Man drinkt niet met mate

Theo van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

Mijn man drinkt al ruim vijf jaar (vanaf ons trouwen) elke avond bier. Het begon bij één flesje en nu zijn het er al minstens twee tot vijf flesjes. Sinds kort drinkt hij op zondag niet, maar dat haalt hij doordeweeks wel in. Hij kan niet zonder. Heeft u tips voor mij om hem te laten inzien dat bijvoorbeeld alleen in het weekend met mate drinken beter voor hem is.

Antwoord

Geachte mevrouw,

Laat ik eerst vertellen waar in Nederland de norm ligt voor 'verantwoord' alcoholgebruik. Dit is: maximaal drie glazen per dag voor mannen en twee glazen voor vrouwen. Als ik kijk naar het aantal flesjes wat uw man per avond drinkt, dan drinkt hij feitelijk dikwijls teveel. Bij het drinken van twee flesjes bier, staat dit gelijk aan het drinken van drie standaard glazen bier. Drink je meer dan dat, dan behoor je helaas reeds tot de zogenoemde probleemdrinkers of zware drinkers. Het drinken van vijf flesjes bier staat dus gelijk aan het drinken van ruim zeven glazen. Wanneer iemand meer dan zes glazen bier op een avond drinkt behoor je ook al tot de zware drinkers. Ik heb de indruk dat uw man meer dan eens op deze hoeveelheid drank per dag zit.

Als u zegt van uw man "hij kan niet zonder", is dit een ernstig signaal. Maar is uw man er ook van overtuigd dat hij niet zonder kan? Dikwijls heeft men langdurig het idee, "ik kan de drank best een week laten staan" en als dit lukt zegt men, "ik heb toch bewezen dat ik zonder kan." Helaas gaat het dan net zoals u zelf zegt: "dan haalt hij het later ruimschoots in."

Ik denk dat het belangrijk is dat uw man zelf gaat inzien dat zijn drankgebruik veel te hoog is en dat hij bereid is daar verandering in aan te brengen. Mijn advies is: gaat u eens naar onze site: www.voorkom.nl en vervolgens naar downloads. Klik daar dan vervolgens de lesbrief alcohol aan.
In deze lesbrief staat behoorlijk wat informatie over alcohol en op de laatste pagina staan ook meerdere belangrijke websites vermeld, zoals: www.alcoholinfo.nl, www.watdrinkjij.nl, www.drankendrugs.nl Op deze sites staan interessante zelftests. Als duidelijk wordt aan uw man dat hij een drankprobleem heeft, is hij hopelijk bereid iets aan zijn drankprobleem te gaan doen.

Vriendelijke groet,
STICHTING VOORKOM!
Theo van der Sluijs, directeur

Lees meer artikelen over:

alcoholverslaving
2 reacties
tamara72
Helaas ken ik dit probleem maar al te goed.
Bij mijn schoonouders was het heel normaal dat er drank werd gedronken.
Vader was zelfs een grote alcoholist is hieraan overleden maar daar hebben ze nooit eerlijk over gedaan. En zo vader zo zoon, helaas slecht voorbeeld doet slecht volgen.
ik ben eens naar een voorlichtings avond gegaan over drank.
daarvan heb ik zoveel signalen herkent van een verslaafde drinker.
Als je elke dag alcohol gebruikt ben je al verslaafd.
Maar zelf ontkennen ze het meestal.
Zeker sterke drank haal ik niet meer in huis.
Maar ja tijdens de feestdagen wordt er wel weer eens een flesje afgegeven.

Sterkte
Daniel
@tamara72

Als je elke dag alcohol gebruikt ben je nog niet verslaafd, verslaafd zijn heeft met de afhankelijkheid te maken. Twee glaasjes per dag is geen probleem als alles verder goed gaat.
Ik wil een alcohol niet bagataliseren, er gaat veel stuk door de alcohol.
In mijn omgeving ken ik een man die een liter Wodka per dag naar binnen giet.
Huwelijk kapot, baan kwijt, het is een doffe ellende.
Je kunt beter niet elke dag alcohol drinken, dat ben ik met je eens.
Het is een veel voorkomend probleem, ook in onze kring.