Jakob is dun geworden

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Men hoort vaak de uitdrukking “Jakob is dun geworden.” Volgens mij staat deze uitdrukking niet in de Bijbel, (nog) niet op Refoweb en op internet heb ik ook geen verklaring kunnen vinden. Weet u wellicht wat de achtergrond is van deze uitdrukking?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In Psalm 79:7 staat: “Want men heeft Jakob opgegeten”, en in vers 8 lezen we aan het eind: “want wij zijn zeer dun geworden.” Het is mogelijk dat deze twee teksten gezorgd hebben voor de bekende uitspraak: “Jakob is dun geworden.” De Kanttekeningen schrijven er bij: gering geworden, of uitgeteerd, uitgeput. De naam Jakob is dan sprekend ingevoerd met de betekenis van: er zijn weinig kinderen Gods (bijvoorbeeld) in ons land overgebleven. Of Gods kinderen zijn niet meer in tel in onze maatschappij. De geciteerde zin staat dus niet zo in de Bijbel. Terwijl de achterliggende gedachte goed Bijbels genoemd mag worden.

Nog een voorbeeld; we kennen de uitdrukking: graaf dieper mensenkind en gij zult meerdere gruwelen vinden. In Ezechiël 8 staat deze tekst niet zo vermeld. Zo krijgen bepaalde teksten een eigen leven die niet zo in Gods Woord staan. Als uitleg van een tekst is er niets mis mee.

Mocht er een andere verklaring zijn over de genoemde uitdrukking: Jakob is dun geworden, dan houd ik mij aanbevolen. Nooit te oud om te leren.

Wees in alles Gode bevolen en hartelijk gegroet,
Ds. J. D. Heikamp

Lees ook: Paulus' schipbreuk als allegorie van bekering (3)

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

tale Kanaäns
1 reactie
hvdijk66
Ik had deze uitspraak nog nooit gehoord. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van dit soort "geheimtaal". Laten we toch vooral duidelijk zijn naar elkaar en Gods goede boodschap zonder vakjargon doorgeven.