Veel vragen over God, Jezus en de Bijbel

Ds. J.A. Mol / 5 reacties

Vraag

1. De profeet zal komen in Kedar. Wie is hij? Wat zegt de Bijbel er van?

2. Waarom is Jezus volgens jullie gekruisigd?

3. Waar staat dat Jezus God is?

4. Drie in één, hoe kan dat? Jezus de Vader, Jezus de God en Jezus de Heilige Geest?

5. Waar heeft Jezus gezegd dat Hij de Christus is?

6. Wie heeft en waar is de naam christen gebruikt?

7. Wat is de leer van Jezus?

8. Heeft Jezus kosjer gegeten?

9. Is Jezus een jood.

10. Heeft Jezus een God?

11. Wat zegt de Bijbel over de profeet Lot?

Ik hoop dat mijn vragen beantwoord worden.

Antwoord

Beste vriend,

Fijn dat je hier vragen stelt over God, Jezus en de Bijbel.  Ik probeer op al je vragen een kort antwoord te geven.

1. Kedar was de tweede zoon van Ismaël (Genesis 25:13, 1 Kronieken 1:29). Op andere plaatsen in de Bijbel komen we verwijzingen tegen naar Kedar als stam, maar niet als plaats. De islamitische traditie houdt het erop dat de Kedarieten in en rondom Mekka leefden. Dat er een profeet zal komen in Kedar, lezen we dus niet in de Bijbel. Wat zegt de Bijbel over de profeet Mohammed? Niets! Al beweert de Koran wat anders, we kunnen de profeet van de Islam, Mohammed, niet terugvinden. Als je vragen hebt over specifieke Bijbelteksten, stel ze gerust.

2. God vergeeft niet door alleen maar vergeving uit te spreken. Offer en verzoening zijn nodig. God is zowel liefdevol als heilig. Dat zien we in de dood van Jezus. Jezus nam het oordeel over de zonde op Zich en toonde hiermee tegelijk Zijn liefde. Wie gelooft in Hem hoeft niet bang te zijn: het oordeel dat ik verdien, heeft Hij gedragen. Dit geeft diepe dankbaarheid, verwondering en vrede.

3. Er staat nergens letterlijk in de Bijbel dat Jezus gezegd heeft: Ik ben God. Dat betekent niet dat Hij niet verkondigde dat Hij God is. Lees eens Johannes 10:30-33. Jezus zegt hier dat Hij en de Vader één zijn. De Joden willen Hem stenigen, niet vanwege Zijn werken, maar vanwege godslastering: omdat Jezus Zichzelf God maakt (in hun ogen). Gods Zoon is er vanaf het begin (Johannes 1:1). Omdat Jezus Gods Zoon is, is Hij zelf ook God. Zowel God als mens (vgl. Lukas 1:35: verwekt door de Heilige geest in Maria). Vooral in het Evangelie van Johannes wijzen nog meer teksten op de Godheid van Jezus.

4. Hier stel je de vraag naar de éénheid en de drie-eenheid van God. De Bijbel leert ons dat er één God is (Deuteronomium 6:4). Toch lezen we in de Bijbel over God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Hoe zit dit? God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn drie ‘personen’ binnen die ene God. Zij zijn met elkaar verbonden door een relatie van liefde, niet als drie afzonderlijke ‘goden’. Bijbelteksten die dit ondersteunen zijn bijv. 2 Korinthe 13:13, Efeze 1:3-14, Mattheüs 28:19.

5. Een mooie vraag! De Naam Christus is eigenlijk de ‘werknaam’ van Jezus. Hij is gezalfd om het verlossingswerk te doen. We lezen hier duidelijk van in Mattheüs 16:16,17. Vergelijk ook Johannes 1:32-34.

6. De naam christen is voor het eerst gebruikt in Antiochië (Handelingen 11:26).

7. De leer van Jezus is niet anders dan de leer van de Bijbel. In 1 Timotheüs 1:15 staat: “dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.”  Zie ook het antwoord op je tweede vraag.

8. Jezus leefde als een Jood en hield zich aan de wetten. Uit zijn jeugd weten we daarover uit Lukas 2. Zie de verzen 21, 25-28, 39, 41, 46-47. Dus Jezus zal inderdaad kosjer hebben gegeten.

9. Jazeker, als mens is Hij voortgekomen uit het geslacht van David (maar liefst 17 verzen spreken over Jezus als Zoon van David).

10. Jezus komt bij God vandaan en is geheel op God (Zijn Vader) gericht. Jezus wil de wil van God de Vader doen (Johannes 4:34).

11. Over Lot, de neef van Abraham, kun je lezen in vooral Genesis 13 en 19. God verloste hem uit Sodom en Gomorra (2 Petrus 2:7).

Ik hoop dat ik je (een begin van) wat antwoorden gegeven heb. Wil je meer weten? Stel je vragen maar...

Tenslotte geef ik je een tip. Wat je vooral moet doen? Bid tot Jezus! En zeg: leer mij U kennen. Zoek Hem in het gebed. Dan zal je Hem vinden en vrede ervaren. Gods zegen!

Met hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Lees meer artikelen over:

islam
5 reacties
Jedidjas
aanvulling op antwoord 3:
Kolossensen 1:15 (Jezus is de afbeelding van God) en 1 timotheus 3:16 (God is gekomen als mens)

En inderdaad Bid of de Heilige Geest je wil helpen om alles te openbaren. In de bijbel staat een mooie belofte: zoekt en u zult vinden!
Lecram
De godheid van Jezus is een mysterie, die wij met ons verstand niet kunnen vatten. Daarom lopen daar zoveel mensen op vast en is het voor o.a. moslims (maar ook Joden) zo moeilijk om in Zijn godheid te geloven.
Wij moeten en mogen het doen met hoe God de godheid van de Messias (=Christus) in zowel het oude als het nieuwe testamen heeft laten zien.
Filippenzen 2 zegt dan ook dat Jezus Zich tijdelijk vernederd heeft toen hij de gestalte van een knecht aannam, maar weer werd verhoogd na Zijn opstanding.
1 Korinthe 15 zegt ook dat Jezus een menselijk lichaa, had, maar na Zijn opstanding een verheerlijkt lichaam. Jezus was dus God, die Zich openbaarde in een Mens. Jezus natuur was dan ook zowel Goddelijk als menselijk. Na Zijn opstanding alleen nog Goddelijk
Leviaa80
Een mooie website speciaal voor moslims die meer willen weten/vragen hebben over Jezus/christendom is http://isaruhallah.nl/
Op deze website staan vragen beantwoord die veel moslims hebben.
andrew
"Wie gelooft in Hem hoeft niet bang te zijn."

Kan iemand mij uitleggen wat er nu precies bedoelt wordt met geloven in?

Bij voorbaat dank!
Lize180
Jouw vraag wat dat betekent bracht mij even in verwarring. Het is voor mij zo'n vanzelfsprekend iets dat ik het haast niet weet uit te leggen.
Tegelijk als ik een antwoord formuleer ben ik ook confuus.

Vlg mij is het antwoord:
Wie voor waar aanneemt dat Jezus de Christus en Messias is en Hem als persoonlijke Redder en Verzoener aanneemt die heeft Hij macht gegeven om een Kind van God te zijn.