Moeilijk om volledig op Hem te vertrouwen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het ons vertrouwen stellen op God. Ik mag weten dat ik een kind van God ben, maar ik vind het heel moeilijk om volledig op Hem te vertrouwen. Ik probeer dit te doen door te bidden en dan mezelf niet meer zoveel zorgen over dat punt (b.v. een tentamen) te maken. Soms lukt dit ook wel en heb ik het idee dat ik mijn noden en zorgen aan God heb overgegeven. Maar ik vraag me toch af of dit de juiste manier is en of ik wel echt mijn vertrouwen op God stel. Ik ervaar in mijn leven dat God helpt, maar heb het idee dat ik toch teveel nog zelf de touwtjes van mijn leven in eigen handen wil houden. Hoe kan ik mijzelf meer aan Hem overgeven en volledig en in alles op Hem vertrouwen? M.a.w. hoe kan ik leren steeds meer een dochter van God te worden?

Antwoord

Het is niet zo'n gemakkelijke vraag die je ons stelt. Waarom niet? Wel aan de ene kant twijfel je er niet aan een kind van God te zijn en aan de andere kant zit je vol met twijfels, wat zich uit in het niet op God te vertrouwen. Het is echter een geestelijk probleem dat we in Gods Woord vaak tegenkomen. Ik denk aan psalm 42. De dichter zat vol met aanvechtingen en bestrijdingen. Dat heeft te maken met het echte geestelijke leven. Twijfel en niet op God te vertrouwen is ongeloof, terwijl we zo vaak terecht zeggen: wie nooit twijfelt heeft geen waar geloof. Het is de strijd tussen de oude en de nieuwe mens, die uit God is geboren.

Wat me opviel in jouw vraag is: vele malen gebruik je het woord "ik". We zitten zo vol met het woord "ik". We willen zo graag zelf vertrouwen op de Heere. Beter is het om de Heere te bidden of Hij wil leren op Hem te vertrouwen. Ook voor het dagelijkse werk. Want echt op de Heere vertrouwen geeft rust om bijvoorbeeld een tentamen te doen, ook als de uitkomst voor mij tegenvalt. Want dat wil niet zeggen dat je altijd slaagt en voldoenden haalt. Het betekent: Heere, wat hebt Gij hier mee voor, wat is Uw bedoeling met mij? Dan gaan we bidden of Hij mij wil leren om de touwtjes uit eigen handen te nemen. Want Hij moet wassen en ik minder worden. Dan zegt de Heere Jezus Christus tegen mijn eigen "ik": uit u geen vrucht in der eeuwigheid, Uw vrucht wordt uit Mij gevonden.

Een kind van God te zijn is het belangrijkste op deze wereld, maar dat zijn we alleen wanneer we door het ware geloof aan Christus verbonden te zijn. Wees in alles Gode bevolen en begrijp je het nog niet zo goed, stel dan gerust maar weer een vraag. Doen hoor!

Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

geloofsvertrouwen