Problemen thuis en op school

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet meer hoe het verder moet! Op de basisschool ben ik gepest en ook op het voortgezet onderwijs. Ik zit nu op het MBO. Daar heb ik geen leuke klas (veel geroddel, enz.) en heb mijn plek daar ook niet gevonden. Ik voel me zo alleen!

Ook thuis zijn er problemen met de gezondheid van mijn vader en moeder. Verder heb ik zoveel geestelijke vragen en is mijn negatieve zelfbeeld naar boven gekomen. Vorig jaar heb ik het met de eerste stage heel moeilijk gehad en nu komt dit allemaal weer naar boven. Ik hoor van mensen om mij heen dat ik zo stil en afwezig ben, dat ze denken dat er iets met me aan de hand is, maar ik wil het niet in de klas vertellen.

Ik heb het er met mijn mentor al vaak over gehad maar hij kan mij niet meer helpen. Er zijn verschillende mensen die mij professionele hulp aanbevelen maar ik kan het niet vinden. Ik wil absoluut niet naar Eleos omdat ik daar nare ervaringen mee heb. Kunt u over dit alles wat zeggen en me zo snel mogelijk helpen?!

Een verdrietig, teleurgesteld meisje die niet weet hoe het verder moet.

Antwoord

'k Kan mij voorstellen dat je het heel moeilijk hebt. Nergens lijkt het volop plezierig te zijn waar je functioneert. Natuurlijk is dat vervelend! Het lijkt er alleen op dat je in een wat afwachtende houding zit. Bovendien weet je al te benoemen wat volgens jou niet werkt of niet gaat werken. Maar daarmee kom je helaas niet verder. Als je werkelijk uit deze lastige situatie wilt komen, zul je toch uit je schulp moeten kruipen. En echt hoor, mijn ervaring is als je op mensen een beroep doet om je te helpen, werkt dat bijna altijd goed. Wat ik mij bijvoorbeeld afvraag, is hoe de relatie met je ouders is. Je schrijft wel over ziekte. Het zou zomaar kunnen zijn dat jij je daarom bescheiden opstelt en hen niet wilt lastig vallen met je problemen. Maar is dat wel goed? Vinden je ouders dat plezierig? Of zou het een mogelijkheid zijn dat je hen in vertrouwen neemt en gewoon vraagt: “Willen jullie mij helpen? Ik voel mij zo alleen?” Datzelfde geldt voor je medeleerlingen. Als jij jezelf afschermt, ben je ook onbereikbaar voor hen. Als je nu eens een medeleerling die het dichtste bij jou staat opbiecht waarom je zo stil en teruggetrokken bent? Is er in je kerkelijke gemeente iemand die je in vertrouwen kunt nemen? Predikant, ouderling? Iemand met pastorale bewogenheid?

Als mensen je aanbevelen om professionele hulpverlening te zoeken, moet je dat wel serieus nemen! Misschien moet je toch contact opnemen met Eleos en hen eerlijk zeggen dat je negatieve ervaringen hebt met hen, maar dat je nu toch vastloopt. Willen/kunnen zij je helpen met de hulpvaag die je nu hebt? En als dat niet kan, moet je misschien een andere instelling of instantie zoeken. Weet je mentor wat het beste adres voor je hulpvraag is? Hij/zij kent je toch (redelijk)? Moet je misschien dat advies opvolgen?

Misschien vind je het niet leuk dat ik dit allemaal zo schrijf. Ik kan mij zo voorstellen dat je de suggesties die ik doe juist zo moeilijk vindt. Toch is er denk ik geen andere weg. Je kunt je niet moe en teleurgesteld terugtrekken want dan gebeurt er niets en zak jij nog dieper weg in je verdriet. Bedenk dus welke volwassene(n) je het beste in de arm kunt nemen om jou van advies te dienen en je verder te helpen. Die mensen zijn er beslist! Dus heb de moed, en stap over de drempel!

Je zegt dat je ook veel geestelijke vragen hebt. Waar zoek je daarvoor de antwoorden? Hoe is je bijbellezen en gebedsleven? Vergeet niet dat onze God Zich ontfermt over degenen die Hem naarstig zoeken! Maar Hij vraagt ook inspanningen van jouw kant! Zoek naar Zijn beloften over jouw leven en bid om de vervulling daarvan. Dat mag/moet je ook samen met anderen doen. God plaatst ons niets voor niets in een (kerk)gemeenschap. Samen met anderen mogen we Hem zoeken en vinden!

Veel wijsheid, vastberadenheid en doorzettingsvermogen in die zoektocht!

Drs. Els van Dijk

Tags in dit artikel:

pesten