Moeite met lezen van Oude Testament

Ds. J.J. van Holten / 3 reacties

Vraag

Sinds ik er achter ben gekomen dat de Joden slechts het Oude Testament hebben als Bijbel (Tenach), heb ik ongelofelijk veel moeite gekregen met het lezen van het Oude Testament. Ik weet niet wat het is, maar het leest gewoon niet lekker meer nu ik weet dat zij het Nieuwe Testament niet erkennen. Ook lijkt het soms wel alsof het om een andere God gaat, maar dat komt natuurlijk ook omdat (naar mijn inziens) het Oude en Nieuwe Testament best veel van elkaar verschillen. Mijn vraag dus: Wie kan mij helpen of heeft tips om hier over heen te komen? Want het is behoorlijk vervelend en ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Antwoord

Dat de Joden alleen het Oude Testament (OT) hebben is als sinds het jaar nul bekend. Daarmee hebben zij wel het grootste deel van onze Bijbel met ons gezamenlijk. Overigens geldt dat niet voor alle Joden. Er zijn ook Messias belijdende Joden die het Nieuwe Testament (NT) wel geloven. Hun aantal groeit de laatste jaren sterk. Daarnaast wordt in het Jodendom heden ten dage wel veel studie gemaakt van het NT. Dat kan bijna ook niet anders want het gaat daarin om hun eigen geschiedenis en om Iemand van hun eigen volk, namelijk Jezus.

Ik snap niet helemaal waar je moeite vandaan komt met het Oude Testament. Of de Joden nu wel of niet het Nieuwe Testament erkennen doet volgens mij niets af van de waarde en de betekenis van het OT. Wat ik wel begrijp is dat je zegt het lijkt wel een andere God waarover het in het OT gaat. Toch moeten we dat ten stelligste weerspreken. Bij nauwkeurige bestudering van de hele Bijbel zal je zien hoe zeer de twee testamenten op elkaar betrokken zijn. Ik kan het NT niet verstaan zonder het Oude en het OT niet begrijpen zonder het Nieuwe. En de God van het OT is beslist dezelfde als de God van het NT

Ik wil je graag een praktische tip geven: In de Statenvertaling kom je bij het lezen aan het einde van alle perikopen een blokje met teksten tegen. Die teksten verwijzen naar de letters waardoor ze worden voorafgegaan. Ik raad je aan daar eens studie van te maken, dan zal je zien dat heel veel teksten uit de verschillende testamenten naar elkaar verwijzen. En soms letterlijke citaten van elkaar zijn. Zo kun je zelf ontdekken dat OT en NT onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn als Wet en Evangelie, als Belofte en vervulling.

Paulus de apostel en de schrijver van de Hebreeënbrief verwijzen heel vaak naar het Oude Testament. Ook Jezus doet dat vaak. Zo zijn alle kruiswoorden van Jezus bijvoorbeeld citaten uit het OT.

Ik zou willen zeggen: Lees met grote vrijmoedigheid het OT als Woord van de levende God want heel het OT verwijst naar Hem die komen zou en van wie wij weten dat Hij gekomen is: Jezus Christus onze Heere.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord iets verder heb kunnen helpen.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) JodenOude Testament
3 reacties
AHHK76
Je mag bidden voor de Joden ,die Jezus niet aanvaarden als de Messias, dat zij Hem leren kennen!
Als je een Bijbelleesrooster volgt, dan is het bijv. een keer per dag OT een keer per dag uit de Psalmen en een keer NT. Zo lees je niet steeds alleen maar OT of NT.
Je mag bidden dat God je meer helpt om de verbanden te zien, we lazen gisteravond in de kerk uit Lukas 4: 16-21. Daar kun je lezen dat Jezus in de synagoge las uit Jesaja 61... Dat is zo bijzonder!
Gods zegen toegewenst
dalethvav
Inderdaad, als je alle verwijzingen c.q. citaten uit het OT die in het NT staan eruit haalt, ben ik bang dat je maar een heel dun NT-tje overhoudt. Beide testamenten zijn echt een éénheid.
mieptruus
vraagsteller,
misschien dat deze studies je helpen begrijpen: Hebreenbrief studies
http://www.healingrain.nl/content.cfm?cat=1&pc_id=135