Eeuwig verbond (der genade) met God

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

De jonge predikanten van de Geref. Gemeenten, onder wie ook onze predikant, slaan een woord over in het doopformulier: in de zin, dat wij een eeuwig verbond (der genade) met God hebben. Het woord "genade" wordt overgeslagen. Weet u de reden waarom dit gebeurt?

Antwoord

Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom mijn medebroeders dat woord "genade" overslaan. Het lijkt me toch het beste om hen dat persoonlijk te vragen. Zelf heb ik weinig of geen contact met hen aangezien ik aan het andere einde van de wereld woon. Ik vind het daarom beter dat ik niet een antwoord geef waarom zij dat doen.

Het is duidelijk dat er altijd veel vragen zijn over het doopsformulier. Ik heb die zelf ook gehad. Toch durf ik er geen veranderingen aan te brengen in dit formulier dat gloeit als een schitterende juweel van het diepe, rijke en geestelijk begrip van het Woord van God.

Zoals Ds. Lamain vroeger wel eens gezegd heeft over onze voorvaders: "Wij zijn maar nachtpitjes vergeleken met hen." Jaren geleden heb ik het hele formulier doorgesproken in m'n vorige gemeente en heb toen veel profijt gehad van het boek van Ds. C. Harinck, "Het Doopformulier." Ik raad dit boek van harte jullie aan. Het is heel leerzaam en leesbaar.

Ds. A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

doopformulier