Onchristelijk gedrag

ir. Raymond H. Warnaar / 8 reacties

Vraag

Ik woon in de gemeente Reimerswaal en daar heerst een gereformeerde signatuur en cultuur. Ik woon in een 'gereformeerd' dorp en wordt nooit gegroet door een 'gereformeerde'. Ze draaien hun nek om voor mij omdat ik niet van die gemeente ben. Zo zien ze dat! Ze dringen voor in de winkels en ze kijken veroordelend op je neer. Ik word er superkwaad en gestoord van. Wat heeft dit te maken met christenzijn? Zij zijn onchristelijk in hoe zij zich gedragen! Hoe moeten wij hier als christenen mee omgaan? Ik heb nu veel haat naar de gereformeerden opgebouwd. Maar die kan ik weer niet aan Christus verantwoorden. Wat nu?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is inderdaad lastig en pijnlijk als je ziet dat mensen die zich christen noemen, zich onchristelijk gedragen. Toch moeten we er voor oppassen dit beeld -of deze verkeerde voorbeelden- te generaliseren. Dat het gebeurt is erg, maar gelukkig doet niet iedereen zo. Mensen die daadwerkelijk christen zijn, dus die de Heere Jezus hebben mogen leren kennen en liefhebben, zijn anders. Zij lijken al een klein beetje op hun Heiland en Zaligmaker: zachtmoedig en nederig van hart. Dat betekent niet dat zij heiligen zijn. Ze hebben nog zoveel oude zonden en zelfliefde in hun hart, dat ook zij verkeerde en zondige gewoonten hebben en deze soms zelfs proberen te handhaven. Vaak zijn deze zondige gewoonten gekoppeld aan een lokale cultuur. Waarin bijvoorbeeld veel gedronken wordt, nieuwelingen genegeerd worden, enzovoort. Het benoemen, leren kennen en toegeven van cultuurzonden is voor christenen vaak moeilijk, maar ook daarin zal de Geest van Christus mensen steeds meer laten zien wat ze verkeerd doen.

Maar nu terug naar je vraag. Mensen doen vervelend, en ze noemen zich toch christen of gereformeerd. Hoe kan dat nu? En hoe moet ik er mee omgaan? Gewoon even wat praktische antwoorden:

1. Wordt niet kwaad en haatdragend. Dan doe je zelf precies hetzelfde.

2. Probeer hen niet te veranderen, dat lukt niet, maar probeer jezelf minder kwetsbaar op te stellen.

3. Je mag er natuurlijk wel eerlijk en vriendelijk vragen over stellen en het bespreekbaar maken.

4. Maar boven alles: bidt voor deze mensen die jou pijn doen! Bidt voor hen, voordat je het gesprek met ze aan wil gaan.

Als je vanuit je hart begint te bidden voor mensen die jou niet liggen dan gebeuren er vaak twee mooie en belangrijke dingen: in de eerste plaats breng je de zorgen en het pijn bij de Heere, Hij weet in Zijn wijsheid wat nodig is voor jou en voor hen. In de tweede plaats is het vaak zo dat wanneer je voor andere mensen begint te bidden, je ook liefde in je hart zult krijgen voor deze mensen.

Petrus moedigt ons aan (1 Petrus 1:22) met de woorden: "hebt elkaar vurig lief uit een rein hart." Ook de apostel Johannes (1 Joh.4:11): "Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkaar lief te hebben."

Beste vragensteller, zoek deze liefde van God op. Deze genade en vriendelijkheid. Die Hij om niets (gratis) aanbiedt tegenover mijn en jouw zonden en dwaasheid. Gratis, omdat Gods Zoon, de Heere Jezus Christus, er met Zijn leven voor heeft betaald aan het bloedige kruis van Golgotha zonder het Zijn vijanden betaald te hebben willen zetten! Vraag de Heere om je te vervullen met deze liefde voor de mensen uit je gemeente. Dan mag je een geur en een reuk van Christus zijn. Dan zal het beter gaan in de omgang met de mensen uit Reimerswaal en zal God hiervan de eer krijgen!

Met vriendelijke groet,
Raymond Warnaar

8 reacties
Jantjes
De vraag is heel herkenbaar.
Het antwoord is ook duidelijk van Ir. Raymond H. Warnaar maar….. meestal noemen deze bedoelde mensen zich zelf graag ‘gereformeerden’ of ‘reformatorische’ maar geen ‘christen’. Dat vinden ze te evangelisch klinken. Deze mensen kunnen wel de reformatorische geschriften maar Christus zelf als verlosser en zaligmaker is hun vreemd. Dat blijkt ook wel uit de genoemde handelswijze van de vraagsteller.
shaila
Ik vind het een beetje aparte vraag.Ik kom ook uit de gemeente Reimerswaal, maar ik vind juist dat iedereen, van welke kerk of geen kerk, heel aardig is. Het lijkt nu of alle gereformeerde mensen iemand die niet van hun kerk is niet aankijken, voordringen enz enz Dan zouden wij als gereformeerde mensen het maar heel druk mee hebben om in een winkel voor te dringen en niet te groeten enz.... Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in. Ik denk dat je het zo voelt en ja er zullen er zijn die het doen en dat is heel triest! Maar om nou te denken (want dat is het volgens mij) dat iedere gereformeerde voordringd en niet groet...? Of dit is geen serieuze vraag!!!!!!!!????
Omega
Mijn ervaring met de diverse dorpen in de gemeente Reimerswaal, inclusief de 'gereformeerden' (ook al ben ik van een ander kerkgenootschap) was/is alleen maar zeer positief. Wie goed doet, ook daar goed ontmoet! En on-christelijk gedrag heb je helaas bij alle signaturen.
SecorDabar
Als dit echt zo zou zijn, dan zegt dat meer van de mensen die zich zo gedragen, dan van de kerken waar zij lid van zijn. Maak daarom onderscheid tussen het gedrag van de individuele kerkganger en tussen de geloofsgemeenschap waar zij toe behoren.
Niet elke paap is een pausgezinde, niet elke pausgezinde is een paap....
Race406
@SecoraDabar: Nee, maar wel opvallend dat men dat soort dingen wel vaak ziet..., en misschien wel juist van mensen "ter rechterzijde"...?
SecorDabar
Ja dat heb je heel goed gezien Race406.
Juist ter rechterzijde......
Gelukkig voor jouw dat ter linkerzijde dit niet het geval is.
SecorDabar
Ja juist mensen ter rechterzijde.....!
Helaas wel, je hebt volkomen gelijk.
Gelukkig voor jou dat dit niet het geval is ter linkerzijde......
Race406
@SecorDabar: Heeft niets te maken met de linkerzijde, want zo links ben ik niet.
Maar waarom kijken/en trappen naar links, terwijl we aan onze eigen kan genoeg hebben om flink de vinger bij te leggen?