Rouwtherapie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Wanneer wordt rouwtherapie geadviseerd? Wat wordt er precies gedaan? En waar kun je daarvoor terecht?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Drie vragen. Verder niets. En ik heb zelfs niet één antwoord, want ik weet niet of er speciale rouwtherapie bestaat. Wel weet ik dat er veel boeken geschreven zijn over verschillende vormen van rouw. En ik weet, dat er mogelijkheden zijn tot lotgenotencontacten waarbij centraal staat dat men met elkaar praat over de gevoelens van rouw en verdriet die herkenning en erkenning bewerkstelligen. Het hangt echter van de ‘soort’ rouw af bij welke groep u die herkenning zou kunnen vinden. Natuurlijk zijn er veel rouwgevoelens van dezelfde aard, maar iemand die een partner verliest ‘past’ niet goed in een gespreksgroep over het verlies van een ongeboren kind, om maar twee verschillende ‘doelgroepen’ te noemen.

U kunt informatie vragen bij het zorgloket van de burgerlijke gemeente, bij uw eigen huisarts of bij een GGZ-instelling (Gliagg, Riagg). Soms wordt er in een plaatselijke advertentie(week)krant wel eens iets over geschreven, waarbij adressen genoemd worden. Wellicht is er via internet ook meer informatie te vinden, als u aangeeft wat u precies zoekt.

Wanneer de rouw met uzelf te maken heeft, wens ik u in ieder geval veel sterkte toe!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

doodlotgenoten
5 reacties
wk156
Soms is er ook wat te regelen via de kerk.
Ikzelf heb als kind rouwtherapie gevolgd bij een kerk en weet dat er voor kinderen een speciaal boek bestaat wat je in kunt vullen.
(dit boek is niet reformatorisch, want er gaat bijvoorbeeld ook een gedeelte over cremeren)
wk156
Het boek heet:
Ik zal je nooit vergeten
geschreven door:
Riet Fiddelaers-Jaspers
mocht je het willen weten
suidganger
Ik denk dat rouwtherapie een beslissing is die je zelf moet nemen. Als je merkt dat je in de problemen komt als je verlies hebt geleden.. of misschien wel daarvoor om er op een g manier mee om te gaan.
Het hangt er vanaf waar je behoefte aan hebt en wat in jouw geval handig is. Dat kunnen gesprekken zijn, creatieve sessies, voorlichting etc.
Als je onder de naam 'verliesconsulent' zoekt op google kan je wel wat vinden. Ik weet niet hoe oud je bent maar kind-jongerenpraktijkgo.nl zit in Zwolle en daar heb ik goede ervaringen van gehoord. Deze is ook christelijk, want dat zullen ze niet allemaal zijn.
Het grootste gedeelte van de verliesconsulenten hebben zelf ook een verlies meegemaakt, en juist daarom kunnen ze beter begrijpen wat de ander voelt..
Als deze vraag voor jezelf was, heel veel sterkte in het proces wat je eventueel gaat doorlopen.
suidganger
op www.rouwpraktijdseptember.nl staat ook een hoop informatie wat ze doen, waarom etc.. dit gaat met name over kinderen maar er staat dat je er ook zelf terecht kunt, deze zit in Zwartebroek.
SteunpuntRouw
Rouwtherapie is zeker iets wat bestaat. Het is een vorm van professionele hulpverlening door een therapeut die gespecialiseerd is in rouw. Of dit wel of niet een passende vorm van hulp(verlening is), hangt af van verschillende factoren. Om hier iets over te kunnen zeggen, is het dus belangrijk meer te weten. Wilt u meer weten, dan kunt u bij het Rouwzorgloket van het Landelijk Steunpunt Rouw terecht voor hulp en advies. Bij het Rouwzorgloket kunt u worden doorverwezen naar passende rouwhulpverlening (van rouwbegeleiding door een geschoolde vrijwilliger tot rouwtherapie, maa rook voor informatie over lotgenotencontact). Ook voor een luisterend oor kunt u contact opnemen. U kunt het Rouwzorgloket telefonisch bereiken op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9-12 uur op 033 4616896, of per e-mail via hulpvraag@landelijksteunpuntrouw.nl. U komt dan in contact met een deskundige vrijwilliger, die u verder op weg kan helpen. Meer informatie vindt u op www.landelijksteunpuntrouw.nl.
Met vriendelijke groet, Landelijk Steunpunt Rouw