Pak slaag van ouders

J.W.N. van Dooijeweert / 66 reacties

Vraag

Wat vindt u van tuchtiging? Ik ben nu 15 en wordt nog door mijn vader of moeder getuchtigd. Ik moet dan bij m'n vader of m'n moeder over de knie en krijg een flink pak slaag. Daarna bidden we. Het boek Spreuken speel een rol in mijn opvoeding. Hoewel ik het snap en ook zo ervaar, schaam ik me òòk, als ik wèèr over de knie lig! Ik ben dol op mijn ouders en het ontbreekt mij verder aan niets.

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Op jouw vraag is slechts één antwoord: je vader en moeder moeten onmiddellijk met deze bestraffingen stoppen. Voor de Nederlandse wet is het absoluut verboden om zo met je kinderen om te gaan. Het is ook heel duidelijk dat dit gestopt moet worden. De politie is een weg, maar er is ook een andere weg. Veel meer in overeenstemming met Gods Woord.

Een klein echt gebeurd verhaal: een jongen was 18 jaar, had verkering... en waar zijn meisje bij was, wilde zijn vader hem een pak slaag geven met zijn broekriem. Die geseling was wel vaker toegepast in dat gezin. Maar deze keer vluchtte de zoon naar boven en zijn meisje ging achter hem aan. Helemaal verslagen. Halfweg op de trap draaide de jongen zich plotseling om, stak zijn hand recht vooruit naar zijn vader en riep, heel overtuigd: “Dit is de laatste keer!!!!” Het had de kracht van een explosie. En het is ook nooit meer gebeurd.

Het is een verkeerde uitleg van de Bijbel die je ouders toepassen. Lijfstraffen gebruiken bij kleine kinderen is heel erg, maar het wordt misdaad als het bij grotere kinderen gebeurt. Het heeft ook beslist niet de uitwerking die zij er van verwachten. Vroeger of later wreekt het zich in het leven van een kind.

Zet er zelf een punt achter. Zoals die jongen het deed: “Nu is het afgelopen!” Je kunt dat natuurlijk ook op een andere manier aanpakken. Door heel liefdevol met je moeder te praten in de hoop dat zij het opneemt bij je vader. Misschien is de verhouding wel net andersom. Houdt daar dan rekening mee en begin bij je vader. Het gebed na afloop zegt mij niet veel. De Heere werkt zo niet en wil ook niet dat ouders zo met kinderen omgaan. Efeziërs 6:4: “En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning van de Heere.”

Het is voor jouw bestwil dat het niet meer gebeurt. Het kan en het mag echt niet meer! In de praktijk van de samenleving is er voor deze dingen de kindertelefoon. Maar dat is misschien niet direct nodig. Maar jij moet nu stappen ondernemen.

Als je er verder op door wilt praten, kun je bij Refoweb mijn telefoonnummer opvragen. Ik neem dan echt de tijd om naar je te luisteren.

Hartelijke groeten,

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

mishandelingstraftuchtigen
66 reacties
mortlach
@Ellenoor: kinderen slaan is kindermishandeling. Ook de oprecht gelovige ouders die het doen, mishandelen hun kinderen. Niet dat ze daarmee direct enorme monsters zijn, maar wel mensen die zo nu en dan hun kinderen mishandelen.

Als je voor slaan bent. moet je je eens afvragen op welke leeftijd dat dan zou moeten STOPPEN en waarom. De meest gehoorde antwoorden zijn:

- Tot het kind te sterk wordt en kan terugvechten. (in dat geval accepteer je dus dat je lichamelijk geweld gebruikt tegen een weerloos iemand).

- Totdat we met het kind kunnen praten/redeneren. (In dat geval accepteer je dus dat het kind niet in staat is te begrijpen waarom het wordt geslagen).
Toetsenbord
Wat mij betreft schiet Mortlach ook wel een beetje door. Natuurlijk zeg je heel veilig "De meest gehoorde antwoorden zijn:", maar daarmee deel je iedereen in in 2 door jou zelf bedachte categorieën. Of je bent misschien zo veel in contact met ouders die hun kinderen slaan, dat je jezelf een representatief beeld kunt vormen, maar dat geeft me dan eerlijk gezegd ook een beetje te denken...

Natuurlijk gaat het hier om de vraag van de 15-jarige, maar de enkele keren dat ik ouders spreek die hun kinderen slaan, is dat op een moment dat er een rode lijn voor de ouders wordt overschreden die van tevoren door de ouders is afgesproken en die naderhand aan een kind kan worden uitgelegd dat ten tijde van het slaan niet voor rede vatbaar is. Goed of niet goed maakt mij even niet uit, maar dat is een heel ander beeld van ouders die slaan dan hier door menigeen wordt neergezet.

Er zijn ook ouders die in alle nuchterheid niets mis vinden aan een paar corrigerende tikken, die uit liefde geven en naderhand een prima relatie met hun kinderen hebben, omdat het geheel altijd in evenwicht was en op tijd is gestopt. Dat zal heus wel per ouderpaar en per kind verschillen, maar niet iedere ouder die slaat is meteen een mishandelaar.
mortlach
@toetsenbord: Waarom is slaan dan in alle gevallen verboden, behalve bij zelfverdediging en kinderen?

Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat iemand die zo nu en dan eens wat racistisch zegt, wel of niet een racist is. Iemand die een keer een flauwe, racistische mop vertelt, is natuurlijk niet meteen een hardcore neo-nazi; net zo goed is iemand die zijn kinderen mishandelt, niet meteen een extreme stelselmatige mishandelaar, maar elke vorm van lichamelijk geweld (buiten zelfverdediging) is toch echt mishandeling.

Er zijn ongetwijfeld mensen die een goede relatie hebben met hun ouders ondanks het slaan. Ik vraag me oprecht af of ze er zijn die die relatie hebben dankzij het slaan.

Ik heb er altijd zeer veel moeite mee situaties voor te stellen waarbij slaan zogenaamd de enige juiste manier van handelen zou zijn. Situaties waarbij je het niet kunt vervangen door (tijdelijk) afzonderen, privilege intrekken, vervelende taak laten uitvoeren. Over het algemeen zeer effectieve manieren van disciplinering.

Als het kind niet voor rede vatbaar is, zijn er nog steeds zaken die je kunt doen. Ik heb ook wel eens een schreeuwend kind opgepakt, over mijn schouder de trap opgedragen en in de kamer gezet met de boodschap: je mag naar buiten komen als je bent gekalmeerd.

Ik stond laatst in een lift met een vader en een kind dat nog niet eens tot mijn knie kwam. Het idee dat dat kind het zo bont kan maken dat de enige juiste handeling een klap tegen het hoofd is (mijn hand is groter dan haar hoofd), is echt ondenkelijk.
Samanthi
Ik heb niet het idee dat het hier gaat om een ouder die door het lint gaat, maar om een weldoordachte keuze en ook dat het vrij structureel gebeurd, hoe de band echt is met deze tiener weet je niet, als je niet anders weet vind je veel dingen "normaal" .
Het bidden erna vind ik een schandelijke vertoning.
Toetsenbord
@ Mortlach, in andere gevallen is degene die geslagen wordt (vaak) nog voor rede vatbaar en bovendien heb je in die gevallen geen plicht tot opvoeden als ouders.

In Nederland geeft de Jeugdwet (artikel 1) de volgende definitie van kindermishandeling:"Kindermishandeling is elke vorm van voor een minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel."

Ik vraag me af of een paar corrigerende tikken een kind ernstige fysieke of psychische schade berokkenen. Bovendien kan een kind later van de door jou voorgestelde straffen ook last hebben. Laatst nog met iemand gesproken die apart werd gezet door zijn ouders en daarvan nu nog angstaanvallen heeft. Je geeft aan dat je je afvraagt of er situaties zijn waarin slaan echt het laatste middel is. Misschien zijn er wel mensen waarbij slaan helemaal niet het laatst middel hoeft te zijn. Die het gewoon in alle eenvoud een straf vinden die prima past tussen de straffen die jij noemt.

Ook een beetje flauw om als het enige voorbeeld van slaan een klap tegen het hoofd van een heel klein kind te gebruiken. Slaan tegen het hoofd is natuurlijk not done en de vraag is of je er bij zo'n klein kind mee kan bereiken wat je wilt. Maar nogmaals: echt niet iedereen die zijn kinderen slaat is een mishandelaar. En echt niet iedere vorm van lichamelijk geweld buiten zelfverdediging is mishandeling. De Nederlandse wet bepaald hoeveel geweld wij (niet) mogen gebruiken, maar de Nederlandse wet bepaald niet wie wij een mishandelaar mogen noemen.

@Samanthi, ik zie dan ook niet in waarom het een schandelijk vertoning zou zijn om samen met je kind om vergeving te bidden nadat je het kind door middel van een straf op zijn plaats hebt gezet.

Nogmaals: het gaat mij hier even niet op de 15-jarige vraagsteller. Maar de heftigheid en stelligheid van alle reacties stuit mij ook een beetje tegen de borst.
mortlach
Natuurlijk moet ook afzondering als straf met terughoudendheid worden toegepast. Een kind uren opsluiten in een kleine kast zonder licht is natuurlijk heel wat anders dan een kind 5 minuten in de gang of op de kamer zetten.

Een volwassene die een kind slaat, dat lijkt me altijd wel gelden dat er sprake is van schade die dreigt te worden berokken. Het is en blijft gewoon bijzonder krom dat je wel je eigen kinderen mag slaan, maar bijvoorbeeld niet die van een ander.

Ik zocht niet naar situaties waar het het laatste middel is, maar het eerste. Ga je echt als ouders met je 10-jarige aan tafel zitten met een lijstje? Deze daad betekent geen zakgeld, deze categorie betekent geen nagerecht; deze categorie betekent een klap tegen je hoofd?
choog
@Toetsenbord

Het kan best zijn dat sommige reacties jou tegen de borst stuiten, maar dat is dan vice versa. En over het bidden na een straf? In dit geval betekent het bidden na een portie klappen wat bij wet in Nederland wel verboden is!!!! Is dat wat je je kind mee wilt geven? Na een overtreding door jou begaan bidden voor de overtreding welk het kind begaan zou hebben? Hoe kan daar in vredesnaam een zegen op rusten?

En wat betreft de stelligheid? Dat is dezelfde stelligheid als er veronderstellingen gedaan worden over dat dit kind het wel verdiend zou kunnen hebben. Je weet het niet, schrijf dan gewoon niks en doe geen veronderstellingen. Het is bij wet verboden, daarmee basta! Dan kun je met voorbeelden komen van ander non-verbaal(en ik vraag me ten zeerste af of de manier waarop iemand wordt apart gezet niet leidt tot angstaanvallen) geweld wat ook kan zorgen voor angstaanvallen, maar dat doet toch niet teniet wat fysiek geweld teweeg kan brengen? Zowel verbaal als non-verbaal geweld valt gewoon niet goed te praten. Blijf vooral praten met je kind, er zijn ontzettend veel manieren waarop je je kind kan corrigeren zonder dat je de wet overtreedt.
tja
Dit is gewoon bizar. Een 15 jarige over de knie leggen! Mijn dochter van 14 blijft er in van het lachen denk ik als ik haar dit laat lezen. Ik heb mijn kinderen nooit geslagen, laat staan op deze leeftijd. De vraagsteller weet niet beter, als dit je hele leven gebeurd is het normaal voor je, maar dat is het niet. Zeker het bidden achteraf is gewoon manipulatie. Ook al zou de tiener fouten hebben gemaakt, dan nog is het slaan niet oke. Het is trouwens heel gezond dat tieners hun eigen mening gaan vormen, waarschijnlijk kunnen deze ouders daar ook niet mee omgaan. Ik zou de vraagsteller aanraden met iemand te gaan praten hierover, bijvoorbeeld iemand uit de kerk of, nog beter de huisarts.
Samanthi
@toetsenbord het is verkeerd om bidden op deze manier als middel te gebruiken om als een opvoedmethode. Zou het niet zo zijn dat het heftige in de reacties de pijn van het geslagen zijn in de jeugd weergeeft? Bij mij iig wel.
Ellenoor
Volgens mij is het te kort door de bocht om te zeggen dat ouders die hun kinderen slaan per definitie aan kindermishandeling doen. Er is sowieso een groot verschil tussen uit drift erop los slaan en een gecontroleerde tik op het bovenbeen of op de hand van een kind dat drommelsgoed weet dat het iets doet wat niet mag. Vroeger kreeg ik af en toe zo'n tik van mijn vader als ik met mijn zussen lag te klieren terwijl ik al lang had moeten slapen. Ik heb mijn zoontje (2,5) ook wel eens zo'n tik gegeven, bijvoorbeeld als hij zich tijdens het verschonen voor de derde keer op zijn buik probeert te draaien.
Het over de knie leggen van een vijftienjarige is wel even iets anders, maar ik vind dat de ouders in de reacties wel erg als monsters worden neergezet. Terwijl ik wilde aangeven dat het heel goed kan dat de vraagsteller echt dol is op hen (dat kunnen sommige reageerders hier zich niet voorstellen), gewoon omdat het goedbedoelende ouders zijn, die op dit punt flinke correctie nodig hebben.
Hoe dan ook, ik hoop dat de ouders zich laten corrigeren!
Ellenoor
En het samen bidden na een gepaste straf (slaan van een 15-jarigen is dat niet), vind ik ook niet per se verkeerd. Het is altijd goed om na afloop van een straf even samen te praten, te zeggen dat je het niet leuk vindt om je kind straf te geven, maar dat het soms nodig is, dat je van je kind houdt enz. In dat kader zou je ook samen kort kunnen bidden.
Claesje
Jaja, en dan natuurlijk onder tranen zeggen dat je als ouder veel meer pijn had dan het kind, en die nog een extra schuldgevoel aanpraten.

Slaan is gewoon NOT DONE
Samanthi
Ik blijf erbij dat dit niet hoort! Bidden na een pak slaag het moet niet gekker worden. Weet je wel hoe vernederend het is om over de knie gelegd teworden? Dit is machtsmisbruik ook het bidden erna is machtsmisbruik en het laten zien dat God het goedkeurde Door die Bijbelgedeelten de kinderen voor te houden eveneens.
Toetsenbord
Ik ben het denk ik toch grotendeels of helemaal eens met ellenoor. Er worden slechte ervaringen uit het verleden bij gehaald (daar moeten we begrip voor hebben en dat heb ik ook,) er worden voorbeelden aangehaald over (hele) kleine kinderen tegen hun hoofd slaan en er wordt toch op ingegaan als zou ik dit ook allemaal vinden gelden voor de 15-jarige vragensteller.

Ik snap dat de vraag daar wel over gaat, maar waar ik heel simpel moeite mee heb is dat überhaupt elke ouder die slaat als grote mishandelaar wordt neergezet en ook nog op hun gebed worden afgerekend. Dat is gewoon niet zo. Er zijn ouders die een prima band met hun kinderen hebben en die slaan opvoedkundig niet onjuist vinden. Zonder dat in het juiste evenwicht te bewaren kan elke straf kinderen schade berokkenen. Dat evenwicht bewaren is juist ook de opvoedkundige taak die je als ouders hebt. Ik weet best wel van kinderen die graag een keer een pak slaag hadden gehad van mama, want dan was ze in ieder geval thuis geweest...

Juridisch gezien snap ik dat slaan volgens de Nederlandse wet niet mag. Overtreedt je die wet, kun je daarvoor straf krijgen, maar dat maakt je niet meteen een kinderbeul.

En @ Mortlach, natuurlijk is het bijzonder dat je je eigen kinderen mag slaan en anderen niet. Dat heeft er ook mee te maken welke verantwoordelijkheid je draagt voor welke kinderen. Ik denk ook niet dat jij al veel schreeuwende kinderen van een ander over je schouder hebt gelegd, in een kamer hebt gezet en gezegd dat ze eruit mochten komen als ze waren gekalmeerd...

@ samanthi, het gebed is geen opvoedkundig middel. Maar als je je kind nadat het tot rede gekomen is uit kunt leggen waarom je vond dat de klappen nodig waren zou ik niet weten wat er mis aan is om samen vergeving te vragen voor alle verkeerde dingen die zijn voorgevallen.

En voor de zekerheid. Wat mij
betreft heb ik het hier dus niet over de 15-jarige vragensteller.
Karina
Beste vraagsteller.

Ik ben 28 en over de knie was in mijn kinderjaren al ouderwets. Een flinke tik heb ik weleens fehad, maar dan alleen als ik die ook echt wel verdiend had.
Je bent ook al 15 en ik heb de neiging uit je verhaal op te maken dat je aardig strak wordt gehouden door je ouders. Ik vraag mij dan ook echt af wat je in vredesnaam hebt gedaan om een pak slaag te krijgen. Het feit dat je dat op je 15e nog krijgt laat wel zien dat het dus geen nut heeft.

Ik zou gewoon open kaart spelen. Je twijfelt over deze aanpak en je vindt het vervelend. Zeg dat tegen je ouders en vertel dat je anoniem je vraag hier hebt gesteld en welk antwoord je kreeg.
mortlach
Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf nooit geslagen en desondanks ben ik nu faliekant tegen het slaan van kinderen. Ook zonder negatieve ervaringen uit het verleden kan dat blijkbaar gewoon.

Iemand die zijn/haar kind slaat, mishandelt dat kind, maar dat maakt hen inderdaad niet meteen een kinderbeul. Net zo goed dat een racistische opmerking je niet meteen neo-nazi maakt. Maar het is wel gedrag dat dient te stoppen en het in het extreme trekken is niet bepaald behulpzaam.

Verder ben ik het eens met Samanthi dat het bidden achteraf gewoon manipulatie/machtsmisbruik is om het kind te dwingen het gedrag te accepteren.
Bruja
Nergens wordt gesproken over of de vraagsteller een jongen of meid is. Sowieso ten zeerste af te keuren op die leeftijd. Maar als je als moeder nog je zoon van 15 over de knie kan leggen dan ben je fysiek nogal wat mans.
mortlach
Tenzij er een hoop emotionele manipulatie/chantage meespeelt, natuurlijk. Met de juiste druk kun je zelf heel sterke mannen bijzondere dingen laten doen. Vandaar dat dat 'bidden achteraf' zo verdacht overkomt.
sebastiaan
goede avond,
ik ben peter,een jongen dus die nog regelmatig bij mijn vader of moeder over de knie moet, voor een flink pak slaag.Ik heb het stuk van de heer Dooijenweert, vaak gelezen, en ik voel er heel veel voor om bij een volgende keer,niet volgzaam over de knie gaan liggen, maar een meter achteruit en zeggen:Deze straf niet meer!!Ik vond het niet makkelijk, een aantal reacties re lezen, en misschien krijg ik daar antwoord op.Ik hoop dat ik de moed heb, dit te zeggen.stap acherui;nee deze straf niet mee.Ik denk dat ik ga praten met mijn huisarts of met de schooldekaan. Ik heb al de reakties gelezen, en sommige heb ik mij angtrokken, èèn ervan is een reaktie,,waarin ik eigenlijk aangespoord wordt in opstand te komen,en het mij nog laten slaan door mijn ouders.Ik vind het moeilijk te lezen dat ik iets met mijn eigenwaarde heb,Ik vind dat moeilijk en voel ,me wel erg onzeker, en verlegen.Ik ben blij dat ik het zo op aangepakt.!5 jaar en nog regelmatig bij een van mijn oudesr,over de knie,Ik vind het afschuwelijk, en voel mij zo vernederd.Dat is echt zo pijnlijk om te voelen, vernedering.Dat gevoel van vernedering vindt ik zò erg!!!
Dat doet òòk zeer!!Ben blij met de antwooden,maar òòk bang.Ik maak een afspaak met min huisarts.Ik wee ook niet waarom niet eerder.Ool al ben ik 15,ik zou tòch graag willen horen dat ze van me houden!Dààr wil ik hraag over praten.ik vind het rot en moeilijjk om er net mijn huisarts over te praten!
Kindermishandelin,dààr heb ik aagedacht, nu door uw reakties bevestigd,Het is mij niet gelukt om niett te huilen,zo alles lezend.Kindermishandeling!Dank mijnheer dooijenweert,alle andere reakties..Ik heb hèèl veel behoefte om te praten.Lukt het nij, om als 'n pak slaag dreigt, stap achteruit te doen,en dàt te zeggen!!ik weet niert of ik door mijn ovoeding,minder makkelijk contact maak?kan dat?Voel me wat alleen.Spreuken,ik ken ze en heb het gehoord.
Ik ben mishandeld!Zo gek om te lezen,Toch heb ik er de laatste dagen goed over na geacht,ik wou dat pap of mam eens met me stoeiden,gezellig.
Dag heer dooijerweert en mannen/vrouwen op reacties,
Lecram
Beste sebastian, Heel veel sterkte, kerel! En ga inderdaad zeker met de huisarts praten, of een andere vertrouwenspersoon.

Misschien denken je ouders oprecht dat ze hier goed aan doen en weten ze niet beter. Dat moeten ze gaan inzien. Het is inderdaad abnormaal. Ik heb vier kids in de leeftijd van 12-19 jaar en wij geven onze kinderen nooit fysieke straf. We straffen ze nu helemaal niet meer, maar gaan een gesprek met ze aan. Dat is vele malen effectiever.

Succes!