Onbetaalbaar lieve jongen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een jaar verkering met onbetaalbaar lieve jongen. Hij betekent ontzettend veel voor me, ik zou niet weten wat ik zonder hem zou moeten. Hij heeft alles voor me over (te veel soms en dat zeg ik hem dan ook) en is zelfs geneigd om zichzelf volledig weg te cijferen en zich op mij te richten. Het is heel lief van hem, maar ik heb hem wel gezegd dat ik het niet goed vind dat hij zo sterk zichzelf wegcijfert. Nu ben ik vaak bang dat ik hem niet genoeg aandacht geef, te veel aan mezelf denk, te egoïstisch handel. Ik heb een druk leven en veel aan m'n hoofd en het is heerlijk dat hij altijd voor me klaar staat en dat ik m'n verhaal bij hem kwijt kan. Maar doordat hij zo sterk op mij gericht is vergeet ik daardoor soms om aan hem te denken en me op hem te richten. Vergeet ik te vragen naar dingen die hij heeft gedaan of moet gaan doen. Naar dingen die gebeurd zijn op zijn werk of waarvan ik weet dat het hem bezig houdt. Ik voel me vaak erg egoïstisch hierdoor. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe kun je er toch zijn voor je vriend, die zich helemaal op jou richt... Niet zo moeilijk, toch? Als je niet primair reageert, kun je hem toch láter vragen hoe zijn dag was geweest, enzovoort? En je kunt ook proberen om je eigen verhaal kort te houden en dan aan hem te vragen wat je van hem weten wilt. Oefen jezelf daarin. Áls het je tenminste interesseert hoe hij zijn leven leidt. Egoïstisch ben je als het je niet interesseert en wél van hem verwacht dat hij jóú op een voetstuk zet/blijft zetten. Een relatie bestaat uit twee mensen, die met elkaar om moeten leren gaan. Daar zijn dit soort lessen voor nodig.

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

communicatieverkering
1 reactie
AHHK76
Je bent druk en je hoofd zit vol. Daardoor is het moeilijk om echte aandacht te hebben voor je vriend...
Misschien is het dan de hoogste tijd, dat je prioriteiten gaat stellen. Dat je stopt met bepaalde dingen die je doet. Hopelijk wordt dan wordt je hoofd minder vol en ben je minder vol van jezelf. Zodat je meer belangstelling voor hem krijgt...?! En dan jezelf daarin oefenen zoals in het antwoord staat....
Als je geen dingen af kunt/wilt stoten dan heb je misschien nog geen tijd voor een relatie. Een relatie is geven en ontvangen. Dus als je niet geeft, dan groeit er iets scheef....