Twijfelaar met Borderline

drs. E.J. (Els) van Dijk / 1 reactie

Vraag

Ik probeer het een beetje kort weer te geven, omdat ik gewoon te moe ben om alles uit te leggen, maar ik ben een grote twijfelaar, altijd geweest, over bijna alle dingen. Ik mocht een tijd geloof hebben dat God voor mij gestorven is. Nu ben ik bang mezelf bedrogen te hebben. Misschien is het handig te weten dat ik Borderline heb.

Nu zou ik graag een kindje willen en mijn man ook, maar ik ben zo bang dat ik het niet aankan. Ten eerste omdat ik dus borderline heb, maar ook -en voor mijn gevoel juist- omdat ik het geloof mis dat God bij mij is en voor mij zal zorgen. Wat moet ik nu doen? Mag ik proberen een kindje te krijgen, of is dat onverantwoord. Het is misschien wel een gekke vraag, maar ik zit er heel heel erg mee. Ik kan het bijvoorbeeld niet laten dopen zonder vast vertrouwen in God, enzo. Ik durf hierdoor niet te proberen zwanger te raken. Is er iemand die mij een eerlijk, duidelijk antwoord wil/kan geven?

Antwoord

Beste…

Je vindt jezelf een grote twijfelaar… Weet je wat de oorzaak van twijfel is? Angst. Angst voor de gevolgen als je een keuze maakt, want die gevolgen kun je vaak niet overzien. Angst voor jezelf: hoe zal je zelf reageren als een bepaald iets zich voordoet. Angst richt zich altijd op jezelf: het laat vooral je eigen beperkingen en onmogelijkheden zien. En het richt zich vervolgens ook naar buiten: angst maakt problemen veel groter dan ze zijn. Angst is het tegenovergestelde van vertrouwen. En het lijkt erop dat dat laatste ontbreekt bij jou.

Geloof en vertrouwen zijn twee zaken die bij elkaar horen. Dat geldt ook voor menselijke relaties. Ik neem aan dat ik ervan uit mag gaan dat je gelooft dat je man van je houdt en daarom vertrouw je hem ook. Van het geloof in God, de Schepper van hemel en aarde en ook van jouw leven, wordt in het Nieuwe Testament het volgende gezegd: Het geloof nu is de zekerheid der dingen die men hoopt, en het bewijs der dingen die men niet ziet. Je moet de zekerheid dus niet in jezelf zoeken maar in dat wat je mag verwachten. Zoals je mag hopen en vertrouwen dat je man trouw blijft aan de beloften die hij jou gedaan heeft, zoveel meer mag je God vertrouwen dat Hij de waarheid spreekt en zich houdt aan de beloften die Hij gegeven heeft. De Catechismus zegt het zo: Geloven is niet alleen een stellig weten, waardoor ik alles voor waar houd, wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, dat niet alleen anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn. Geloven is weten en vertrouwen.

Twijfel is angst. Angst is alleen maar te bestrijden met geloof. Zoals dat zo mooi verwoord wordt in het volgende:

Angst klopte op de deur.
Geloof deed open.
Er was niemand.

Mooi hè? Ik denk dat het voor de rust in jouw leven belangrijk is dat je gaat proberen gelovig te aanvaarden wat God je wil geven: Zijn genade, nabijheid en trouw.

Probeer elke dag weer er goed op te letten wat tekenen zijn van Gods aanwezigheid en Zijn trouw. Misschien met je die dingen gewoon eens opschrijven in de loop van de dag om er vervolgens ’s avonds voor te danken. Zo maak je God ook meer concreet in en voor de alledaagse dingen van je leven. Als je God leert vertrouwen, dus ook dat Hij voor je zorgt (lees Mattheüs 6 maar eens!) mag je er ook op vertrouwen dat hij in de situatie van een zwangerschap en daarna hopelijk een kindje erbij is. God noemt zichzelf: Ik Ben. Dat wil zeggen: Ik ben erbij. Hoe je levensomstandigheden ook zijn: Hij is erbij. En dat scheelt zóveel!

Ik mag je misschien ook twee boekjes aanraden van drs. Wim Rietkerk. Het ene heeft als titel: “Ik wou dat ik kon geloven” en de andere titel is “In dubio”. Het lezen van tenminste een van deze boeken zal je ongetwijfeld kunnen helpen.

‘k Wens je gelovig vertrouwen toe vanuit het zeker weten dat God je ziet, kent en draagt. Dan kun je ook keuzes maken die je vanuit de twijfel niet zou durven.

Wijsheid gewenst!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

borderline
1 reactie
Roozemond
Hoi,
Dapper dat je deze vraag durft te stellen, dat is een overwinning lieve meid!
Mei jl. heb ik een tweedaagse conferentie bijgewoond: Overwin depressie, bezorgdheid, angst en zonde door discipelpastoraat. Er is voor mij een wereld opengegaan. De ds die de lezingen hield heeft een boek geschreven wat ik je echt aanraad om aan te schaffen. Het heet: Hoe overwin ik mijn angst? Door Neil. T. Anderson. De Heere God wil dat ook jij in vrijheid verder kunt leven, niet gebonden door angsten. Ik heb moeten leren dat angst betekent dat ik luister naar een leugen.

Gods zegen!