Misofonie

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Onze zoon heeft Misofonie (niet tegen smakken en andere geluiden kunnen). Het wordt de laatste tijd erger, hij kan nu ook niet meer tegen hoorbare ademhaling. Ik heb gekeken voor hulp. Bij het AMC geven ze een training, maar dat is vanaf 12 jaar. En andere optie is spirituele gedragstherapie om te kijken of het in zijn vorige leven is misgegaan. Heeft er iemand ervaring/tips met betrekking tot Misofonie?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik weet niet hoe oud uw kind is en hoeveel last hij ervan heeft. Ergernis tegen bepaalde geluiden is tot op zekere hoogte normaal en zo kun je er ook mee omgaan. Teveel focus hierop verergert de situatie alleen maar.

Blijkbaar heeft uw zoon (en zijn omgeving) er veel last van, gezien het feit dat u hulp zoekt? Het kan nuttig zijn om te kijken waarom uw zoon er zoveel last van heeft. Loopt hij ook op andere domeinen tegen problemen aan? Is hij snel overprikkeld en waaraan ligt dat? Heeft hij negatieve ervaringen meegemaakt?

Enkele tips zijn: zorgen voor ontspanning (bijv. sporten), probeer de aandacht te verleggen en de focus proberen te doorbreken (hoe meer je ermee bezig bent hoe erger het wordt). Wat niet helpt is het opzettelijk blootstellen aan de geluiden.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

3 reacties
Naturel
Ik heb zelf ook misofonie, de training in het AMC biedt voor veel mensen inderdaad gewenst resultaat
Ik zag dat niet zo zitten, mede doordat ik door de miso burnout ben geraakt
Ik heb veel gesprekken gehad met een psycholoog en heb sertraline gekregen
Dat heeft geholpen
Verder heb ik een dure koptelefoon van Bose aangeschaft waar ik ook erg blij mee ben
Ik weet niet hoe oud uw zoon is , waarschijnlijk zijn de medicijnen te zwaar voor hem maar ik zou zeker een bezoek brengen aan de huisarts en eventueel een doorverwijzing naar een kinderpsycholoog
Waar ik wel achterben, het gaat nooit over. Het lukt in het beste geval wel om er beter mee om te gaan. Ik weet niet of u bekend ben met de stichting misofonie en ook is er op Facebook een besloten groep voor lotgenoten.
Ik wens u sterkte , en uw zoontje ook
PaulP
"En andere optie is spirituele gedragstherapie om te kijken of het in zijn vorige leven is misgegaan."

Als u christen bent weet u dat er geen vorig leven is geweest. Blijft u a.u.b. verre van dit soort praktijken vandaan.
10249
Mogelijk kan een ervaren EMDR-therapeut iets betekenen, zie ook onderstaande studie:
https://www.tijdschriftgedragstherapie.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/TG-2017-3-2/EMDR-bij-misofonie