Zwanger in de stopweek

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik slik de pil al een aantal jaren vanwege mijn huidprobleem. Ik slik altijd twee strips achter elkaar en las dan een stopweek in. Nu ben ik sinds kort getrouwd en heb dus regelmatig gemeenschap. Ik vraag me af, hoe kan ik controleren dat ik echt niet zwanger ben? Want ik las dat je ook bij zwangerschap door de pil heen een bloeding krijgt in de stopweek. Moet ik dan iedere maand een test doen? Dit is wel belangrijk voor me om te weten omdat ik medicijnen slik die schadelijk zijn bij een eventuele zwangerschap.

Antwoord

De pil is naast een geneesmiddel voor problemen met de cyclus en huidafwijkingen ook een anticonceptiemiddel. De kans dat er een zwangerschap optreedt wanneer er geen pillen vergeten worden of dat er een periode van diarree of overgeven is geweest, is buitengewoon klein. De grootste kans is daarbij bij onregelmatigheden in de eerste week na de stopweek of te laat starten. Het is dan ook niet nodig om steeds testen te doen. Advies is om wel contact op te nemen met een arts of een test te doen als je niet ongesteld wordt in de stopweek of wanneer er een voor jou doen afwijkende ongesteldheid is. Ook dan is de kans echter buitengewoon klein.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

de pil