Borderline onder christenen

Eleos / 7 reacties

Vraag

Zou het kunnen dat binnen de christelijke gemeenschap borderline vaker voorkomt als daar buiten? De vraag kwam bij me op, omdat ik enkele streng christelijke families ken waarin ik dat syndroom vermoed. Het uit zich niet alleen in geloofszaken (weinig ruimte voor interpretatie), maar ook in de omgang zijn ze sterk op zichzelf gericht en vaak is de relatiesfeer problematisch. Het is slechts mijn eigen waarneming en vooral geen diagnose van een deskundige. Volgens mij is het geen erfelijke aandoening, maar het zou natuurlijk kunnen dat binnen de christelijke gemeenschap bepaalde eigenschappen -en ook minder goede- zich sterker hebben kunnen ontwikkelen dan buiten de christelijke kring. Ik realiseer me de eigenaardigheid van deze vraag, maar ik ben toch benieuwd hoe u hier over denkt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De Borderline Persoonlijkheidsstoornis is een ingewikkelde problematiek die niet ontstaat door opvoeding of geloof. Borderline komt in alle lagen van de samenleving voor. Ik kan niet een klinische verhandeling houden over het ontstaan en het verloop van borderline. Inmiddels zijn daar wat boeken over geschreven. Ik denk aan het boek; "Wat borderline met je doet".

Het is wel zo dat gedrag wat wij vertonen gekleurd kan zijn door de cultuur waarin we opgroeien. De cultuur wordt dan weer beïnvloed door de christelijke ligging, of kerkelijke gemeente waar wij bij behoren. Dit heeft echter helemaal niets met Borderline te maken. Onze opvoeding en christelijke opvoeding doortrekt het hele leven. Dus zal dat ook in alle zaken van ons leven terug komen. Iemand met borderline die een heel negatief zelfbeeld heeft of die zwart–wit denkt, zal dit ook hebben ten opzichte van het geloofsleven. Alles staat met elkaar in verbinding. Zo is ons leven ook gekleurd door onze christelijke opvoeding, dat is in principe heel mooi. Lastiger wordt het als er zaken uit zijn verband getrokken worden, maar ook dit geld voor alles.

Ik hoop dat dit antwoord voldoende antwoord geeft en anders raad ik echt aan om eens een goed boek daarop na te lezen.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

borderline
7 reacties
Samanthi
Even twee opmerkingen over bordeline
Veel mensen, waaronder ikzelf, hebben de diagnose bordeline gekregen en bleken later ADHD te hebben, Dit is heel ken merkend, er is ook studie naar gedaan, bij oa PSYQ, hier kun je op hun site veel over lezen, er is wel heel vaak scheefgroei bij mensen die daadwerkelijk bordeline hebben, het gros van deze mensen is niet in een veilige omgeving opgegroeid.
Dit in alle lagen van de bevolking, net zoals (seksuele) mishandelingen in alle lagen van de bevolking voorkomt.
(even voor de duidelijkehid, ik heb zelf jaren bij ELEOS gewerkt)
Juspol
Hierbij wat verdere informatie: www.moeilijkemensen.nl site van Professionals.
www.trimbos.nl waar ook de richtlijnen staan omtrent behandeling
www.bpdcentral.com
En wel degelijk is er mate van erfelijkheid.
Wel degelijk heeft opvoeding ermee vandoen. Met grenzen stellen onder andere.
Om mee te beginnen.
Doch, verklaringen van borderliners alle dus, dienen zowiezo al niet voor waar te worden aangenomen zonder eerst gedegen waarheidsvinding te doen.
Dat is ook bekend nu. Immers wanneer zulke mensen in vermeende gedachten lopen en handelen volgens deskundigen al, is dat broodnodig.
Trek dat maar door naar familierecht, beter idee als wat er nu gebeurde jarenlang. Dat gezag werd gegeven met alle vreselijke gevolgen vandien voor kiinderen en geborenen in zaken.
Daarbij wordt welzeker in vele zaken door deze mensen vervreemding gepleegd, jazeker vervreemding zo heet dat na gedegen onderzoek door Gardner, en zijn kinderen veel te lang al nu benadeeld door onterechte vervreemding van vaders met als daders veelal zulke moeders met die kenmerken.
Kinderen dienen kinderrechten te hebben en niet langer bloot te staan aan dat gedrag van deze mensen die tevens manipuleren. In verreweg meeste gevallen. Ook eigen partners, ouders van en kinderen van zijn de dupe.
Dat is aan de orde bij die ernstige persoonlijkheidsstoornis. Of geestesstoornis zoals deskundigen dat noemen.
Meldplicht voor die hele groep invoeren. Zeker wanneer de ggz dat weet.
Samanthi
@Juspol
Klopt helemaal, maar er zijn ook gradaties in de stoornis, net zoals je een "Vleugje" autisme kan hebben, heb je ook mensen met milde vormen van deze stoornis.
Ik vind het heel moeilijk alle mensen met bordeline over een kam te scheren, niet allen hebben wisselende en of spannende relaties, niet allen manipuleren.
Ooit eens een reportage gezien van een moeder die twee van haar kinderen had omgebracht, er werd telkens gezecht ja dat doen mensen met bordeline en dat doen ze, ik vond dit heel krenkend voor mensen met deze stoornis, net of die allemaal hun kinderen gaan ombrengen.
Nog een opmerking het zijn geen bordeliners, maar mensen met een stoornis, je bent ook geen gebrokenbeen en ook geen kanker, sorry voor de grove benaming, maar je doet mensen te kort.
Roozemond
@Samanthi, van harte met je eens!! Ook ik heb de diagnose borderline gekregen, maar ik been borderliner. Ik heb enkele kenmerken, maar dat uit zich vooral in zwart/wit denken en wisselende stemmingen, maar wie heeft dat niet??
En er ligt vrijwel altijd een heel verdrietig verleden achter je wanneer dit geconstateerd wordt.
Maar wat een heerlijke wetenschap dat je net zo waardevol bent als iemand anders!!
Roozemond
Pfff... weer lekker vlug aan het reageren en vervolgens veel fouten... ik ben geen borderliner bedoelde ik!
Samanthi
@Roozemond daar moeten we voor blijven waken, net zo als mensen met andere (persoonlijkheid)stoornissen

Ik heb naast ADHD, GAF50 van meerdere tsoornissen een beetje.
Tja Ik blijf Samanthi niet meer en niet minder.

Gods zegen en nabijheid voor allen die met deze promenen te maken hebben.
Samanthi
oeps ook al taalfouten, stoornissen en problemen uiteraard.