Internetprogramma's kijken

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Vraag aan iemand van de Ger. Gem. Mag je op internet nieuws of andere programma’s terug kijken? Iemand met tv zegt (mijn eigen broer nog wel): “Dan zijn jullie schijnheilig, geen tv maar wel op internet kijken.” Daar zit een kern van waarheid in! Maar het is gewoon moeilijk, want de maatschappij verlangt wel dat je overal van op de hoogte bent.

Antwoord

6 reacties
Samanthi
Of het meteen schijnheilig is? Dat is alleen als je je broer er op aan spreekt dat hij TV heeft.
Lecram
Soms lijken we als christenen net moslims: we zoeken de piketpaaltjes en proberen zoveel mogelijk punten te scoren voor God.
Jezus zegt dat de zonde vanuit ons hart komt (Markus 7:21-23). Als je een relatie hebt wil je die zuiver houden. Dan wordt je geweten gevormd door degene met wie je een relatie hebt. Paulus óefende zichzelf om een zuiver geweten te houden (Hand. 24:16). Als programma's via internet jou tot zonde zijn moet je het niet doen. Niet vanwege angst of om punten te verliezen, maar omdat je je relatie met God zuiver wil houden. Daar heb je best wel je handen vol aan.
mortlach
"omdat de maatschappij het wil" lijkt me een bijzonder slechte reden om tv te kijken, al dan niet via internet.
erishoop
het zijn bijzaken of je wel of geen TV mag van een kerkverband, iets wat je een kind verbiedt gaat hij toch doen, en zo is het ook met de verbodjes van de kerk, dus iemand die wel een TV bezit is in mijn ogen niet slechter dan iemand de hem niet heeft, ook ik moet wel eens uitleggen aan collega's enz.., met betrekking gericht kijken via mijn pc , en geen TV te bezitten..onderstaande link geeft mij de woorden om een goed antwoordt te geven waar ik achter sta:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24887/tv-kijken-in-gezamenlijke-woonkamer/

oftewel de TV is niet per definitie slecht, maar door hem niet te hebben voorkom ik nutteloos tijdverdrijf, in het volgen van de programma's die mij eigenlijks niet aanspreken, en waar het taalgebruik geen voorbeeld voor een beschaafde maatschappij is.
Anderen liggen de ganse avond op de bank te niksen en tekenfilmpjes zonder inhoud te kijken, en ik ga nog een paar uur nuttig aan het werk.en wat ik kijk, kijk ik gericht omdat het mij aanspreekt of om dat ik het gebruik als bijscholing om mij nog nuttiger te kunnen maken voor mijn naasten.. Het is dus niet schijnheilig of achterbaks als je geen TV heb maar wel kijk via uitzending gemist enz..
Het is wel achterbaks en schijnheilig als je tegen een ander staat te preken dat hij slecht is omdat hij kijkt via uitzendinggemist, en je dus opdat moment de vrome pipo uithang net doende of dat jij zelf nooit via uitzendinggemist kijk..
Prisma23
Het verschil tussen TV en internet is op dit moment geheel achterhaald.
De informatie komt in je huis of op je telefoon via gelijke technieken. De enige uitzondering zou kunnen zijn als je een TV aansluit op satellietschotel.
Kortom de vraag TV of internet is geen vraag.
Een te stellen vraag is hoe je omgaat met de informatie die voor je beschikbaar is. Maar dat is een ander onderwerp.
Autumn
Eens met Prima23. De TV en de computer (en zelfs smartphones) zijn allemaal op 1 lijn te trekken. Wij hebben geen TV thuis, maar als ik wil kan ik alles wat er uitgezonden wordt (terug)kijken op onze laptop. Als je tegen TV zou zijn, zou je ook tegen programma's kijken op internet moeten zijn. Dat is precies hetzelfde.