Ik geloof niet, hij wel

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik kijk af en toe wel eens op Refoweb en ik tref daar een man die reformatorisch is. Ik geloof zelf al heel lang niet meer. Hij vindt dat erg jammer. Ik ben een paar keer met hem naar de kerk gegaan. Ik vind er niks aan,  behalve dan het zingen. Ik voel me ongelukkig daar. We hebben al bijna twee jaar een relatie. We willen eigenlijk gaan trouwen, maar ik heb een vervelend huwelijk van twintig jaar achter de rug en brandt me liever niet weer. Hij is wel heel lief en toegewijd. Maar ik vind onze relatie zo ook goed. Ik zie hem soms elk weekend of soms een paar weken niet. Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Refoweb helpt mensen kennelijk aan vriendschappen. De man over wie je schrijft, is -dat maak ik uit je vraag op- zo’n vriend voor je geworden. Als hij een echte christen is -‘Reformatorisch’ betekent niet altijd, dat iemand ook echt gelooft-, dan zal hij met je willen spreken over dat geloof en je de betekenis duidelijk willen maken van het lezen in de Bijbel en het gaan naar de kerk. Die twee dingen zijn als het goed is een uitdrukking van het geloof in God en dienen tot verdieping van het geloof. Ik ga er vanuit dat je vriend niet gehuwd is of geweest is en dat hij niet tot een huwelijk met jou wil komen, als jij in deze dingen met hem niet één lijn kunt trekken.

Uit wat je schrijft over je gevoelens tijdens een kerkdienst maak ik op dat jij in deze dingen wel heel ver van je vriend afstaat. Als dat zo blijft, kunnen jullie beter je relatie laten bestaan uit vriendschap zonder meer. Met het laatste bedoel ik, dat je -los van een geordend huwelijksleven- zeker geen seksuele contacten met elkaar moet hebben. Dan ga je de grenzen van een vriendschap te buiten.

Inderdaad mag je jezelf wel afvragen, of het goed is om na een verbroken huwelijk van 20 jaar een tweede huwelijk te beginnen. Dan moet je inderdaad toch heel goed weten wat je doet. Ik weet ook niet, of je kinderen hebt die je hierin raad kunnen geven. Voor een geslaagd huwelijk is in ieder geval een stevige basis nodig. En zo’n basis is niet te vinden in wederkerige toegenegenheid alleen, maar in een oprecht geloof in God en in Jezus Christus als de Zaligmaker van je leven.

Wat dit laatste betreft zou jouw vriend je de weg kunnen wijzen. Een christen is iemand die anderen graag vertelt van het geheim van zijn geloof in een God en Redder die ons leven zin geeft en ons onuitsprekelijk gelukkig maakt. Ik hoop, dat je vriend bereid is om je daar veel van te vertellen. Want een ding is voor jou nodig: dat je leven perspectief krijgt en dat je mag weten: ik leef niet voor niets; ik ben er voor de Heere en voor mijn naaste. En zo kan mijn leven een ‘heilzaam’ leven zijn.

Ik groet je inmiddels heel hartelijk,

Je Refowebpastor

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovige