Alzheimer en aluminium

dr. Stef Groenewoud / Geen reacties

Vraag

Inmiddels is bekend dat er sprake is van vorming van aluminiumclusters in de hersenen bij Alzheimer patiënten, maar ik weet niet of dit ook het geval is bij zeer jonge patiënten. Mijn vraag is nu of er eigenlijk niet twee vormen van Alzheimer zouden bestaan net als bij diabetes I en II. Dan zou de eerste vorm op jonge leeftijd meer door erfelijke factoren bepaald worden en geen aluminium clusters bevatten en die op oudere leeftijd door het ophopen van aluminium met beide dezelfde symptomen als resultaat.

Aluminium is in de natuur chemisch zeer sterk gebonden met gesteenten zoals bauxiet en kwam daardoor waarschijnlijk nauwelijks voor in het milieu. Als aluminium in de keuken een voorname veroorzaker zou zijn dan moet het ergste nog komen. De hele generatie van de aluminium pannen en nu de blikjesgeneratie die tenslotte niet van blik maar van aluminium zijn vervaardigd. Begrijp mij goed, het zou kunnen, ik hoop niet dat het zo is.

Ik verwacht dat er onderzoek gedaan is het voorkomen van aluminium in frisdranken uit blik of in de koffie. Alois Alzheimer deed zijn onderzoek naar de naar hem genoemde ziekte rond 1906. Dit was dus ruim vijftig jaar nadat het eerste aluminium ten tonele was verschenen en in de loop van de jaren is het aantal patiënten alleen maar toegenomen tot nu al een op de zes mensen het slachtoffer worden. Ik hoop dat ik ongelijk heb want aluminium is een fantastisch metaal, aluminium pannen hebben wij al jaren niet meer, maar ik drink nog wel steeds uit blikjes. Wat is uw visie hier op?

Antwoord

Er zijn waarschijnlijk meerdere vormen van Alzheimer Type pathologie; waarbij familiair (jong) en oudere (niet familiaire) vormen een wel eerder gebruikte indeling is (zie bijvoorbeeld de ingezonden brief van prof. P. van Gool, enkele jaren geleden in de Lancet). Dat is niet een scheiding tussen wel/niet door aluminium ontstane Alzheimer. Naar het effect van aluminium is al veel onderzoek gedaan; het is een mogelijk bijdragende factor.

De ziekte van Alzheimer (behalve de familiaire) heeft niet één oorzaak, maar meerdere bijdragende factoren (geen ervan is nog noodzakelijk en voldoende factor). Dit is het causaliteitsmodel van component causes (zie Rothman). Het is een meer waarschijnlijke pathofysiologie dan die van de monocausaliteit.

Hopelijk is dat zo een beetje verhelderend.

Prof. dr. Marcel Olde Rikkert/dr. Stef Groenewoud

Tags in dit artikel:

dementie