Voor school maak ik een exegese over 2 Koningen 5 (de geschiedenis van Naäman). ...

D. van Genderen / Geen reacties

Vraag

Voor school maak ik een exegese over 2 Koningen 5 (de geschiedenis van Naäman). Nu moet ik ook weten door wie dit bijbelboek is geschreven en wanneer. Ik heb al veel doorzocht, maar geen goede informatie gevonden. Misschien kan iemand van jullie mij helpen?

Antwoord

Het is inderdaad een lastige vraag die je stelt. Er wordt heel verschillend gedacht over wie de auteur is. Sommigen denken zelfs aan meerdere auteurs. Toch is de auteur niet het belangrijkste. Het allerbelangrijkste is dat ook het boek 2 Koningen het absoluut betrouwbare Woord van God is. Zelf ga ik er vanuit dat 2 Koningen is geschreven door Jeremia. Ook de Joodse traditie gaat daarvan uit. Je moet ook eens letten op de opmerkelijke overeenkomst tussen Jeremia 52 en 2 Koningen 24 en 25.

Dirk van Genderen