Roemeense ex-vriend missen (2)

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Begin dit jaar heb ik de vraag 'Roemeense ex-vriend missen' aan jullie gesteld. Nu ben ik een hele tijd verder. Inmiddels heb ik vier maanden een relatie met een lieve jongeman. Maar sinds twee a drie weken ben ik helemaal in de war. Soms heb ik het gevoel wat afstand te willen nemen van hem, maar dan ook weer niet. Ik denk veel aan mijn ex (waarover ik destijds ook de vraag had gesteld). En ik mis hem dan ook. Dit is allemaal gekomen nadat hij me onlangs een berichtje stuurde met de vraag hoe het met me gaat. Meer niet. Ik heb het kort gehouden en heb het afgesloten. Maar ondertussen gaan mijn gedachten nu wel vaak naar hem toe. Ik dacht dat ik over hem heen was, maar blijkbaar maakt hij weer wat in me los. Hebben jullie tips?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je hebt weer een berichtje gehad van je Roemeense ex en dat heeft je gevoelens  getriggerd. In lijn met wat je zelf al besloten had en wat je familie je ook adviseerde en wat ik ook in mijn vorige antwoord schreef, heb je ook nu geen toenadering meer gezocht. Dat is een duidelijke lijn, die je moet zien blijven vast te houden. Je voelt je echter in verwarring door het feit dat je nu toch weer aan hem denkt. Wat moet je daarmee aan?

1. Wees niet al te verbaasd dat een voorbije relatie die best intensief is geweest en waar vanwege het seksuele contact ook een heleboel van jezelf in is gaan zitten, je na langere tijd nog veel doet. Het is denkelijk wat kort door de bocht van je geweest om te denken dat je ‘over hem heen was’.  Dat kan wel even zo geleken hebben. Maar het kan best zijn dat je zelfs over een paar jaar nog  aan hem terugdenkt.

2. Ontvang je nog weer eens berichten van hem, overweeg dan om helemaal niet te reageren. Of hem echt duidelijk te laten weten dat je besluit om niet met hem verder te gaan definitief was en is.

3. Je hebt momenteel weer vier maanden een relatie met een lieve jongeman. Richt je op hem. Nu het eerste nieuwe van deze verkering af is, is de vraag aan de orde: hoe gaat het verder met jullie liefde? Zullen jullie elkaar trouw willen zijn en elkaar met de sterke en zwakke kanten van elk van beiden willen steunen en dragen? De vraag komt op je af: wat betekent je huidige vriend echt voor je? Als het goed is kies je nu voor hem, ook nu een berichtje uit Roemenië gedachten in je losgemaakt heeft.  En elke keer als je in de toekomst  een andere aardige man tegenkomt.  Ik weet niet of je naar je huidige vriend toe open bent geweest over je vorige relatie. Het zou wel eens kunnen helpen als je juist met hem alles ook deelt. Dan kan hij je erin helpen.

4. Met je vorige vriend ben je seksueel intiem geworden. Als je je vroegere en hopelijk huidige principes wilt volgen ga je met je huidige vriend niet zo ver. Dat betekent ondertussen wel dat je huidige relatie heel gemakkelijk in de min kan staan in vergelijking met je vorige. Want toen deelde je meer met elkaar. Bedenk echter dat een goede relatie niet bestaat in seksuele omgang, maar in een geestelijke eenheid met elkaar die er vooral op gebaseerd is, dat je innerlijk één met elkaar wordt. Oefen je daarin.

5. Probeer het allemaal niet alleen te doen. Het is zo’n sterke en vergaande psalmregel: “Welzalig hij die al zijn kracht en hulp alleen van U verwacht”. Kracht en hulp. Van de Heere. Verwachten. Alle kracht. Alle hulp. Alleen van Hem. Welzalig ben je dan: zalig en gelukkig.

Helder zicht op Christus toegewenst en kracht en genade toegebeden met het oog op vergeving en een godzalige wandel!

Ds. A. de Lange, Nieuw-Lekkerland

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland