Belofte aan God gebroken

J.P. van den Brink / 67 reacties

Vraag

Een tijd geleden heb ik een belofte aan God gedaan. Die belofte heb ik gebroken. Ik heb zo’n enorme spijt, heb Hem zo vaak gesmeekt me te vergeven. Ik lig er ‘s nachts wakker van, ik blijf er maar aan denken. De Heere heb ik lief, al blijkt dat totaal niet uit mijn daden, ik haat het om Hem verdriet te doen. Hoe moet ik nu verder? Alsnog proberen om me aan die belofte te houden, of heeft dat nu geen zin meer? Ik wou dat ik het goed kon maken, ongedaan kon maken, maar dat kan ik niet. Voel me zo enorm schuldig, walg van mezelf en weet echt even niet meer wat ik moet. Toen ik de belofte net gebroken had heb ik van schaamte een halfuur met m’n hoofd onder een deken gelegen. Het slaat nergens op, ik weet het, maar ik ben mezelf even kwijt door deze enorme fout. Ik weet dat Hij van me houdt en mijn zonden heeft gedragen, maar des te verschrikkelijker hoe ik met Hem ben omgegaan. Hoe nu verder?

Antwoord

Inmiddels zijn er op Refoweb diverse antwoorden over het onderwerp: doen van geloften. Als je de zoekfunctie gebruikt (zie ook de artikelen hieronder), kom je diverse antwoorden tegen die je verder kunnen helpen  en je vindt er ook diverse verwijsteksten die onderstrepen wat je zelf ook al zegt, namelijk dat je een gedane belofte moet houden. Het is als een eed, die je voor Gods Aangezicht hebt uitgesproken en die je niet mag breken.

Het is altijd verblijdend als mensen zich met een krachtige belofte aan de Heere en Zijn dienst verbinden. Dat kan publiekelijk (belijdenis, doopbelofte) maar ook in het verborgene tussen jou en de Heere alleen. Het kan zijn dat je je zo verbonden weet aan de Heere, dat je daar een speciale belofte bij doet. We vinden dat in de Bijbel o.a. bij Hannah, die een kind van de Heere verbidt en als deze haar geschonken wordt, hem belooft ‘weg’ te schenken om in de tempel te dienen. Bij Jephta na zijn overwinning. Bij Petrus, die de Heere krachtig belooft dat hij Hem niet te zal verlaten (en met hem de andere discipelen!). En zo meer.

Ik heb bewust deze voorbeelden gekozen om aan te geven dat niet in alle gevallen deze belofte nagekomen is (of kon worden). Hannah heeft inderdaad haar kleine Samuel onder de hoede van Eli gebracht toen hij enige jaren oud was; ook Jephta heeft zijn belofte gehouden maar, zoals de meeste verklaarders zeggen op een andere manier dan hij beloofd had. De Heere vraagt geen mensenoffers. Maar wat zou Jephta hebben moeten doen als er een onrein dier uit zijn huishouding hem het eerst had genaderd? Die had hij toch onmogelijk aan de Heere kunnen offeren (zo las ik in een van de antwoorden op Refoweb). En bij Petrus lezen we hoe hij Zijn meester heeft verloochend.

In zijn algemeenheid zou ik willen adviseren als je de Heere een belofte wil doen, dit eerst goed te overdenken. Doe het niet in een opwelling. Bij Hannah kwam het na een jarenlange worsteling in het krijgen van kinderen en een levende verbondenheid aan de troon van God. Bij Jephta kwam het voort uit een diepe dankbaarheid voor God over de verkregen overwinning, maar was spontaan en niet doordacht waardoor het van zijn dochter uiteindelijk een groot en bewonderenswaardig offer heeft gekost. En Petrus had de Heere hartelijk lief, maar ook bij hem weten we hoe zijn belofte geen doordachte, weloverwogen zaak was.

Ik weet niet welke belofte je aan de Heere hebt gedaan. Daarom vind ik het moeilijk om je een gericht advies te geven. Wellicht is het goed als je daar nog eens met je predikant of ouderling of een andere persoon die je vertrouwt in vertrouwelijkheid over spreken kunt. Als de belofte een goede zaak betreft, heeft het altijd zin om hem alsnog in te lossen.

Hoewel dit voorbeeld wellicht niet helmaal op deze situatie slaat wil ik wijzen op Mozes en zijn kinderen. Om een reden die ons niet bekend is, heeft hij bij de geboorte van zijn kinderen nagelaten zijn zoons te laten besnijden. Het gevolg hiervan is dat de Heere Mozes op weg naar Farao in een herberg zoekt te doden (Ex. 4:24). Als zijn vrouw Zippora alsnog de besnijdenis uitvoert, laat de Heere zijn straf varen. Het is altijd beter om een gelofte in te lossen ook al heb je hem aanvankelijk niet gehouden. Een niet ingeloste belofte blijft tussen de Heere en jou instaan, tenzij de belofte niet langer geldig is (een belofte kan ongeldig worden zoals bijvoorbeeld het geval is bij een trouwbelofte als een van beide partners overlijdt). Zo kan ook het houden van een niet ingeloste belofte door gewijzigde omstandigheden onmogelijk worden; je kunt ook een onmogelijke belofte hebben gedaan. Blijft in zo’n geval een schuldbelijdenis van jou voor God nodig.

Dan nog iets over je spijt en schuldgevoel. Je schrijft: Ik weet dat Hij van me houdt en mijn zonden heeft gedragen, maar des te verschrikkelijker hoe ik met Hem ben omgegaan. Daarmee kun je alleen bij de Heere terecht. Belijd hem je schuld en zonde. En als Hij je vraagt: Hebt gij mij lief? Dan wens ik je het antwoord van Petrus toe te mogen uitspreken: “Heere! Gij weet alle dingen. Gij weet dat ik U liefheb.” Dan maakt Hij het weer goed!

Tenslotte nog een welgemeende kritische opmerking. Waar verwacht je het nu van in je leven? Van het feit dat je je houdt aan je beloften? Misschien heeft de Heere je in deze dingen juist wel willen leren dat wij van onszelf niet tot deze dingen bekwaam zijn! Verwacht het toch niet van jouw standvastig geloof en gehoorzaamheid! Wij blijven, ook na ontvangen genade, het toch zo vaak houden op onze werkheiligheid. O, je mag de Heere dankbaar zijn als je bewaard mag worden voor de zonde en je moet ook tegen de zonden strijden en je beloften de Heere betalen. Maar het belangrijkste is dit, wat diezelfde Petrus later schrijft in zijn tweede zendbrief (3:18): “Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.”

Gode bevolen!

J. P. van den Brink

67 reacties
CorsdeKort
@marissa
Jij schrijft: “Ook is het zo dat ik nooit nu al, tijdens mijn leven, kan weten dat ik helemaal en voor altijd van bepaalde zonden, die jij 'bewuste zonden' noemt, volkomen vrij kan zijn. Ik KAN dat, als mens, niet weten. God alleen weet dat”.
1 + = 2. Bewust = bewust; dat WEET je.
Als je in verzoeking komt waarbij je een duidelijke keuze hebt tussen naar je vlees leven en naar de geest leven dat WEET je achteraf wat je hebt gekozen. Voor het goede kiezen kost lijden in het vlees, voor het slechte lijden in je geweten. Voor het goede kiezen geeft overwinningsvreugde en gemeenschap met Jezus, voor het kwade / je lusten kiezen geef tijdelijk genieten naar het vlees en een slecht geweten.
Met christus gekruisigd zijn betekend niet er af en toe van het kruis afkomen afkomen (en aan de voet van het kuis gaan staan) . Altijd het sterven van christus in je omdragen is een positie die we innemen, een levenswijze, geen parttime werk.

Op zondag heilig zijn en op maandag stiekem zondigen is schijnheilig, en lauw. Tenzij het een geestelijk pasgeborene betreft die “valt” nog in het begin (en dat kan best wel een tijd duren) maar die wordt groot en sterker en hoeft daarna niet meer te vallen.

Ootmoed is lage gedachten van jezelf hebben en hoge gedachten van God. Dat hij ook in jou en mij wonderen kan en zal verrichten. Hij is immers een God van wonderen?!

Het gaat om Jezus. Natuurlijk. Maar het zou jammer zijn als hij voor niets gekomen was, als niemand die navolger navolgt. Hij heeft een nieuwe en levende weg ingewijd en die moet dus gelopen worden, door ons vlees. Ik verheerlijk hem door waardig mijn roeping te wandelen en een sieraad voor de leer te zijn, niet door hem te aanbidden en af en toe toch maar weer toe te geven aan de Satan via onze eigen begeerten . Hij wil graag Jezus wil graag een bruid en wel zijn’s gelijke.

Lees Op. 14: 1-5 en Op. 21 vanaf vers 9 en een groot deel van Hooglied gaat erover. Andere benamingen zijn: zijn discipelen, zijn broeders, zijn lichaam. Dat is van een heel andere categorie als zijn volk (Joden), zijn volk (christenen genaamd), gelovigen, in paradijs komen als de rover aan kruis
CorsdeKort
Marisa

Ik geloof wat in Gods woord staat:

1 Johannes 4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. 2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus IN HET VLEES gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.

1 Timotheüs 3 vers 16
En buiten twijfel, groot is het geheimenis der godsvrucht:
Die Zich geopenbaard heeft IN HET VLEES, is gerechtvaardigd door de Geest, is verschenen aan de engelen, is verkondigd onder de heidenen,
geloofd in de wereld, opgenomen in heerlijkheid.

Hebreeën 2 vers 14
Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij OP GELIJKE WIJZE daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij IN ALLE OPZICHTEN aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want DOORDAT HIJ ZELF IN VERZOEKINGEN GELEDEN HEEFT, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.

Hebreeën 4 vers 14
Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden. 15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, MAAR EEN DIE IN ALLE DINGEN OP GELIJKE WIJZE (als wij) IS VERZOCHT GEWEEST, doch zonder te zondigen. 16 Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.

Hebreeën 5 vers 7
Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst, 8 en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, DE GEHOORZAAMHEID GELEERD uit hetgeen Hij heeft geleden, 9 en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden, 10 door God aangesproken als hogepriester naar de ordening van Melchisedek.

Hebreeën 6 vers 19
Haar (de hoop) hebben wij als een anker der ziel, dat veilig en vast is, en dat reikt tot binnen het voorhangsel, 20 waarheen JEZUS VOOR ONS LAS VOORLOPER is binnengegaan naar de ordening van Melchisedek hogepriester geworden in eeuwigheid.

Hebreeën 10 vers 19
Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, 20 langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees

Romeinen 8 vers 3
Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, AAN DAT DER ZONDE GELIJK, en wel om de zonde, DE ZONDE VEROORDEELD IN HET VLEES 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden IN ONS, DIE NIET NAAR HET VLEES WANDELEN DOCH NAAR DE GEEST.
CorsdeKort
@omega

Je schrijft:
“Ons hart is namelijk van nature door en door verdorven. Er is niemand die verstandig is en God zoekt en allen derven Gods heerlijkheid (Rom. 3). Vandaar dat Johannes, zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf, iedereen een leugenaar noemt die zegt geen zonden (meer) te doen. Niet ik, maar Johannes zegt dus dat je -als je beweert de zonden te kunnen overwinnen- jokt”.

Na Romeinen 3 komt 4, 5, en 6 enz.!
Een wereldse zondaar is door en door verdorven en wij waren dat ook maar na onze bekering toch niet meer! Onze oude mens is door en door bedorven maar die moet dus aan het kruis. Ons hart is ons bewustzijn, onze gezindheid. Daaruit komen de oorsprongen de levens. Als ons hart slecht is zit Satan op de troon en dan zijn we geestelijk dood.

In 1 Joh 1 vers 8 staat: “Indien wij zeggen, dat wij geen ZONDE HEBBEN, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.
Maar nogmaals zonde hebben (en die hebben we allemaal) is heel wat anders dan zonde DOEN.

1 Joh 2 vers 1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij NIET TOT ZONDE KOMT. En ALS iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige.

Dit laatste is dan voor hun die op weg zijn maar nog niet zo ver zijn maar het moet een uitzondering zijn, geen regel. Ik zeg niet dat ik geen zonde heb maar dat ik door Gods genade geen bewuste zonde doe.
Paulus bedoelt met “en voor zover ik nu in het vlees leef”: zolang ik hier nog op aarde ben.

Als je punten behandelen gaat hem niet worden. Jij hebt jouw visie uiteengezet. Duidelijk. Wel jammer dat we van standpunt verschillen.

Ik wil afsluiten met het volgende:
Het leger van de Egyptenaren verdronk door Gods werk. Maar toen het volk zelf de vijanden in het beloofde land moest bevechten hadden ze geen geloof en ze wilden niet strijden / lijden en op 2 na stierf het volk in de woestijn. Nu wij: God zond zijn zoon en die leefde een gekruisigd leven. Dat deed Hij. Wij konden daardoor los komen van de vloek der zonde en van de macht van Satan .
Nu aan ons de taak om met Gods kracht de vijanden in ons vlees te lijf te gaan en de steden (onreinheid, eerzucht e.d) te veroveren. Maar dan hebben velen geen geloof. De reuzen zijn te groot, te veel.

Ja, als je geen geloof hebt Jericho te veroveren dan wordt het nooit wat. Vervolgens sterven de meeste christenen in de woestijn, met de wet en Jezus als koperen slang. Maar als ze geloof hadden gehad dan waren ze allang in Kanaän geweest.

God hielp de volgende generatie met een opdracht: niet spreken tijdens die 13x in 7 dagen om de stad heen lopen. Ik denk dat dat daarom was omdat ze anders elkaar toch weer ongeloof hadden aangepraat (zie je die dikke muren, wat doen we hier, die kunnen niet omvallen) en waren de muren niet ingestort en de stad niet gevallen.

Ook kregen ze het gebod om geen kostbaarheden zelf in te pikken, die waren geheiligd en voor de Here. De slag om de 2e kleine stad, Ai, die een makkie had moeten zijn verloren ze omdat er toch iemand van het volk van het verbodene had genomen en daardoor kwam de vloek over het volk.

Zo is het ook is het christen leven.
Als wij stiekem toch zaken die God een gruwel zijn in ons hart toelaten dan wijkt de geest van ons en kunnen wij niet langer overwinnen. Laten wij daarom God dienen met heel ons hart!

2 Kronieken 16:9 Want des Heren ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.
CorsdeKort
@Dorial1

Bedankt voor je bijdrage en je wens!

Mijn steven is de vraagsteller (en later ook de anderen die aanschoven) te helpen. De kwestie was dat vraagsteller zijn / haar belofte had gebroken en mijn (hoofd)punt was dat het dus mogelijk is God / Jezus / de heilige geest niet meer te hoeven bedroeven. Als hulp, dat dat mogelijk is, was ik vrijmoedig met het getuigenis dat ik het heb zoals ik beschreef.
Als dat dan roem is dan roeme ik in de Here.

Als het kind dan met het badwater wordt weggegooid of de toon wat hard wordt dan is dat niet de bedoeling. Ook kan ik mij nu voorstellen dat men een dergelijk getuigenis bout en hoogmoedig vind. Dit is nu wat Paulus bedoelt in Romeinen 7. Ik wil het goede doen, namelijk tot opbouw zijn en daarom zei ik dat, maar blijkbaar valt dat kwartje niet, en ontstaat discussie en vind met dat hoogmoedig.
CorsdeKort
Ach, nu ik dan toch overal vrijmoedig op heb geantwoord dan deze reactie ook nog maar:

@benefietdiner

In 2 Koningen 10 vers 15 staat: “Is uw hart mij even oprecht toegedaan als mijn hart u? Jonadab antwoordde: Ja, gewis. Toen zeide hij (Jehu): Indien het zo is, geef mij dan uw hand. En hij gaf hem de hand. Hij liet hem bij zich op de wagen klimmen 16 en zeide: Kom met mij mee, aanschouw mijn ijver voor de Here. Zo deden zij hem meerijden op zijn wagen”.

Zo zou ik ook willen zeggen: kom in mijn “hart / hoofd / gedachten / motieven” en "rijd" een paar dagen met mij mee en dan kun je mijn ijver voor de Here zien.

Al mijn gedachten van 2017 mogen op de beamer ik hoef mij er niet voor te schamen! Ik ben wel verzocht geweest en er kwamen (natuurlijk) ook regelmatig slechte gedachte op maar door de kracht van de heilige geest heb ik er niet aan toegegeven omdat de liefde van en tot Jezus mij op het altaar houden.

Overigens bouwen mijn eigen getuigenissen mij wel op en maken mij des te ijveriger. Paulus schrijft in 1 Cor 9:27: "Neen, ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang, om niet, na anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden".

Dat is het voordeel van anderen "leren"; je onthoud het des te beter en slaat het nog meer vast. Daarnaast is Gods Woord als een 2 snijdend zwaard: het snijd in de ander en jezelf.
Samanthi
Jezus sprak met grote stem en riep: HET IS VOLBRACHT!

Dat is de overwinning! Dat hoef ik niet meer te doen en te overwinnen.
Uit dankbaarheid tot mijn Zaligmaker wil ik leven in Zijn overwinning.
Alles heel mijn leven komt daarvandaan.
Alleen uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen.

@Cors de kort,
met deze zin "Overigens bouwen mijn eigen getuigenissen mij wel op en maken mij des te ijveriger." kan ik daarom niets mee.
Marisa
@CorsdeKort

Cors, jij reageert op wat ik geschreven heb als volgt:

@marissa
Jij schrijft: “Ook is het zo dat ik nooit nu al, tijdens mijn leven, kan weten dat ik helemaal en voor altijd van bepaalde zonden, die jij 'bewuste zonden' noemt, volkomen vrij kan zijn. Ik KAN dat, als mens, niet weten. God alleen weet dat”.
1 + = 2. Bewust = bewust; dat WEET je.
Als je in verzoeking komt waarbij je een duidelijke keuze hebt tussen naar je vlees leven en naar de geest leven dat WEET je achteraf wat je hebt gekozen. Voor het goede kiezen kost lijden in het vlees, voor het slechte lijden in je geweten. Voor het goede kiezen geeft overwinningsvreugde en gemeenschap met Jezus, voor het kwade / je lusten kiezen geef tijdelijk genieten naar het vlees en een slecht geweten.
Met christus gekruisigd zijn betekend niet er af en toe van het kruis afkomen afkomen (en aan de voet van het kuis gaan staan) . Altijd het sterven van christus in je omdragen is een positie die we innemen, een levenswijze, geen parttime werk.

Tot zover jouw reactie.

Ik heb de indruk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.

Wat ik bedoel is: stel dat je 80 wordt, kun jij dan nu al VOORUIT, voor de komende 40 jaar, weten dat je in die 40 jaar bepaalde (bewuste, om jouw term maar te gebruiken) zonden nooit meer zult doen?
Mijn antwoord daarop is: nee, dat kun je als mens NIET weten, want daarvoor ben je nl. mens. Alleen God weet alles van verleden, heden en toekomst. Niet wij.
CorsdeKort
Marisa

Bedankt voor je aanvulling.

God kent ons hart, onze gezindheid maar wij hebben een eigen vrije wil.

God beproefde Abraham door hem zijn zoon te laten offeren. Toen hij dat echt ging doen zei God: ” Strek uw hand niet uit aan den jongen, en doe hem niets! want nu weet Ik, dat gij God vrezende zijt, en uw zoon, uw enige, van Mij niet hebt onthouden”.

Blijkbaar wou God hem testen en daarna zei Hij : ”NU weet ik ……”.
Daarvoor wist God dat blijkbaar niet in die mate…..

Als ik zeg wat ik wel of niet ga doen dan zeg ik dat in geloof (en geloof is de vaste zekerheid van hetgeen wij niet zien maar hopen) mij gesterkt door de HG en mijn ervaringen van de laatste tijd.

Maar zolang de oogst op het land staat is deze in gevaar.
Iedereen kan afvallen, ook jij en ik. Zelfs de meest hoopvolle personen kan het fout mee gaan. Denk aan Salomo die op het laatst afweek waardoor het grootste deel van zijn koningschap niet naar zijn zoon ging.

Daarom is het zaak trouw, ijverig, waakzaam, gehoorzaam te zijn. Steeds verbinding met “boven” te houden. Veel in gebed. De Bijbel en goede boeken lezen. Toespraken luisteren, mensen helpen, met de zaak van boven bezig zijn. Overigens ervaar ik dat als fijn, het maakt mij gelukkig. Het is geen moeten maar een waardevolle levenswijze.
Marisa
@CorsdeKort

,,Daarom is het zaak trouw, ijverig, waakzaam, gehoorzaam te zijn. Steeds verbinding met “boven” te houden. Veel in gebed. De Bijbel en goede boeken lezen. Toespraken luisteren, mensen helpen, met de zaak van boven bezig zijn. Overigens ervaar ik dat als fijn, het maakt mij gelukkig. Het is geen moeten maar een waardevolle levenswijze.''

Daarop kan ik alleen maar zeggen: Amen!
benefietdiner
Beste CorsdeKort,

Je overwinningsproclamatie wordt ‘Keswicktheologie’ genoemd en is Bijbels gezien echter niet correct, om onder andere de volgende redenen.

1. Onderscheid: Het creëert twee soorten christenen. Dit is de spil van deze theologie, het fundamentele punt.

2. Perfectionisme: Het geeft een oppervlakkig en incompleet beeld van de zonde in het christenleven.

3. Lijdzaamheid: Het heeft de neiging passiviteit te benadrukken in plaats van activiteit.

4. Pelagianisme: Het heeft de neiging de vrije wil van een christen af te schilderen als autonoom in het proces van heiligmaking.

5. Methodiek: Het heeft de neiging op een bijgelovige manier met bepaalde Bijbelteksten om te gaan om tot directe heiligmaking te komen.

6. Onmogelijkheid: Het eindigt veelal in desillusie en frustratie vanwege datgene wat niet lukt.

7. Verwarring: Het heeft de neiging persoonlijke ervaringen verkeerd te interpreteren.

Bron:
http://www.geloofstoerusting.nl/artikelen/13/laat-het-los-laat-god-het-doen--en-waarom-dat-een-slecht-idee-is.html
Jeremiah
Mooie discussie!

@benefietdiner

Sinds wanneer nemen we figuren zoals Ouweneel serieus?
Eleya
Bedankt voor het antwoord J.P. van den Brink, ik heb er veel aan gehad. En ook bedankt voor alle reacties, ik heb ze eerlijk gezegd niet allemaal helemaal gelezen (aangezien ik concentratie problemen heb en hier niet kom voor discussie). Maar bedankt allemaal!

Ik kijk voortaan wel uit met beloften maken naar God, ik heb het te snel gedaan.. En ik heb inderdaad teveel vertrouwd op mijn eigen kracht en kunnen, terwijl ik zonder Hem juist helemaal niets kan.

Afgelopen dagen heb ik troost mogen ontvangen van de Heere, ben Hem er zo enorm dankbaar voor..zonder Hem ben ik nergens.
Wat een geweldige God hebben wij toch die zulke zondaren als ik vergeeft en liefheeft! Het blijft een wonder.

Groetjes, de vraagstelster.
Marisa
Beste Eleya,

Dank je wel voor je mooie en ontroerende getuigenis!
Samanthi
@Jeremiah
Hopelijk is het een 1 aprilgrap wat je als laatste schreef.
CorsdeKort
@Benefietdiner

Ik vind het "onsportief" van je om tegenargumenten te gaan Googelen en die dan maar te plaatsen. Zo hebben we deze discussie niet gevoerd en zo gaat dat ook nooit werken. Ik heb ook wel een paar honderd artikelen van anderen die ondersteunen dat een gekruisigd leven leiden mogelijk is maar die laat ik mooi in de kast.

Ik kom met teksten uit Gods woord en spreek uit mijn eigen overtuiging woorden uit mijn leven.

Deze teksten waar jij mee kwam, komen waarschijnlijk van een ongeloofspredikant die zelf regelmatig onderligt voor de zonde en dat dan maar met een mooie theorie als normaal verkondigd. Iemand die niet naar de geest leeft maar naar zijn verstand en (lekker belangrijk) indruk van zijn kunde wil tonen door een paar onmogelijk moeilijke woorden lezende.
Tja, u geschiede naar uw geloof.

12 verspieders zagen het land. 10 zagen hun eigen kracht en hadden geen geloof. 2 zeiden : ” als God met ons is dan zullen wij die reuzen eten als brood. Doch die 2 werden bijna gestenigd en het hele volk kwam niet in het land, behalve die 2.

Lees Hebreeën 10 het staat daar vol met geloofshelden .

Vanaf de brief aan de Romeinen staat de Bijbel vol met oproepen tot een godvruchtig en overgegeven leven. Keer op keer lees is zaken als: Kolossenzen 1 vanaf vers 10
“om de Here waardig te wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed werk vrucht te dragen en op te wassen in de rechte kennis van God. 11 Zo wordt gij met alle kracht bekrachtigd naar de macht zijner heerlijkheid tot alle volharding en geduld, 12 en dankt gij met blijdschap de Vader, die u toebereid heeft voor het erfdeel der heiligen in het licht”.

Kolossenzen 3 vanaf vers 1:
1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. 4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn:

hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld.
Er moet dus blijkbaar wat afgelegd worden en wat worden aangedaan.

Ook is het leven als discipel een strijd:

Hebr 12: 4 Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde,

14 Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien.

Onverschillig zijn met Gods geboden en maar door blijven gaan met zaken die niet bij Hem passen kan dan niet volgens vers 16:
“Laat niemand een hoereerder zijn, of onverschillig als Esau, die voor één spijze zijn eerstgeboorterecht verkocht. 17 Want gij weet, dat hij later, toen hij (toch) de zegen wilde erven, afgewezen werd, want toen vond hij geen plaats voor berouw, hoewel hij het onder tranen zocht”.

Wij zijn geroepen op heilig te zijn, van God (dus geen dienaar van ons Satan die appelleert aan ons vlees)
1 Petrus 2 vers 9: “Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden (in een andere vertaling staat: zijn deugden) te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht: 10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen”.

Door steeds nee te zeggen in de verzoeking (wat pijn doet aan ons vlees / het lijden van christus) worden wij onttrekken aan de zonde volgens 1 Petrus 4 vanaf vers 1.
Nooit van gehoord?

Daar Christus dan naar het vlees geleden heeft, moet ook gij u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde, 2 om niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God de tijd, die nog rest in het vlees, te leven. 3 Want er is tijd genoeg voorbijgegaan met het volbrengen van de wil der heidenen, toen gij wandeldet in allerlei losbandigheid, begeerten, dronkenschap, brassen, drinken en onzedelijke afgoderij.

1 Pet 4:12 Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. 13 Integendeel, verblijdt u naarmate GIJ deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring zijner heerlijkheid.

2 Pet 1 vers 4 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst.

DAT KAN DUS zo zegt Petrus ook verderop in vers 10: “Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij NIMMER struikelen. 11Want zó zal u RIJKELIJK worden verleend de toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus.

De vraag is naar wie men luistert. Naar de Geest van geloof of naar zijn eigen gedachten en ongeloof.

De vraag is nog meer: “WAT WIL JE?”
Je hele leven proberen goed te leven en niet te zondigen naar dat dan toch maar weer doen omdat je denkt dan het niet anders kan of wil je een broeder zijn in Geest en Waarheid? Een man / vrouw waarin geen bedrog is. Wil je groeien in Hem of blijf je je hele leven een geestelijk kind die nog melk (zondevergeving) nodig hebt?
CorsdeKort
Eleya

Fijn dat jij troost hebt mogen ontvangen van de Heere! Super.
Het mooiste is zelf een verbinding te hebben met de levende God. Aan Hem kun je alles vragen.

Gegroet met 2 Kronieken 16 vers 9 :
“Want des Heren ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat”.

Cors
Omega
@CorsdeKort Na Romeinen 3 komt ook nog eens Rom 7 ;-) Paulus zegt in vers 7: “Ik doe datzelve nu niet meer, maar de zonde die in mij woont.” En dan volgt zijn uitleg daarbij: “Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.” Het staat in de onvoltooid tegenwoordige tijd, dus Paulus schrijft dat na zijn wedergeboorte. Dat is dus de werkelijkheid van iedere christen; behalve van jou zeg je. Rom. 7 legt precies uit hoe dat nu werkt in het leven van een kind van God. Hij wil niet zondigen, hij strijdt daar tegen en toch gebeurt het. En daarom heeft hij steeds weer opnieuw het reinigende bloed van Christus nodig en zo blijft hij verbonden met Jezus. Jou lukt het wel om je zonden te overwinnen, zeg je. Welnu, ik geloof je niet omdat de Bijbel zegt dat het anders is.

Nog niet zo lang geleden sprak ik ook met iemand die precies hetzelfde beweerde. Toen ik doorvroeg kwamen er nog heel wat zonden aan het licht (van het kijken naar rare speelfilms tot het overtreden van de wegenverkeerswet). Ik had niet anders verwacht... Door wat zonde is, geen zonde meer te noemen kom je een heel eind ;-)

Al die teksten die je citeert waarin opgeroepen wordt om heilig te leven, niet te zondigen, tegen de werken van het vlees te strijden, zijn mij allemaal bekend. Ik heb in mijn vorige reactie ook niet zomaar geschreven dat God van ons een volmaakt en heilig leven eist. In alle (!) Bijbelboeken wordt ons duidelijk gemaakt dat ondanks al die vermaningen, het echter niemand lukt om volmaakt te leven. Tenminste, ik heb nog nooit van iemand gelezen dat hij de volmaaktheid wist te benaderen. En daarom komt ieder kind van God zijn hele leven lang steeds weer aan de voeten van Christus terecht. Ik ben daarom erg benieuwd wat jij nog met Jezus moet als jij je eigen broek wel kunt ophouden.

Daarnaast haal je steeds twee zaken door elkaar: geloof en heiliging. Heiligmaking (het strijden tegen de zonde) is het gevolg van de levendmaking (wedergeboorte). Er moet dus eerst sprake zijn van bekering, een totale verandering van de mens die ziet en toestemt dat hij zonder het bloed van Christus voor eeuwig verloren gaat en zich vervolgens met lichaam en ziel aan Christus overgeeft. Zonder die wedergeboorte is zonde ook geen zonde, maar blijven het 'foutjes' en dan leiden we op z’n best een vroom leven. Maar dat is onvoldoende om zalig te worden. Heiligmaking zonder levendmaking (en je vindt dat in zowel evangelische kringen, als bij het verbondsautomatisme en het hypercalvinisme) is niets anders dan het dragen van een schaamlap i.p.v. bruiloftskleding.

@benefietdiner Ik denk dat @Jeremiah een punt heeft. Sinds wanneer nemen we iemand serieus die alleen die onderdelen van de Bijbel gelooft, die hij met zijn eigen verstand bevatten kan? Ik hou het dan toch maar bij prof. dr. Paul (of nog beter: Paulus).

@Nieuwverbond Vals getuigenis? Volg jij het nieuws niet? Ik daag je uit om te onderzoeken wat er op en met de Bijbelschool in Grünebach allemaal gebeurd is. Ik kan je ook met mensen in aanraking brengen die nu een psychisch wrak zijn. Met overwinningsleven heeft het in ieder geval weinig van doen, hooguit met overleven...

Overigens is heiliging niets anders dan dagelijkse rechtvaardiging. Veel verder komt een mens niet, zei Luther op zijn sterfbed.
benefietdiner
Beste CorsdeKort,

Tja je vind het onsportief van mij maar ik zoek nu eenmaal, ook via internet met een zoekmachine, naar de waarheid als iemand iets proclameer. De kern die jij in je bijdrage hier verkondigd is de leer van de ‘pneumatologie’ is de theologie van de Heilige Geest. Ik moet zeggen dat je dat goed doet en ik ben daar ook erg gevoelig voor. Je schrijft hele stukken over uit de Bijbel, mooi…… maar je slaat ook stukken over. De stukje die jij pakt en overschrijft zijn de positieve of ook actieve gedeelte en dat is één kant, de kant van de overwinning. De Engelse Puriteinen preekte ook altijd zo als jij dat doet en nogmaals erg mooi. De naam van John Owen moet hier toch wel vermeld worden. Hij was een groot theoloog en er staat een omvangrijk verzameling op zijn naam. Zijn boek ‘Een verhandeling betreffende de Heilige Geest’ is een klassieker op het terrein van de pneumatologie. In dit werk schenkt Owen ruime aandacht aan het thema van de levensheiliging in een tijd waarin het christelijk leven sterk in verval geraakt was. Zijn bediening en zijn geschriften zijn van grote invloed geweest op de opwekkings- en heiligingsbewegingen .

Maar….. er is ook nog een andere kant. De kant die ik hierboven in 7 punt noemde. Ik vind het, zoals ik zei, niet correct als je het hier besproken thema niet van alle kanten belicht. Dan vind je het plotseling ‘onsportief’ als ook de andere kant van de waarheid belicht wordt. Een van de theologen in onze tijd is Willem J. Ouweneel die dat wel doet. Ik zou zeggen google zelf maar eens op zijn naam. Als ik het doet is het zo onsportief.

.
benefietdiner
Beste Omega,

Ik neem iedereen serieus, ook als iemand een grap(je) maakt. Humor wordt ook in de Bijbel toegepast, maar daar gaat het in deze draad niet om.

Ik heb Willen J. Ouweneel hoger staan dan jij bemerk ik wel. Ik vind dat hij ook in de lijn van de stroming ‘Engelse Puriteinen’ staat. Ik noemde aan CorsdeKort John Owen maar ook George Whitefield, Jonathan Edwards, Charles Spurgeon en in onze tijd dus Willem J. Ouweneel.

Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Veel mensen kunnen Willem niet serieus nemen omdat hij nogal eens humor gebruikt. Maar humoristisch dat is niet inherent aan het gereformeerde karakter, als je bij de gereformeerd niet serieus bent ben je af geserveerd. Ik kan mij goed vinden in zijn boek: ‘Gereformeerden en Evangelischen (Willem J. Ouweneel en Jan Hoek’. Het gaat daar over overeenkomsten en verschillen van Gereformeerden en Evangelische. Ook komt daar de rechtvaardiging en heiliging aan de orde.

De heiligingsleer is volop Bijbels en daarom vind ik wat CorsdeKort zegt ook mooi maar niet de gehele waarheid. Wat jij tegen CorsdeKort zegt hoort er ook bij en dat maakt het compleet.
CorsdeKort
@Omega

Ik denk dat het een herhaling van zetten is maar ik wil je nog wel 1x mij visie op 2e helft Romeinen 7 uit de doeken doen (in hoofdletters bij NBG)

15 Want wat ik uitwerk, weet ik niet; BEGRIJP IK NIET, IK BEN MIJ VAN GEEN KWAAD BEWUST want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. IK DEED WEL HET GOEDE MAAR HET WERKTE TOCH BEROERD UIT
16 Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is.
17 Doch dan bewerk ik het niet meer MIJN BEWUST ZIJN, MIJN GEZINDHEID , maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees OOK IK HEB LAST VAN HEIT FEIT DAT IK VERKOCHT BEN ONDER DE ZONDE, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig IK WIL ALTIJD ALLEEN MAAR HET GOEDE, maar het goede uitwerken, kan ik niet. IK BEN ZONDIG

19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik WERK IK UIT , maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik, DAT WERKT MIJN GEDRAG UIT.
20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, NEE, WANT IK HEB IMMERS EEN GOEDE GEZINDHEID, IK BEN MET CHRISTIUS GEKRUISIGD EN DE ZONDE HEEFT GEEN MACHT OVER MIJ maar de zonde, die in mij woont JA, WANT OOK IK HEB INWONENDE ZONDE.
21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij ONBEWUST ALTIJD aanwezig;
22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, IK WIL NIET ANDERS DAN ALTIJD GODS GEBODEN DOEN DAT IS MIJN LUST EN MIJN LEVEN

23 maar in mijn leden DAT LIJF WAAR IK IN (GEVANGEN) ZIT zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? DAT LICHAAM WAAR IK IN ZIT DAAR BAAL IK VAN
25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here! IK KRIJG ALS IK DOOD GA EEN VERHEERLIJKT LICHAAM, DAN BEN IK VAN DIE WET DER ZONDE AF

26 Derhalve ben ik zelf met mijn verstand BEWUSTZIJN dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Rom 8: 1 MAAR GELUKKIG is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. DUS WANNEER WIJ ER ONS NIET BEWUST VAN ZIJN DAT WIJ IETS VERKEERDS DOEN KOMT ER WERKEN WIJ TOCH ONBEWUSTE ZONDE UIT MAAR DAAR ZIJN WIJ NIET SCHULDIG AAN.