Op judo voor zelfvertrouwen

dr. J. van der Wal / 2 reacties

Vraag

Mag je als christen op judo om je zelfvertrouwen te vergroten? Ik ben best verlegen en gesloten en dit wil ik graag veranderen. Ik heb gelezen en gehoord dat judo je hier goed bij kan helpen. Heeft u nog andere mogelijkheden voor mij om iets opener te worden? Ik loop namelijk heel erg tegen mezelf aan in dit leven. Ik wil gewoon relaxer worden en niet zo verlegen en bang.

Antwoord

Er zijn allerlei manieren om een gezond zelfvertrouwen te vergroten. Judo kan daarbij zeker een goede sport zijn. Ik zou wel aanraden om gericht op zoek te gaan naar een school waar men aandacht heeft voor je motivatie en je daarbij ook mentaal kan begeleiden.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

sport(en)zelfvertrouwen
2 reacties
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging

Dat je verlegen en gesloten bent, heeft denk ik een oorzaak. Dit kan veelal veroorzaakt worden door gedachten(!) van:
ik kan niks, ik ben niet goed genoeg, ik functioneer niet, ik mag er niet zijn, ik sla alleen maar flaters, ik kan maar beter niets doen, etc
Het zijn negatieve gedachten, waar soms flarden van waarheid tussendoor zitten. Zodoende kan je het ook niet ontkennen (maar het blijven wel flarden)

Vanuit mijn achtergrond als o.a sportinstructeur betwijfel ik of judoën alleen jou oplossing is. Ik denk eerder dat je het probleem in een bredere en dagelijkse context moet zien.

Hoe val jij terug op je vaardigheden, hoe zijn je (bewegings)vaardigheden, ben je expressief, uit jij jezelf wel, ben je actief ?Kan je daadwerkelijk wat of moet je gewoon meer vaardig worden. Er is niets mis mee als je gewoon iets niet kan! Dan leer je het toch gewoon…Al moet je morgen parachute springen, dan ga je toch gewoon naar het lokale vliegveld, begrijp je me?

Een ieder is vrij om zichzelf vaardigheden eigen te maken en er bestaan tal van plezierige en doelgerichte omstandigheden. Alleen de maatschappij is er vandaag op gericht dat mensen elkaar veroordelen en de tendens is veelal dat er maar 1 de winnaar kan zijn.
Die meer training nodig heeft of geen champions league kan spelen beland naast de boot.

Het mooie is dat dit haaks staat op je Christen zijn. God heeft al voor de grondlegging van deze wereld bedacht hoe jij moet functioneren <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Efezi%EBrs+1%3A4-5%3B+ps139%3A16&id42=1&id18=1&id16=1&id36=1&l=nl&set=10">(klik hier)</a>. Probeer daar maar eens bij stil te staan…Hij heeft al een bestemming in jou gelegd! Wauw…
Sterker, we zijn ALLEMAAL gemaakt om te functioneren en te winnen!!!
Niet van elkaar (partijschappen) maar juist van een duistere tegenstander die jou probeert te laten geloven dat je op een fysiek vlak (eigen kracht) je verlegenheid kwijt raakt. En wat m.i. veelal openstaat voor beïnvloeding vanuit het Zenboeddhisme.

Judo heeft wel een bijzonder effect dat je door lichamelijk contact sneller begrijpt dat je iets met je tegenstander moet, anders doet die iets met jou…
Je handelen wordt zo scherp op de proef gesteld…en door het te doen zal je sneller geneigd zijn om de technieken en de vaardigheden eigen te maken.

Maar bij veel sporten is dit het geval en veelal in het leven is dit ook het geval. Je moet jezelf zaken eigen maken. Technieken en vaardigheden. Door dit herhaaldelijk te doen, ben je vaardig en functioneel. En het mooie is dat God aan een ieder unieke eigenschappen heeft gegeven (talenten). Daar functioneer je automatisch in, probeer deze maar eens te ontdekken, want daar ligt je kracht en je bestemming.

Ga dan wat doen waarbij je onder veilige omstandigheden jezelf kan trainen om vaardig te worden. Niet oefenen maar wel constateren dat je verlegen bent lijkt mij logisch, hierdoor zet je jezelf buitenspel en bestaat er geen kunst bij gebrek aan oefening.

Vertrouw op God en scherp jou ijzer met ijzer (de oefening)
ga ook maar eens voor een volle zaal staan… zie je jezelf als staan?
Denk anders eens na over een rol als jeugdbegeleider, het maakt buitengewoon vaardig
Zet ‘em op
waldboy
Onze zoon zat met hetzelfde probleem. Is ook op judo geweest.
Maar dat geeft je alsoluut geen zelfvertrouwen. Judo is een sport waarbij je op een sportieve manier fysiek van je leert "afbijten".
Je kunt dan wel denken: Als ik die en die techniek toepas, kan ik de ander de baas". Maar verder ook niet.
Zelvertrouwen is een mentale zaak. Daar moet ook de oorzaak worden gezocht en opgelost. Dat kan bij een psycholoog, maatschappelijk werker o.i.d. Immers je moet de ander niet de baas kunnen maar jezelf kunnen vertrouwen. Dat zij twee totaal verschillende dingen.
En zelfvertrouwen moet je hebben in alle situatie en onder alle omstandigheden. Ook als je zondags in de kerk zit en naar de preek luistert.