Saaie man

Ds. A. de Lange / 23 reacties

Vraag

Ik (getrouwde vrouw) heb een onnoemelijk groot probleem! Sinds een jaar heb ik contact met een vrijgezelle man. Vooral via de app. Ik weet dat het een grote zonde is, maar ik ben zo ontzettend verliefd op hem. Ik probeer het te stoppen, maar het lukt gewoon niet. Mijn man is lief maar eigenlijk heel saai! De man met wie ik nu contact heb is zo heel anders. Hij is zo stimulerend, geeft complimenten en is zo lekker actief op veel gebied. En dat trekt me juist zo. Mijn man is juist altijd ach... laat maar zitten als het niet lukt, een beetje thuis blijven hangen, niet echt belangstellend. Zo is hij altijd wel beetje geweest. Maar deze man heeft nu precies alles wat ik wil... en het mag niet!!! Waarom is nu juist hij in mijn leven gekomen? Hoe moet ik deze gevoelens toch stoppen?! HELP!

Antwoord

Je roept om hulp. En je bent inderdaad in gevaar. Ik weet niet of je er erg in hebt, maar het grootste gevaar ben je ZELF. JIJ bent getrouwd. JIJ hebt trouw beloofd. JIJ hebt contact aangeknoopt met een vrijgezelle man (of hij met jou, maar jij bent daar op ingegaan).  JIJ hebt hem toegelaten in je leven. JIJ blijft contact met hem onderhouden via de app. JIJ bekijkt je man op een wat denigrerende manier. En JIJ laat de ondermijning van je huwelijk steeds verder doorgaan. Het is nu nog wachten totdat je huwelijk werkelijk instort.

Ik ben heel wat mensen tegengekomen die er op dezelfde manier in stonden als jij. Ze zijn hopeloos verliefd geraakt op een ander dan hun echtgenoot. Ze voelen zich enerzijds slachtoffer. En omdat de verliefdheid zo bijzonder voelt, voelen ze zich ook wel gestreeld. Sommigen denken dat het haast wel zo moet zijn dat God hen wil zegenen met iets dat zo verheven voelt en je zo helemaal bezet. Op de vraag die jij stelt: “Waarom is nu juist hij in mijn leven gekomen?” zijn ze geneigd te antwoorden: dat moet God zo geleid hebben. Het is echter een dwaalweg.

Wat is dan het antwoord op die vraag: “waarom is nu juist hij in mijn leven gekomen?” Het is simpelweg zo: er zijn genoeg aardige en leuke mannen in de wereld, behalve je eigen echtgenoot. En jij bent zo iemand tegengekomen. En je hebt de verliefdheidsgevoelens toegelaten en je bent ze aan het voeden. Maar het is gewoon een verzoeking van de duivel geweest die je niet weerstaan hebt. Het was een verleiding tot zonde die je positief beantwoord hebt.

Het moeilijke is dat deze zonde verslavend werkt. Je kunt er haast niet meer van loskomen. Je bent, net als bij elke verslaving, steeds meer geneigd om elke prijs te betalen om weer en meer contact te hebben.

Eén ding kan ik je op een briefje geven: je hebt in dit achterliggende jaar niet dicht bij God geleefd. En de Heere Jezus is voor je op een afstand. Geestelijk gezien betaal je al een prijs. En je huwelijk dat een jaar geleden misschien best goed was -zeker, je was inmiddels aan elkaar gewend; het nieuwe en spannende was er wat af, maar het was niet slecht- dat is er in het voorbije jaar op achteruit gegaan. Jij was namelijk een andere kant op gericht. Jij hebt niet geïnvesteerd in je huwelijk. En in plaats van je echtgenoot te prikkelen tot liefde en liefdesuitingen door hem zelf hartelijk liefde te bewijzen, heb je het erbij laten zitten.

Verliefdheid maakt blind - dat is al een oud gezegde. Maar hoe blind iemand wel kan zijn, dat hebben verliefde mensen zelf vaak niet door. Pas zei iemand nog: ze zijn zo blind, dat ze gewoon door een muur heen lopen.  In het bewuste geval had de verliefdheid een man doen kiezen voor een loslopend iemand en eigen vrouw en baby werden gewoon verlaten. Een jaar geleden dachten ze nog dat ze een goed huwelijk hadden.

Ik heb toch nog enige hoop voor je. Omdat je naar Refoweb geschreven hebt en “HELP” roept. Maar het gaat er hier anoniem aan toe. En dat betekent dat je toch echt zelf stappen moet ondernemen om niet door te blijven gaan op de weg van het afgelopen jaar. Wat je kunt doen? Een heleboel dingen.

-De bewuste man appen dat je dit overspelige contact beëindigt.

-Je telefoon in het water gooien en geen andere meer kopen (in het geval dat je mèt telefoon het appen niet kunt laten).

-Je echtgenoot gaan benaderen op de manier, die je bij je trouwen beloofd hebt: dat je hem zou dienen en helpen, heilig met hem zou leven, dat je hem trouw zou blijven en in alles zou vertrouwen, zoals een vrome en getrouwe huisvrouw haar wettige man schuldig is. O ja, je hebt ook nog beloofd, dat je hem nimmer zou verlaten...

-Schuld belijden voor God.

-Bidden, bidden en nog eens bidden om hulp, vergeving, kracht.

-Vraag een gesprek aan met je predikant of wijkouderling, of meld je aan voor huwelijkstherapie bij Eleos, de Vluchtheuvel, Stichting Schuilplaats of een andere instantie.

-En, o ja, misschien moet je het toch ook je man vertellen. Maar zet eerst een aantal van de eerder genoemde stappen.

Zeker, er is al een heleboel verkeerd gegaan. Maar beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. In de Heere Jezus is ook voor jou genade en kracht tot vergeving en vernieuwing van je leven. Weet dat er blijdschap in de hemelen is over een zondaar die zich bekeert.

Ik nodig graag lezers die zaken kunnen schrijven die deze vrouw kunnen helpen haar ogen te openen uit om ze toe te voegen.

Dordrecht, ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

overspelrelatieproblemen
23 reacties
handelingen2_21
Sluit me aan bij ds.
Om je man te begrijpen: ik herken me wel n beetje in hem. Waarschijnlijk baalt hijzelf af en toe ook van die karaktertrek en is is voor hem net zo lastig te doorbreken als voor jou het appen.
Maar als je het echt niet meer voor je man kan doen, doe het dan voor de Heere!
AHHK76
Jouw man is misschien saai, maar hij is wel trouw!
Dat kan van jou op dit moment helaas niet gezegd worden...
Deze relatie die je nu hebt, zal misschien ook niet zo spannend blijven?!
De grootste spanning is namelijk dat het een geheime, zondige relatie is...
Denk je dat er zegen op kan rusten, als jij jouw eigen trouwe man in de steek laat en met deze man verder gaat...?!
Daarbij wie garandeert jou dat een relatie die uit overspel is ontstaan een goede basis heeft en... dat jullie dan beiden wel trouw en gelukkig zullen zijn?
Het gras lijkt bij de buren altijd groener, zeker als jij jouw eigen gazon niet goed onderhoudt!
Femke
Wees bewust van het feit dat je geen keus hebt. Je bent getrouwd en probeer samen in liefde met elkaar te leven. Uit je vraag maak ik niet op dat er dingen spelen waardoor dit niet haalbaar zou zijn.
Het voelt zo goed bij die andere man maar die maak je niet dagelijks mee, je bent verliefd waardoor je alles in een ander perspectief zet. Verliefdheid gaat echt over en dan zou je ook samen een weg door alles heen moeten vinden. En misschien zou deze man wel goed (beter?) bij je passen, dat mag je constateren, al kan je dat misschien ook nu niet goed beoordelen, je weet niet hoe het over 10 jaar zou zijn..
En eerlijk gezegd, het klinkt een beetje hard, vind ik die man met wie je nu contact hebt onbetrouwbaar (eigenlijk geen knip voor de neus waard) om op deze manier contact te hebben met een vrouw die getrouwd is. Ook hij moet hier een grens trekken. Als hij dat nu niet doet doet hij dat misschien ook niet als hij zelf getrouwd zou zijn.
Dus ja.. zoals de ds zegt: contact verbreken is de enige optie. Ga dan met je pijn en verdriet maar ook met je keus om verder te gaan naar God, Hij kan hierin rust en vrede geven en een zegen over je huwelijk.
vrouw78
Eens met antwoord van ds de Lange.
Vraagsteller, wat jij noemt hoe je man overkomt, weet hij hoe jij dat ervaart? Investeer in je huwelijk, benoem wat je fijn vindt, een compliment, enthousiasme, zonder verwijten.
Bid God om liefde voor je man. Voor de Heere is niks onmogelijk. Als je kijkt naar de omstandigheden en je verlangens, dan ben je vleselijk bezig, als we God gehoorzaam zijn, moet ons eigen ik eraan. In eigen kracht niet te doen. De Heere wil je kracht geven, vertrouw Hem, geef je helemaal over aan Hem. Ja dat gaat tegen jezelf in, maar de Heere zegent het!
Vertel je verlangens aan God, belijdt dat het niet goed is en maak de keus om er mee te stoppen, breng het duistere in het Licht. Blijf er niet alleen mee rondlopen.
Ik ken meer vrouwen in zo'n situatie. De duivel is er op uit om huwelijken kapot te maken denk ik.
Gerard314
Corrie ten Boom:" Je kunt niet voorkomen dat er vogels over je heen vliegen maar wel dat ze een nestje op je hoofd bouwen"
Lekkerbek
Wat een ontzettend goed antwoord! Heel confronterend, maar dat is ook het enige wat helpt! Mijn vriendin is op de manier waarop jij nu te werk gaat haar man kwijt geraakt. En ik kan je verzekeren dat dit een niet te omschrijven verdriet heeft veroorzaakt. Nu kun je nog stoppen, doe dit radicaal, anders heeft het geen zin! Dat kan met Gods hulp! Alleen dan kan er zegen op rusten! En radicaal breken is ook echt radicaal! Nooit meer appen, nooit meer spreken, nooit meer zien. Dan wordt de verliefdheid niet meer gevoed. En ik ben t met een reactie hierboven niet eens, dat hij geen knip voor zn neus waard is omdat hij t met een getrouwde vrouw houdt. Ik zeg t verkeerd, tuurlijk ben ik t daar mee eens. Maar jouw houding is nog erger, je bedriegt je eigen man! Saai? Hij is betrouwbaar, een enorme karaktertrek in deze tijd! Bedenk maar waarom je ooit op hem verliefd bent geworden.......en bid of de Heere je dat weer wilt schenken! Bid en werk!
schaapje
Nou vragensteller met al deze antwoorden kan je wat mee.

@Gerard314 ...wat een waarheid, men kan nooit zeggen dat is mij overkomen, ....maar ik heb daar voor gekozen.

Kies het juiste vragensteller en je zal vrede ervaren.
@nn
Hoe zou jij je voelen als je eigen man vandaag een ernstig ongeluk krijgt? Geef je dan niets meer om hem?
Femke
'k Wil graag nog even iets aanvullen. Het zijn best confronterende antwoorden en ook wel terecht denk ik maar je vraagt ook om hulp. Ik geloof dat je een leegte ervaart in je huwelijk waardoor je open staat voor verliefdheid. Je hebt behoeften die nu niet vervuld worden. Deze man lijkt het helemaal te vullen en je te bevestigen. Ik geloof dat elk mens ook liefde maar ook bevestiging nodig heeft van wie je bent en wie je mag zijn. Daarin kan een huwelijk een mooie basis zijn.
Het is denk ik goed om dit te beseffen, dat je dat mist, maar dan niet voor de oplossing te kiezen dat ergens anders te zoeken maar juist aan de slag te gaan met wat je hebt. Neem mensen in vertrouwen. Veel zegen en sterkte gewenst!
Jaleco
Eens met @ Femke

Het zal misschien best moeilijk zijn, maar het is de moeite waard:

Mattheus 5 en Mattheus 18:

29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

8 Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.
Gerard314
@jaleco
Wat wil je met die teksten? Die handen voeten en ogen, gaat dat over man A of man B?
Jaleco
@ Gerard 314

Sorry, het is misschien niet duidelijk. Jezus laat hier zien dat we beter lievelingszonden die ons erg aan het hart gaan, los kunnen laten, dan ze behouden en er verloren mee gaan.

Het is heel moeilijk om zonder rechterhand door het leven te gaan. Zo is het misschien ook heel moeilijk voor deze vragensteller om deze man (de man die niet haar echtgenoot is) los te laten. Maar als je het bekijkt in eeuwigheidsperspectief kun je beter de zonden laten en het eeuwige leven beërven.

Dit voorbeeld gebruikt Jezus in Mattheüs 5 specifiek bij overspel.

25 Weest haastelijk welgezind [jegens] uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
26 Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald hebben.
27 Gij hebt gehoord, dat [van] de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw [aan] ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

Hoop dat het zo duidelijker is :-)
AHHK76
Femke, heeft gelijk, als ze schrijft dat vraagstelster het moeilijk heeft en hulp nodig heeft... Daarom ben ik ook blij dat er in het antwoord staat dat ze contact moet zoeken met kerk en/of hulpverlening. Dat ze misschien relatietherapie nodig heeft met haar eigen man!
Maar de eerste stap is dat ze relatie met deze andere man verbreekt. Dat zal veel pijn doen en verdriet geven, maar uiteindelijk is het de beste weg! Het is niet fijn om te horen, dat iets wat prettig voelt moet stoppen... Maar het is wel eerlijk! God kan helpen om te stoppen met het koesteren van de zonde en zelfmedelijden en om de goede weg te gaan. Dat wens ik de vraagstelster toe!
Mogelijk is haar man ook bereid om meer actief te worden, om zijn vrouw gelukkig te maken?!
manita1986
Snap best dat je met de man waar je nu mee contact hebt goed kan praten. Maar heb je met je eigen man wel echt kunnen praten over de 'problemen' waar je mee loopt?Want je maakt het voor jezelf ook niet gemakkelijk als je zo door gaat met de andere man.Doet me denken aan de gelijkenis van de Heere Jezus met de vrouw bij de waterbron, misschien wel wat anders maar net zo duidelijk.
John61
Verliefd worden is op zich m.i. geen zonde. De verliefdheid voeden en stappen naar een liefdesrelatie nemen zijn dat beslist wel. Investeer juist in je huwelijk, bijvoorbeeld door een marriage course op christelijke grondslag te volgen, dat heeft meer stellen geholpen: www.marriagecourse.nl
drj
"er zijn genoeg aardige en leuke mannen in de wereld, behalve je eigen echtgenoot. En jij bent zo iemand tegengekomen. En je hebt de verliefdheidsgevoelens toegelaten"

heel aardige man die achter de rug van een ander om met z'n vrouw aanpapt. Een lafaard en een bedrieger.

Voel je je gevleid omdat hij met je flirt?
Ze zou beledigd moeten zijn, dat hij denkt dat je zo makkelijk te krijgen bent. Dat is een klap in je gezicht.

Je man is saai?
Vertel hem maar wat je zoal doet in je vrije tijd. Dan is je leven met hem vast een stuk minder saai.

Degene van wie hij houdt steekt samen met een ander een mes in zijn rug. Ik hoop dat de gezellige uurtjes met die laffe minkukel opwegen tegen de wanhoop in het gezicht van je man als hij erachter komt.

De saaiheid voorbij.
Ineke
Beste vragenstelster, je bent duidelijk eenzaam in je relatie en over duidelijk niet gelukkig! Als je het goed hebt samen is er immers geen plaats voor een ander.
Misschien zou je met je man in gesprek kunnen gaan en zeggen dat je belangstelling,aandacht en spontane impulsen mist. Ook zeggen dat er gevaar op de loer ligt wees maar duidelijk!
Wat jezelf betreft : je moet weer met jezelf in het reine komen en ik hoef je geen advies te geven wat je moet doen dat zegt je concientie wel. Ook heb ik geen zin om je verwijten te maken zoals in andere reacties gebeurd immers wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Bruja
Ik sluit me aan bij wat Ineke zegt. Ga leuke dingen samen doen, kijk wat hij leuk vindt en als dit positief gaat probeer dan het gesprek te brengen op wat jij leuk vindt en ga dit doen samen. Ik weet niet wat jullie leuk vinden, maar misschien samen op zang of samen fietsen of hardlopen of fitnessen. Misschien kun je hem uitdagen, een man houdt wel van een beetje competitie en wees dan niet te flauw. Maar het moet bij jullie passen. Wie weet wat voor dingen die jij leuk vindt jullie nog gaan doen. Stop met het contact en ga er (samen) voor. In biddend opzien.
Kornelie
Wees blij dat je een man hebt, beste dame!
En contact via app... allemaal leuk, lief en aardig, maar live zal deze man ook best een en ander aan gebreken vertonen hoor.
Wees nuchter, breek met die man en vecht voor je eigen huwelijk, het is goud waard kan ik je als jonge weduwe wel zeggen.
Gabriele
Ik merk dat je geweten nog uitstekend werkt! Ook goed van je om hierover te schrijven. Volg dit advies, het is het beste voor je ziel en als het appen gestopt is heb je weer tijd en energie om in je huwelijk en je man te investeren. Volg de stappen die je als advies hebt gekregen, niet een beetje, maar helemaal... Nog een tip van mij maak een lijstje van alle pluspunten van je man, lees dit elke dag en draag het in je hart. Succes en je kunt het!