Man in rok

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Kan een man een rok dragen? In Deuteronomium 22 vers 5, "De kleren van een man mogen niet door een vrouw gedragen worden, en een man mag geen vrouwenkleding aantrekken, want ieder die dat doet, is voor de HEERE, uw God, een gruwel", handelt het over eigendommen van een man en een vrouw. De grondtaal wijst naar een tuig begreep ik. Het vertaalde van kleding klopt dus maar ten dele. Wat ik mij nu afvraag: Als een man een rok zou dragen die niet door een vrouw gedragen is, kan dat dan wel? Juridisch zou ik dan zeggen dat het eigendom is van de man en niet van de vrouw. En als het de man niet te doen is om vrouw te zijn, maar omdat het kledingstuk gewoon comfortabel en niet seksistisch aanstootgevend is, dan is het de Heere toch geen gruwel? Of lees ik dat dan verkeerd?

Antwoord

Alle artikelen over Deuteronomium 22 vers 5 vind je hier. Lees daar ook het antwoord 'Rok voor een man'.