Zoon zonder smartphone

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Onze zoon van twaalf gaat binnenkort naar het VO. Doordat hij al weet wat hij wil worden gaat hij naar een christelijke school en niet naar een reformatorische, die twee uur rijden is met het openbaar vervoer. Wij hebben gezegd: de eerste twee jaar geen smartphone. Wij vinden dat te onrustig en er gebeurt zoveel rottigheid mee, zoals pesten via (groeps)apps. Zo ook de kosten. Als je je kind laat betalen gaat hij ‘failliet’. Abonnementen zijn erg duur. Kunt u een advies geven hierin, want we leven ook in een wereld waarin die dingen dagelijks ook goed gebruikt worden.

Antwoord

Vermoedelijk is jullie zoon straks de enige (of in ieder geval één van de weinigen) in zijn klas zonder mobieltje. Een tussenoplossing zou kunnen zijn een prepaid toestel met een vast beltegoed per maand of -om ‘misbruik’ te voorkomen of te beperken- het installeren van het filter van Kliksafe Mobi. Zie verder:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22131/mobiel-strijd/

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21237/filter-voor-smartphone/

www.rd.nl/vandaag/economie/kliksafe-biedt-filteroplossing-voor-mobiele-telefoon-en-tablet-1.399508

13 reacties
Lecram
Abonnementen heel duur? Voor 6 euro per maand heb je al een 200 min abonnement. Vroegâh was het heel duur, nu niet meer.
Let
Beste ouder,

Jullie voornemen om jullie zoon niet gelijk een mobiel te geven als hij naar het vo gaat, kan ik goed begrijpen. Zelf had ik ook geen mobiel toen ik naar het VO ging. Veel van mijn klasgenoten wel. Ik moest een uur reizen met het ov vanuit een afgelegen dorp naar de stad. Zelf miste ik het niet heel erg. Hoewel ik het niet altijd leuk vond dat ik buitengesloten was, omdat ik niet kon smsen. Je werd er ook een beetje op aangekeken dat je geen mobiel had (in die tijd had nog niet iedereen in de eerste een mobiel). Nu merk ik dat kinderen van twaalf die geen mobiel hebben er meer op worden aangekeken dan toen. Het lijkt wel alsof ze meer het gevoel hebben (en misschien ook wel krijgen door hun omgeving) er niet bij te horen als ze geen mobiel hebben. Ik denk ook dat dit per kind verschilt. Ik ken een gezin waar de kinderen pas een mobiel mogen als ze 16 zijn. Het gevolg is dat ze stiekem op hun twaalfde een mobiel aanschaffen (of krijgen van een klasgenoot) waarmee ze via wifi van de buren kunnen appen en op internet kunnen. Het grote nadeel hiervan vind ik dat ouders totaal geen invloed hebben op het gebruik van de mobiel. Ze kunnen niet bepalen hoelang en wanneer ze hun mobiel mogen gebruiken en ze kunnen er ook geen open gesprek over voeren (bijv. over de sites die je bezoekt, delen van foto's, enz.). Ik wil niet zeggen dat dit bij jullie zoon gaat gebeuren, maar het zou kunnen. Als jullie een mobiel aanschaffen voor jullie zoon, zou ik wel regels stellen. Bijvoorbeeld niet onder eten/drinken, voor slapen gaan op de kast, niet op zondag, max. ... minuten per dag. Door regels te stellen en er over te praten, leer je je kind op een verantwoorde manier met een mobiel om te gaan. Ik denk dat dat wel belangrijk is.
shaila
Onzin duur! Bij ons hebben de kids een smartphone met beltegoed van de aldi. Werkt perfect. Ong 10 euro in de 2 a 3 maanden. Wij bewust niet voor abonnement gekozen want dan hebben ze dus "onbeperkt" wifi dus internet enz. Nu kunnen ze dus alleen thuis op internet en wathsapp en evt op plekken waar open internet is. Zo leren ze bewuster met hun beltegoed om te gaan. Ook omdat ze dus echt om hun beltegoed moeten fietsen ipv automatisch afschrijven.
Wat betreft de onrust en het pesten. Ik denk dat je juist je kind beter wel zo n smartphone moet geven. Nu valt hij buiten de boot. Leer je kind juist er mee om gaan ipv verbieden. Wat is het verschil dan tussen nu en over 2 jaar? En nog iets, ik weet van jongeren die ook geen smartphone kregen, maar nu stiekem met een oude van vriend vriendin aan de gang is. En dat vind ik erger. Leer liever de gevaren ed aan je kind.
Prisma23
Wat als eerste mijn aandacht trok was "Doordat hij al weet wat hij wil worden gaat hij naar een christelijke school en niet naar een reformatorische,".
Zit hier de vraag achter dat je alleen naar een reformatorische school gaat als niet weet wat je wil worden?
Of nog vreemder, christelijke kinderen weten wat zij willen worden en refo kinderen weten dat nog niet?
Race406
Waarschijnlijk biedt de Christelijke school de opleiding die zoonlief wil volgen wel en de reformatorische school niet....
Naturel
Ik vind in deze tijd dat een kind vanaf het moment dat ie van de basisschool komt echt niet zonder mobiel kan. Ik denk idd dat ie de enige in de klas is zonder. Abonnementen zijn echt niet duur en pre paid is natuurlijk ook een optie. Maar alsjeblieft geef uw kind een smartphone.
Lekkerbek
Ik vind het erg dat een smartphone gewoon een levensbehoefte is geworden. Ook voor mij, ik heb in bepaalde omstandigheden gemerkt wat een verschrikkelijk ding het eigenlijk is. Nieuwtjes, ook zeer ernstige, komen via de app binnen door personen waar je het niet van wilt horen! Op een verjaardag checkt iedereen af en toe zn berichtjes. Soms meer dan af en toe.
En toch ben ik het met bovenstaande reacties eens: als uw zoon de enige is zonder mobieltje sluit u hem bij voorbaat al buiten, wat ook oorzaak van pestgedrag kan zijn. En dat niet alleen: zoveel belangrijke berichten komen via de groepsapp binnen: 1e uur vrij bv. Ik ken iemand die geen mobieltje had de eerste 2 jaar van de middelbare school. Wat heeft hij het lastig gehad, ontzettend onderschat door zn ouders!
Ik ben het er helemaal mee eens dat het van de zotte is dat vanaf 12 jaar kinderen met zo'n duur ding lopen. Maar we leven wel in deze tijd, we kunnen niet net doen alsof het 25 jaar terug is. We moeten ermee dealen.
Ik zou liever mn kind leren om er verantwoord mee om te gaan dan stiekemheid in de hand te werken. Check gewoon regelmatig zn mobiel, lees af en toe berichten wat hij krijgt en wat hij schrijft, leg uit hoe het overkomt bij anderen etc.
En wat u schrijft over de kosten, u heeft teveel horrorverhalen gelezen, voorlopig bent u hier zelf bij.
MUS
Een mobiele telefoon heeft ook veel mogelijkheden die jongeren in deze tijd zeer kunnen helpen! Het is m.i. niet de vraag of -, maar hoe ze daarmee om moeten gaan. Het is een onderdeel van deze (computer-)tijd, een deel van hun sociale leven... Niet meedoen is zoiets als in de 16e eeuw niet met de boekdrukkunst, in de 17e eeuw niet met de microscoop, in de 18e eeuw geen peper eten, in de 19e eeuw niet met de trein of telefoon, in de 20e eeuw niet met media meedoen... Een christen getuigt niet door af te zien van technische vooruitgang, zoals de Amish deze afwijzen, maar laat zien hoe je volledig in deze tijd met technologische ontwikkelingen staat en er als christen mee om gaat.
jorinde
Zonder telefoon leven kan echt niet meer in deze tijd. Je sluit ze echt buiten de groep. Wat dacht je van het huiswerk wat ze krijgen dat checken ze allemaal op hun telefoon. Stel duidelijke grenzen. Niet mee naar boven en zeker niet onder het huiswerk maken, tijdens het koffie drinken en eten wegleggen. Leg het vast en laat ze het ondertekenen en geef vooral zelf als ouders het juiste voorbeeld;) En duur? Alleen de aanschaf is prijzig. Als onze dochter belt dan hangt ze op en dan bellen wij terug. Scheelt weer!
Peetje
Ik denk dat een telefoon wel een sociaal isolement kan voorkomen. Schaf als het te duur een een 2ehands toestel aan. Mijn advies zou zijn om een prepaid simkaart aan te schaffen en geen onbeperkt internet, liefst helemaal geen mobiel internet, dus alleen (thuis of ergens ander) op de wifi. Zodat uw zoon toch makkelijk contact kan houden met vrienden die wel een whatsapp oid hebben. Maak ze bewust van dat er gepest kan worden via whatsapp en blijf praten. Laat de Quality time app installeren, zodat je inzicht hebt in het gebruik. https://www.androidplanet.nl/apps/qualitytime-app-android/
Autumn
Eens met de vorige reacties. Geef uw zoon een smartphone (met een goedkoop abonnement) en maak er met hem afspraken over. Tegenwoordig hebben jongeren nauwelijks meer een agenda nodig, maar wordt al het huiswerk van school via internet (de telefoon dus). Hij kan er gewoon niet meer zonder. En zolang je goed met je zoon in gesprek blijft en goede afspraken maakt lijkt het me geen probleem om een jongere een smartphone te geven.
dorpeling
Eens @ lekkerbek, een eerste levensbehoefte.. dat moest toch anders zijn!

Ik heb bewust geen smartphone. Puur omdat ik het zonde van mijn (genade)tijd vind. Ik heb wel beters te doen. Ik zal best veel missen (wat is missen) maar als ik echt iets moet weten bellen ze maar, of ze komen langs. Wat dat is voor mij nog 'contact hebben'.. ik zal wel hopeloos ouderwets zijn en de enige van mijn leeftijd (32) maar het bevalt me prima zo! Lekker rustig :)

Laatst zat ik in de wachtkamer, zat een mama naast mij met een baby van hooguit 2 maanden op haar arm. Een ontzettend lief lachje naar mama, maar die keek... op haar smartphone. Zo jammer!

Overigens heb ik ook twee pubers die na de vakantie naar het voortgezet onderwijs hopen te gaan, ze krijgen wel een smartphone. Ook voor school, huiswerk en indd, om er niet buiten te liggen.

Ik denk nu ook aan een goedkoper prepaid model met een x bedrag per maand waar ze het mee moeten doen. Lijkt me prima. Willen ze meer, nemen ze maar een baantje. Werken is nog nooit iemand minder van geworden.
Zanny
Ik heb zelf een abonnement van 7 euro pm. Zonder internet dan, dat doe ik alleen via wifi. Prepaid bellen is een optie maar wel een stuk duurder bellen en sms en al schijnt de jeugd dat bijna niet meer te doen. Mijn jongens van 12 en 14 hebben nog geen abonnement maar bellen en sms en eigenlijk zelden. Appen alleen maar. Ik zou je zoon ook gewoon een smartphone geven, ze hebben hier ook een klasse-app enz. Hij valt daar ook allemaal buiten.