Duivel in poel van vuur

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Wij geloven dat de duivel een geest (of geesten) is (zijn), net zoals de engelen ook geesten zijn. Nu staat in Openbaringen dat de duivel gebonden wordt en ook in het vuur geworpen wordt. Als de duivel een geest (of geesten) is, dan kunnen we dat toch niet letterlijk nemen? Met gebonden kan ik mij nog voorstellen dat de duivel geen macht meer heeft en geen invloed meer kan uitoefenen. Een geestelijk gebonden zijn dus. Hoe moeten we dan interpreteren dat hij in de poel van vuur wordt geworpen? Een geest kan immers niet door vuur worden verbrand?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om met het laatste te beginnen: een geest kan niet door vuur worden verbrand. Maar wel kan hij door vuur worden gekweld en daar gaat het om: de eeuwige pijniging. Je schrijft: engelen zijn geesten. Zo worden ze inderdaad in Hebr. 1:14 genoemd: gedienstige geesten. De duivelen heten: geestelijke boosheden in de lucht. Dat betekent echter niet dat zij geen gedaante hebben. In Jesaja 6 wordt gesproken over vleugels als het om de serafs gaat en ook de cherubs worden met vleugelen afgebeeld in de tempel. Zij worden bijvoorbeeld ook door Johannes gezien rondom de troon. Ook zijn ze in lichamelijke, zelfs menselijke gedaante gezien op de aarde bij hun verschijningen. Denk aan de opstanding en de hemelvaart, denk aan Abraham en de moeder van Simson. De duivel wordt ons afgeschilderd als een grote draak. Dat geesten dus noodzakelijk niet-lichamelijk zullen zijn zeg ik je niet na. Wel hebben zij geen menselijk lichaam want zij worden nadrukkelijk van onze schepping onderscheiden en waren er eerder dan wij.

Hoe het precies zit met hun lichamelijkheid, dat weet God alleen. De openbaring van Johannes spreekt inderdaad veelvuldig in beelden. De bedoeling van die beelden is in elk geval volstrekt helder. Mijn voorstel is dat wij het daar maar bij zullen laten en voor wat de rest betreft tevreden zijn met de wetenschap dat God het weet.

Hartelijke groeten
Ds. J. L. Schreuders, Urk

Lees meer artikelen over:

duivelhel