christus belooft ons één hemel (en nieuwe aarde), geen twee.

Er is niemand in de Bijbel die zoveel heeft gesproken over de hel en heeft gewaarschuwd tegen vals geloof als Jezus Zelf. Dat betekent dat we hier dus te maken hebben met een wezenlijk probleem. Lees het huiveringwekkende gedeelte uit Matt. 7:22 maar eens. Allemaal mensen die zeggen te geloven, ja zelfs wonderen in de naam van Jezus hebben gedaan, en toch verloren gaan. Laat je dus niets wijs maken als iemand zegt dat het wel goed met je zit. Ook daar waarschuwt de Bijbel tegen in Matt. 7:15. Je gaat er voor eeuwig mee verloren.

Hoe word je nu zalig? Wel, zoals gezegd: door als een verloren zondaar om genade te vragen. We zijn niet aan God gelijk en daarom past ons alleen een bedelaarsgestalte. Iedere dag weer je te laten zaligen. Aan Jezus' voeten te zitten. Daar heeft de Vader Zijn kinderen het liefst. En wie smeekt om vergeving, zal het krijgen ook. Dat is de belofte van het Woord: "Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden" (Matt. 7:8). Er is genade in overvloed voor een ieder die daar om smeekt. God is een Beloner dergenen die Hem zoeken (Hebr. 11:6).
Sammie2016
Het is geen wonder dat men twijfels heeft over het geloof, want er zijn meer dan 41.000 christelijke kerkgenootschappen.
De Bijbel zegt hierover: (Efez. 4:4-6) Er is één lichaam en één geest, ... de ene hoop ..., 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader..".
Jezus onderwees zijn volgelingen maar één geloof, het ware. Het is als een weg die naar eeuwig leven leidt. Jezus zei over die weg: ...
‘nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die’ (Mattheüs 7:14).

Zie hier het enorme probleem!
Stel iemand is echt oprecht op zoek naar de ware God en wil Hem op de juiste wijze aanbidden, dan is het nog een hele toer om hierin te slagen.
Natuurlijk, de ware God Jahweh zal zich laten vinden door oprechte zoekenden.

Onderzoek je geloof:
- respecteer de Bijbel als Gods geopenbaarde Woord
- eer Gods heilige naam (ook door hem te gebruiken); Mat. 6:9-10
- predik het goede nieuws van Gods Koninkrijk (Mat. 24:14)
- wees geen deel van deze slechte wereld die door satan de duivel wordt geregeerd (Joh. 17:16)
- zoek naar hen die ware christelijke liefde aan de dag leggen (zoals de heer Jezus dat heeft)

Succes en Gods zegen toegewenst.
huibertus
Ook het ware geloof heeft een begin, dat is de trekkende hand van een
genadige God. Dan gaat zelfs de nog ongelovige mens zoeken en vragen.
Laten wij het zoeken en vragen van de vraag steller,ster niet tot een
discussie punt stellen
Sammie2016
Ja Huibertus,
Het geloof begon met de eerste schepsel. Daarna werden nog vele andere hemelse met verstand begiftigde schepselen door Jahweh voortgebracht. Ook zij zagen God en geloofden Hem.
Op aarde geloofden de eerste 2 mensen in God, je kent de geschiedenis van de mensen.
Uit Bijbelstudie weten we dat geloof gevoed en gekoesterd moet worden om "levend" te blijven. Geloof kan verzwakken, zelfs helemaal dood gaan.
Christenen moeten daarom verbonden blijven met de bron van leven en geestelijk licht de Almachtige God Jahweh.