Getrouwd en verliefd op collega

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik zit met iets vervelend. Ben inmiddels getrouwd en het ging allemaal niet makkelijk. Ik ben het gevoel kwijt geraakt. Nu ben ik verliefd geworden op een collega. Hij is ook een vriend van me en hij heeft gewoon een lieve vriendin. Die vriendin is ook een vriendin van mij. Ik heb gewoon last van liefdesverdriet terwijl mijn man er ook nog is. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Help!

Antwoord

1 reactie
drj
Gevoel dat je kwijt bent, is gelukkig niet hopeloos, ook al voelt dat op dit moment zo.
Goed, dat je ook aan de vriendin van je collega denkt.
Als je goed met deze verwarrende situatie omgaat, kun je er sterker uitkomen.
Daarvoor moet je helaas een paar moeilijke beslissingen nemen:

1. Hoe fijn de vriendschap met je collega ook is, je hebt gemerkt dat daardoor problemen zijn ontstaan (verliefdheid, dilemma's). Helaas zul je deze collega bewust uit de weg moeten gaan, om tegen deze verliefdheid te vechten. Nog beter zou waarschijnlijk zijn, in een andere baan een frisse start te maken. Pas op, je gevoel zal proberen je te overtuigen, dat je toch "gewoon" vrienden kunt zijn en trekt je naar hem toe. Trap er niet in, dat maakt het voor jezelf veel moeilijker en zorgt voor meer pijn op de lange termijn.

2. Vertel niets over je gevoelens aan de collega op wie je verliefd bent. Dat zorgt voor complicaties, brengt hem in een moeilijke positie en je zult er waarschijnlijk later spijt van hebben.

3. Wat zijn de punten in je eigen huwelijk die niet goed lopen?
Gelukkig is er nog niets met je collega gebeurd. Als je al huwelijksproblemen hebt, worden die er niet beter van als je eenmaal met een ander vreemd bent gegaan.
Als er lichamelijk of geestelijk geweld is, zoek dan professionele hulp.
Zo niet, dan kijk welke probleemzones er zijn en ga die aanpakken, zo nodig met hulp van buitenaf.
Wat je ook niet mag vergeten: mensen worden verliefd op elkaar, omdat ze leuke dingen met elkaar doen, samen aangename tijd doorbrengen en elkaar ondersteunen.
Door de rompslomp van het dagelijks leven, doen ze die fijne dingen niet meer. In plaats daarvan wordt er gepraat over rekeningen, de dakgoot verven, de vuile sokken enz.
Raar hè, dat je je dan niet meer verliefd voelt?
Begin weer leuke dingen te doen en kijk welke problemen zich vanzelf oplossen. De andere problemen kun je meestal beter oplossen waneer je er net uit bent geweest om iets leuks te doen, dan wanneer je je het hele weekend aan elkaar hebt zitten ergeren.

Op werk zie je alleen een gedeelt van iemand. Je bent keurig aangekleed en beleefd, maakt grapjes en laat je slechte humeur niet merken - het buitenaanzicht. Thuis zie je zowel de goede als de slechte kanten en je hebt rekeningen, de was, enz. Daarom is een collega in het voordeel op je man en daarom is het goed als je die collega zo min mogelijk ziet.

De meeste mensen kunnen niet op twee tegelijk verliefd zijn en daarom lijkt het in het begin hopeloos, aan je huwelijk te werken. Je gevoel zegt je, dat het huwelijk vanaf het begin een slecht idee was, dat je nooit echt verliefd op hem was en dat hij nooit echt van je hield. En niet te vergeten: het wordt nooit meer beter, in ieder geval nooit zoals het zou moeten zijn.
Toch kan dat gevoel je bedriegen. Als je eenmaal van je collega bent "afgekickt", wat zoals gezegd makkelijker is als je hem niet meer ziet, zul je ook je huwelijk met andere ogen bekijken.

Er is licht aan het einde van de tunnel, maar het kan even duren voordat je dat weer ziet...

I hoop dat je een goede oplossing vindt.