Geesten in verzorgingstehuis

prof. dr. M.J. Paul / 1 reactie

Vraag

Ik werk op een afdeling met dementerende ouderen en laatst hadden twee collega's het over bijzondere ervaringen. Eerst begreep ik niet helemaal waar het over ging. Een van hen vertelde dat ze een keer tijdens een nachtdienst bij een vrouw wilde kijken waarvan de pieper afging, maar toen ze de gang richting de kamers van de bewoners inliep, had ze halverwege het idee dat ze niet meer verder kon lopen. Ze is toen snel de wc ingedoken, die daar rechts was. Op de wc heeft ze een aantal keren hardop “Ga weg, blijf uit mijn buurt” gezegd en daarna is ze weer naar de huiskamer zelf geweest, maar ze durfde niet meer die gang in te gaan. Ik kreeg toen in de gaten dat ze het over geesten en dat soort dingen hadden. Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt en daarom zat ik er ook maar een beetje bij. De andere vrouw bleek er meer van te weten en vertelde dat ze haar schoonvader ook “te ver had heengebracht” en daar nog maandenlang problemen aan over had gehouden. Ze heeft toen een reinigingsritueel gehad en sindsdien is ze weer de oude. Ze kregen het er ook over dat bepaalde bewoners binnenkort wel “gehaald” zouden worden, omdat ze daar ook “de tocht” hadden gevoeld. Ik heb niet echt meegepraat, maar ben zelf op een gegeven moment weer aan het werk gegaan omdat ik bijna vrij was en nog wat dingen moest doen. Toch heb ik er een raar gevoel aan over gehouden. Hoe zit dat? Zijn daar geesten? Of is dit een soort inbeelding door de invloed van de boze? En ik zou ook graag willen hoe je met dit soort situaties om zou moeten gaan als christen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is mogelijk dat de collega’s zich zaken inbeelden, maar het is ook mogelijk dat zij gelijk hebben. Er is een geestelijke werkelijkheid waarvan veel inwoners van Azië en Afrika overtuigd zijn, terwijl zij niet begrijpen dat wij westerlingen die niet zien en ervaren. In onze omgeving zijn er tegenwoordig heel wat mensen die met geesten (demonische machten) communiceren en mede daardoor fijngevoelig worden voor hun aanwezigheid.

Wie met bovenstaande ervaringen te maken heeft, kan het beste bescherming zoeken bij God. Hij is machtiger dan alle demonische machten. Het is van belang ook met woorden uit de Bijbel te bidden en te spreken om bescherming te ontvangen. Te denken valt aan Psalm 91 en aan Efeze 6, de  geestelijke wapenrusting.

Wat kunnen we doen naar de collega’s? In ieder geval is het van belang voor hen te bidden. Het is wellicht ook mogelijk eens belangstellend te informeren naar hun ervaringen en te vragen of zij gelukkig zijn met dergelijke zaken. Ik weet dat zoiets eng over kan komen, maar wat zijn er veel spirituele zoekers om ons heen! Als wij het Licht kennen, is het van belang daarvan te getuigen in een wereld die volop duisternis is. Bij Christus is een vrede te krijgen die alle verstand te boven gaat en spirituele zoekers meer biedt dan de geestelijke wereld waarin zij nu hun geluk zoeken.

Met name in de Evangeliën en in het boek Handelingen staan veel voorbeelden dat Christus machtiger is dan allerlei boosaardige machten. Terwijl de reformatorische traditie weinig aandacht gaf aan de realiteit van demonen, leven we nu in een tijd waarin toerusting op dit gebied steeds meer nodig wordt. Hierbij kunnen we veel leren van de vroege kerk die dagelijks met dergelijke situaties in aanraking kwam. Het betreft hier niet een primitief wereldbeeld of psychiatrische zaken, maar reële activiteiten van boze machten. Daartegen helpt slechts geestelijke weerbaarheid in naam van de opgestane en verhoogde Heiland. “Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten” (Jakobus 4:7).

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

demonengeestenoccult
1 reactie
dkw
Als je in God mag geloven, kun je zeggen: In de naam van Jezus Christus, ga weg!