Gedachten niet meer afhouden

G. Hoogakker / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 20 jaar. Ik zit al erg lang met iets wat voor mij nu een probleem wordt. In het begin vond ik het vreemd van mezelf, maar nu gaat het erg 'heersen' in mijn leven. Ik kan mijn gedachten niet meer afhouden van bepaalde mensen. Die mensen zijn van mijn leeftijd (20) of iets ouder. Het zijn meiden/vrouwen. Ik denk heel veel aan ze en denk dan bijvoorbeeld dat ze mijn moeder hadden kunnen zijn. Dat vind ik erg fijne gedachten. Ook wil ik graag hetzelfde als hen zijn, omdat ik ze leuk vind in uiterlijk en doen en laten. Ik kan hierdoor haast mezelf niet meer zijn, omdat ik steeds maar net als zij willen zijn. Ik vind het raar om dit te zeggen, maar ik wil graag weten wat ik hiermee moet doen en wat dit is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Gedachten komen vaak voort uit behoeften en overtuigingen. Wat ik in je verhaal lees is dat het je een fijn gevoel oplevert. Wat levert het nog meer op? Leidt het af van andere moeilijkheden die je ervaart? Vraag jezelf eens af: wat geven deze vrouwen jou precies? Veiligheid? Erkenning? Ik ken je situatie niet, maar het zou kunnen dat je van je eigen moeder geen of (te) weinig erkenning krijgt, die je wel nodig hebt. Je geeft aan dat je net als die andere vrouwen wilt zijn. Is dit onzekerheid over wie je zelf bent en of je ‘goed genoeg’ bent?

Zoals je ziet komen er een aantal vragen in me op die duidelijker kunnen maken van waaruit de gedachten ontstaan. Waak ervoor dat de gedachten je niet gaan beheersen. Probeer alleen of met een buitenstaander antwoorden te vinden op bovenstaande vragen zodat je met het achterliggende aan de slag kan.  Succes!

Groeten,
Germa Hoogakker

G. Hoogakker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Elst (Gld.)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Maatschappelijk werkster

Tags in dit artikel:

gedachten