Mastopathie

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

In onze familie komt mastopathie voor (zussen, hun dochters), cystes, fibro adenomen, etc. Ons werd altijd verteld dat het na de menopauze wel beter zou worden. Maar helaas. We laten allemaal trouw een mammografie maken, wat in toenemende mate steeds pijnlijker wordt. We zeggen het tegen de laborante; ik neem aan dat zij dat noteert? Maar de uitslag is altijd goed. Bij een van mijn zusters is onlangs een cyste leeggezogen, omdat die haar wel erg veel hinder gaf. Mijn vraag: blijft dit de rest van ons leven? Wordt dit ooit toch minder? Voorlopig krijgen we van onze artsen te horen dat het een kwestie van mee leren leven is en dat een operatie niet altijd helpt, of dat het terugkeert. Is er iets waardoor je het wat draaglijker kunt maken, een 'natuurlijke' therapie of iets dergelijks. En is dit erfelijk, zodat mijn dochters er later waarschijnlijk ook last van gaan krijgen? En heb je door deze aandoening een verhoogde kans op borstkanker? (dat komt niet voor in de familie, gelukkig!). Nogmaals, ik vraag u geen diagnose, die heb ik al, maar meer in zijn algemeenheid. Bij voorbaat dank, wellicht dat u vele vrouwen hier ook mee helpt, want het schijnt toch best vaak voor te komen; een tiende van alle vrouwen geloof ik. Ik weet niet of dit wereldwijd is, of alleen in westelijke landen. Met vriendelijke groet, namens mijn zussen.

Antwoord

Het is duidelijk dat je al weet wat je hebt. Mastopathie is een heel erg lastige, maar onschuldige aandoening. Er is veel over te zeggen en al geschreven. Het lijkt me niet handig dat over te doen. Ga naar google en type "mastopathie" in. Mocht je er met alle informatie niet uitkomen, dan kun je het beste langs je huisarts gaan.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

borst(en)kankermedisch