Zelf kiezen voor ziekte

Ds. J.J. van Holten / 1 reactie

Vraag

Vanmiddag was ik gastvrouw bij de gebedsruimte van onze evangelische kerk. Dat deed ik samen met een ander lid. Komt er een man koffie drinken die beweert dat je er zelf voor kiest om kanker te krijgen, bewust of onbewust. Ik heb gezegd dat dit niet bijbels is en dat het niet Gods wil is dat ziekte in de wereld is. Dat andere lid stemde ermee in dat je zelf kiest voor ziekte. Ik heb het daar moeilijk mee, want ik ben zelf kankerpatient geweest; nu 18 jaar schoon. Mijn vriendin (50) is pas overleden aan borstkanker en ik kan niet geloven dat een mens daar zelf voor kiest, bewust of onbewust. Ik vind die gedachte new age-achtig.

Antwoord

In de beantwoording van je vraag kan ik kort zijn. Wat er beweerd wordt dat je er zelf voor kiest om ziek te worden is pure onzin. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat dit zó wordt beweerd of gezegd. Waarschijnlijk bedoeld men te zeggen dat je niet gelooft of niet genoeg geloof hebt en dat je daardoor de kans loopt om eerder dan anderen één of andere (ernstige) ziekte te krijgen. Maar ook dat is onzin!

Sterker nog: We mogen niet eens spreken over (eigen)schuld als het gaan om ziekte of onheilen. Denk aan de woorden van Jezus tegen de discipelen. De blindgeboren man wordt genezen. De discipelen vragen: Heeft deze man gezondigd of zijn ouders omdat hij blind geboren is? Nee zegt Jezus dan niets van dat alles, maar het is omdat de naam van God verheerlijkt moet worden. (Johannes 9).

Er gebeurt een ongeluk met een in aanbouw zijnde toren in Siloam. Er wordt een aantal mensen onder het puin bedolven. De discipelen vragen: waren dat grotere zondaars dan andere mensen? Nee zegt Jezus dan dat waren geen slechtere mensen dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen  (Lukas 13).

Mijn advies. Luister naar de woorden van Jezus. Ken je Bijbel en bid om de Geest van Christus. Dan zul de je waarheid van de leugen kunnen onderscheiden.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Lees meer artikelen over:

kankerziekte
1 reactie
AHHK76
Oef, wat kwetsend, als je zelf deze ziekte hebt gehad, terwijl je dat heel erg vindt en ook nog pas een vriendin door deze ziekte hebt verloren!
Dat doet echt pijn en daar heb je zelf inderdaad echt niet voor gekozen.
Wel heb ik gehoord dat je door stress niet alleen hart- en vaatziekten kan krijgen maar ook kanker. Maar ook stress heb je zelf meestal niet in de hand...
Wat de beweegreden van deze mensen was om dit te zeggen, weet ik niet. Maar ik heb ook weleens mensen aan de deur gehad, die zeiden een verkoudheid in Jezus naam weg te sturen.
Maar Paulus schreef aan Timotheüs dat hij niet alleen water maar ook wijn moest drinken voor zijn maag/zwakheid. Hij zei niet: als je maar een groot geloof hebt, dan is alles opgelost.
Wij wonen nog niet in het land, waar alle tranen worden afgewist en waar niemand zal zeggen: ik ben ziek. Sterkte in alles.
Ik hoop dat je standvastig bent of wordt in je eigen mening en dat je die toetst aan de Bijbel en niet aan andere mensen (dit zeg ik net zo hard tegen mezelf).