Bij het opstaan alweer moe

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Als ik ‘s morgens opsta ben ik de meeste keren ontzettend moe. Dit ondanks dat ik zo’n tien uren op bed lig. Inslapen gaat ‘s avonds meestal wel goed. Halverwege de nacht word ik wakker, maar daarna val ik wel weer snel in slaap. Het laatste deel van de nacht droom ik altijd levendig. De meeste keren weet ik dat ik gedroomd heb, maar niet wat ik gedroomd heb. Zou de vermoeidheid te maken kunnen hebben met het dromen? En heeft u misschien tips?

Antwoord

Moe zijn heeft veel oorzaken. Ik weet niet of ik het in de slaap moet zoeken. Bekend is moeheid door bijvoorbeeld slaapapneu. Snurk je? (er is ook een snore app!). Is er sprake van overgewicht? Slaap je overdag? Kan je ook overdag zomaar in slaap vallen?

Verder is het aantal uren slaap dat je slaapt ruim voor een volwassene; sommige onderzoeken suggereren dat je minder fit wordt als je meer dan 9 uur slaapt!

Dromen hebben voor zover ik weet geen invloed op het moe-zijn. Misschien is het een idee je huisarts te bezoeken?

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

moeslapen
2 reacties
Emmaly
tip: www.q96.nl
Naturel
Ga eens naar je huisarts en laat een bloedonderzoek doen, misschien heb je een simpel vitamine tekort of bv pfeiffer. Ik herken mezelf in je verhaal hoor, bij mij was het een voorbode van een burn out helaas.ben van mening dat dromen zeker invloed heeft op hoe fit je wakker wordt.