Broek in het laboratorium

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Ik ben een studente scheikunde en moet binnenkort ook op een lab stage lopen. Volgens de voorschriften is het verplicht voor iedereen om een lange broek te dragen, ook de vrouwen. Ik heb altijd rokken gedragen, vanuit mijn geloofsovertuiging vind ik dat ook heel belangrijk. Als ik een lange broek draag voel ik me niet prettig omdat ik het idee heb dat ik zo niet naar God luister. Maar ik vind mijn studie ook erg leuk en wil graag doorgaan in de scheikunde. Ik zit hiermee in een tweestrijd. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Beste jonge dame,

Wat kun je het beste doen is je vraag? Je zit in een tweestrijd waar een ander je moeilijk in kan raden. Ik wil een voorzichtige poging doen en zou het volgende willen adviseren: Leg eerlijk uit dat je een stuk gewetensnood ervaart m.b.t. het dragen van een broek. Je vraagt ruimte voor jouw interpretatie van de voorschriften uit de Bijbel. Als je vooraf de Heere vraagt om harten te neigen dan mag het je rust geven dat het goed komt.

Je kiest niet de gemakkelijkste weg door niets ter sprake te brengen. Mocht de verantwoordelijke persoon volharden m.b.t. de geldende voorschriften dan zou ik mij hieraan onderwerpen. Het is namelijk belangrijk om te beseffen dat er hoofd- en bijzaken bestaan. De vragen rondom mannen- en vrouwenkleding zijn belangrijk, maar behoren niet tot de categorie waarvan geldt dat er geen meningsverschillen zouden kunnen bestaan.

Ik hoop dat je het laboratoriumwerk mag gaan doen in een rok en dat er veel gesprek op gang komt. Niet over het feit waarom jij in een rok loopt, dat kan hoogstens de aanleiding zijn, maar over de Zaligmaker van zondaren Die het verlorene zoekt.

Met een hartelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

rok-broek