Opzien tegen toekomstige drukte

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben 27 jaar en bijna drie jaar gelukkig met mijn vriend. Ik zie erg op tegen de toekomst. Ik woon nu nog thuis en heb het goed, maar kan me nu al ontzettend druk maken. Ik kan niet goed tegen drukte en daarom ben ik ook bang voor de toekomst. Zoveel regelen en zoveel drukte wat een jong gezin met zich meebrengt. We weten natuurlijk niet of we kinderen kunnen krijgen, maar alle drukte rondom het runnen van een gezin/huishouden is iets waar ik nu al ontzettend tegenop zie. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en kan me nu al druk maken als ik zie hoeveel werk mijn ouders hebben. Laat staan dat je alles zelf moet doen als je ooit uit huis gaat.

Hebben jullie tips? Drukte op werk en studie gaat overigens prima.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De toekomst, het regelen, zoveel drukte... ja, dan slaat de angst je om het hart. Wat je dan ook moet gaan doen is: hapklare brokken maken! Je hebt een lieve vriend, dus je bènt samen. Daarmee bedoel ik te zeggen: je staat er niet alleen voor. Je woont nog thuis bij je ouders: ook daarvan man je ondersteuning verwachten. Maar niet, dat zij jouw veilige en geborgen leven -zoals blijkbaar tot nu toe- tot in den treure voortzetten. Wat vindt je vriend hiervan? Wil je een leven samen met hem opbouwen, dan zul je toch op de een of andere manier daar naar toe moeten groeien! Je ouders én je vriend zijn zeer zeker wel je ‘hulptroepen’ aan wie je dingen kunt vragen en met wie je dingen kunt overleggen: maak daar gebruik van!

Dit gezegd hebbende kun je gaan werken aan zelfstandigheid waarmee je oefent voor ‘later’. Zodat je leert om úit te gaan zien naar een leven samen met je aanstaande echtgenoot in plaats van er tegenop te zien. Ik noem een paar voorbeelden, die je ongetwijfeld samen met genoemde hulptroepen kunt gaan uitbreiden. Maar stapje voor stapje... zo heb je tenslotte ook leren lopen, nietwaar!

Kook een keer thuis en maak daar eventueel een vaste dag in de week van. Fouten maken mag en iets laten aanbranden ook. Beschouw het als leertraject! Overleg daarbij met je moeder over boodschappen (leertraject: financiële kant met óók welke winkel(s), aanbiedingen zoeken, folders lezen), recepten (leertraject: uitproberen, kookboeken lézen en interpreteren), potten en pannen (leertraject: welke materialen heb je nodig). Ga vervolgens je eigen keukenspullen, servies, etc. verzamelen, zodat je ‘straks’ een en ander reeds hebt. Dit is alvast een heel grote stap! En een die zéker terugkomt wanneer je een eigen huishouden gaat runnen.

Volgende: blader (met je vriend) eens tijdschriften door en maak je eigen moodboard met je favoriete kleuren en inrichting zodat je je smaak ontwikkelt. Je groeit naar elkaar toe en leert elkaar beter kennen. Én je bent samen met je toekomst bezig op een ontspannen manier. Natuurlijk ga je dan ook eens een of meerdere keren in een woonwinkel kijken, totdat je toe bent aan ‘kopen’.

Verder ga ik nu nog even niet, want ook in tips wil ik de berg niet te hoog maken. Probeer een en ander te zien als uitdagingen en zet daarbij sámen een weg uit die je wilt gaan.

Oók als je eenmaal getrouwd bent heb je niet ineens een ‘jong gezin met veel drukte’, immers een zesling of zo is een zeldzaamheid! En stèl dat, is er altijd hulp voorhanden, hoor! Probeer in je hoofd te relativeren en nogmaals doe dat door kleine stapjes te zetten op je levensweg in het vertrouwen dat ‘wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand’ voor ogen te houden.

Marijke Rots