Vragen over de duivel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Hoeveel macht heeft de duivel? Wat kan hij allemaal? Kan hij ook net doen of hij God is dat je denkt dat iets van God is terwijl het van hem is? En hoe zit dat met stemmen horen en vrede in je hart voelen? Kan de duivel dat ook naspelen? Want hoe weet ik dan ooit of iets van God of van de duivel komt? Komt echt al het goede van God of kan de duivel ook goede dingen doen om mensen bijvoorbeeld om de tuin te leiden dat ze denken dat het God is of in hoeverre heeft de duivel macht en hoe slim is hij? Waarin vind ik hierin de zekerheid dat ik dingen die ik ervaar van God komen?

Antwoord

Je kunt maar op één manier zekerheid krijgen of iets van God is of van de duivel: door het te toetsen aan Gods Woord. God gaat nooit tegen Zijn eigen Woord in. De duivel wordt wel eens de kloon van God genoemd. Dat betekent dat Hij God probeert na te bootsen en Zijn Woord te verdraaien. Daarom kunnen we nooit afgaan op wat wij denken, voelen en zien, maar alleen door alles tegen het licht van de Bijbel te houden.

Zie verder de tag 'duivel' en het artikel 'de macht van de duivel'.