Graag verder met andere man

Ds. A.K. Wallet / 6 reacties

Vraag

Ik zit met een ontzettende moeilijk vraag. Mijn huwelijk is niet zoals het zou moeten zijn! Al wil ik dat wel heel graag. Nu heb ik een man ontmoet waar ik heel goed contact mee heb. Ook voor de kinderen is hij heel leuk en goed. Ik weet dat het niet goed is, maar ik zou zo ontzettend graag met hem verder willen gaan. Met hem heb ik zulke goede gesprekken, in vele opzichten. Het is zo moeilijk om hem uit gedachten te krijgen. Ik wil hem gewoon als man! Natuurlijk weet ik heel goed dat ik fout zit, maar waarom heb ik zo’n goed gevoel bij die ander en niet met mijn eigen man? Het is wel goed geweest met mijn man, maar nu de kinderen ouder zijn geworden, daar kan hij niet zo goed mee om gaan. Hij is meer van de kleine kinderen. Ook op allerlei gebied van geloof en andere serieuze dingen kan ik beter met die ander over praten! Wat moet ik toch doen?

Antwoord

Beste vrager,

1. U zit met een ontzettend moeilijke vraag . Er zijn in het leven moeilijkheden die op onze weg komen, maar er zijn ook moeilijkheden die we zelf oproepen. Daar moeten we vooral op letten, want die kunnen wij ontwijken. Ik denk dat uw moeilijkheid in deze zone valt.

2. U schrijft: “Mijn huwelijk is niet zoals het zou moeten zijn.” Het kon wel eens zijn dat het merendeel van de huwelijken zo is. Hoe dat komt? Omdat wij allen zondige mensen zijn. Daarom is er niets zo mooi of er scheelt wat aan. Het volmaakte bereiken wij hier niet. Elk huwelijk moet weten van geven en nemen. Zoek naar het optimale, maar verwacht niet het maximale. Dan loopt u vast. Aanvaard uw man zoals hij is. We hebben allemaal onze beperkingen. Wilt u daar ook eens naar kijken bij uzelf?

3. Waar kreeg u vooral kritiek op uw man? Was het niet toen u zich ging openstellen voor die andere man? In een huwelijk moeten wij niet gaan vergelijken met andere mannen of vrouwen.  De man waarmee u getrouwd bent hebt u van God gekregen en geen ander. U moet het zien als een strik van  de duivel, die in deze tijd vooral zijn pijlen gericht heeft op de huwelijken. Het huwelijk is de cel van de samenleving en die wil hij kapot maken. Paulus schrijft dat satans listen hem niet onbekend zijn. Bid veel of de Heere u de ogen opent.

4. “Met hem heb ik goede gesprekken, in vele opzichten”, schrijft u. Dat kan best zijn, maar wees er van overtuigd dat zodra hij uw man zou worden, het gedaan is met die goede gesprekken en lief doen voor de kinderen. Het is een net waarin u gevangen wordt. Elke man is vatbaar voor een andere vrouw wanneer die meer dan gewone belangstelling voor hem heeft. Daar komt altijd erotiek bij. Pas op!!

5. U schrijft dat het wel goed geweest is met uw eigen man. Maar nu is hij voor de kinderen niet meer zo geweldig. Daar kan een kern van waarheid in zitten dat hij daar minder feeling voor heeft, maar dan bent u groepen om hem daarin te helpen. Probeer de dingen van de opvoeding samen te doen. Als u hem er meer bij betrekt zal dat zeker helpen. U hebt elkaar nodig. Niet u hém alleen, maar hij u óók. Draagt elkanders lasten en vervult alzo de wet van Christus. Bent u niet te egoïstisch bezig als u schrijft: “Ik heb zo’n goed gevoel met die ander”...

6. Pas vooral op als het over geloof gaat. Dat is een toegangspoort naar het innerlijke. Het begint met godsdienst en het eindigt in het vlees. Lees 2 Timotheüs 3:1-9. Zet een wacht bij uw  hart, want daaruit zijn de uitgangen van het leven en breek radicaal met deze ernstige zonde. Ontmoet elkaar niet meer. Bid vooral de Heere dat Hij geeft in reinheid te leven en u niet over te geven aan kwade begeerten. Denk ook aan uw kinderen die u samen hebt ontvangen. Denk er aan dat kinderen als u op deze hellende weg voortgaat de naam van de Heere zullen lasteren. Ik weet daar genoeg van uit de praktijk. In ontrouw voorgaan geeft weer ontrouw bij de kinderen. U zet een gevaarlijke poort open.

7. Wat moet u doen, vraag u. Ik ben bang dat u niet meer met uw man samen gebeden heeft voordat u de nacht inging. Als dit beschermingsmiddel (net als veiligheidsgordels) wegvalt, dan blaast de satan in uw leven. “De godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte voor het tegenwoordige en van het toekomende leven” (1 Tim. 4:8). Denk aan Titus 2:4: “Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, het huis te bewaren, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben.” Dat is de opdracht. Zoek dingen waarmee u uw man kunt verrassen. Werp het liefdenet uit aan de andere zijde en u zult vinden. Houd ook stille tijd voor uzelf. Wilt u met iemand praten over uw moeilijkheden? Dat kan, maar dan niet met een man die aantrekkingskracht op u heeft. Niet met een man die u aftrekt van uw eigen man. Hebt u geen vriendin waarmee u kunt praten? Dat is beter. Er zijn genoeg middelen om bevrijd te worden van het verkeerde waar u mee bezig bent. In deze geldt het: uw man verlaten, is God verlaten. U krijgt uw families tegen en God tegen. Bid voor elkaar en belijd uw zonden aan de Heere en Hij zal u bevrijden in Christus Jezus.

Hartelijke groeten en Gods nabijheid toegebeden,
Ds. A. K. Wallet

6 reacties
Spatie
Beste vraagstelster,
U zit helemaal niet met een ontzettend moeilijke vraag. U weet het antwoord allang. Neem het antwoord van de dominee ter harte en red uw huwelijk. Nu gaat het erg goed met de kinderen en die man. Besluit u om bij uw eigen man weg te gaan en met hem verder te gaan, zal dat allemaal veranderen. Uw kinderen zitten dan met een enorm verdriet. Zij willen gewoon hun eigen vader en moeder bij elkaar. Er zal ruzie en verwijdering komen. Gevecht om geld, om de kinderen, om ... ja waar niet om. Kinderen die u verwijten zullen maken, die zich af gaan zetten tegen de nieuwe man in uw leven. U wilt van het ene huwelijk zo in een nieuw huwelijk stappen. Als u maar gelukkig bent. Het verdriet en de pijn van uw man, uw kinderen, jullie familie, vrienden enz., dat is niet belangrijk? Een echtscheiding brengt ontzettend veel ellende te weeg. Dus zet uw roze bril af en wordt nuchter en werk aan uw huwelijk!
AHHK76
Ga in relatietherapie, doe samen een opvoedingscursus, vraag opvoedingsondersteuning of ..... Maar doe iets. Waarom u deze gevoelens hebt? Misschien als een beproeving. Bidt of God ze wegneemt!
Deze man die u nu hebt, daar bent u eens verliefd op geworden. Verliefd worden op een andere man is niet moeilijk. Maar de relatie goed houden met steeds dezelfde dat vraagt inzet en zelfverloochening... Maar dat zult u met een nieuwe man ook hebben!
Niet makkelijk maar wel het beste voor uzelf, uw man en kinderen is om te werken aan uw huwelijk!
Kinderen vinden het al vreselijk als ouders gaan scheiden, nog erger als ze een nieuwe partner krijgen! Echt waar!
Mocht u ooit wel gaan scheiden, dan moet u er nog voor kiezen om een pauze in te bouwen, voordat u aan een nieuwe relatie begint. Want de kans op herhaling van de feiten is erg groot, vooral als je van de ene naar de andere relatie gaat!
Fransiska
Beste vraagstelster ,
Ik denk ook dat je heel goed weet dat je zelf fout zit.
Daar kun je een excuus voor verzinnen , maar heb je zelf je man geen trouw beloofd in goede en in kwade dagen?
Dus hou je aan je belofte.
Daar kan alleen Gods zegen op rusten.
Zelf ben ik ook mijn man trouw gebleven , toen hij echt niet meer zo lief en leuk was.
Achteraf bleek dat hij zelfs overspel pleegde. Ik bad tot God of Hij zijn hart wilde veranderen en dat heeft God gedaan!!
niet op een manier hoe ik het had kunnen bedenken.
Maar Gods wegen zijn wonderlijk.
God laat onze beproevingen meewerken ten goede.
Maar dan moeten we zelf wel Gods weg blijven volgen en er op vertrouwen dat God de touwtjes in handen heeft. Ga met je eigen man in gesprek over hoe je jullie huwelijk ziet en of hij nog blij is met jou.
Want als je de gesprekken met een andere man voert ga je emotioneel ook vreemd.
Dat voelt jou eigen man. Dat schept verwijdering.
Ruim de leugens in je eigen huwelijk op. Dat is soms heel moeilijk!!
Stel jezelf de vraag moet mijn man mij gelukkig maken?
Of wil ik mijn man en kinderen gelukkig maken?
Jezus wil dat wij de ander dienen , hij zelf was het grote voorbeeld voor ons !
Hij ging zelf de weg van vernedering en de dood !
Om ons vrij te maken , onvoorwaardelijke liefde van Zijn kant.
Hij vraagt van ons alleen : heb elkander lief zoals Ik jullie heb liefgehad.
Leef uit dankbaarheid en genade.
Ga voor je eigen man , scheiden is lijden !
Besef dat heel goed.
Ga met God, zoek Hem in Zijn woord , dan zal hij jou de weg banen.
God kan wonderen doen.
Ook in jullie huwelijk
Wens jullie Gods zegen toe
AHHK76
Je mag God ook om liefde vragen voor en verliefdheid op jouw eigen man... Als jouw man voelt dat jij voor hem kiest, dan kan zijn liefde en inzet voor jullie huwelijk en de opvoeding opbloeien.
Ik begrijp dat het super moeilijk in een huwelijk kan zijn. Zelf zit ik ook in een proces van relatie-therapie en alles... Het lijkt soms de makkelijkste weg om te gaan scheiden. Maar ook dan heb je levenslang daarin dat je gescheiden ben en dat de vader van jouw kinderen niet bij jou woont en dat event. huwelijken van kinderen niet leuk zijn omdat....! enz. enz. Het lijkt mooier dan het is! Sterkte!

P.S. Gisteren kreeg ik een boekje van iemand te leen....
De titel is: Make-over
De ondertitel is: Hoe partners veranderen door begrip
De schrijver is: Gary Chapman
Beschrijving: Slechte eigenschappen en gewoontes kunnen een relatie verzieken. Gary Chapman laat in dit praktische zelfhulpboek zien dat deze gang van zaken vermeden kan worden. Met hulp van een beetje kennis van de ander en inzicht in veranderingsprocessen, kan zelfs de meest verstokte partner veranderen.
Jello
En om bij inzicht/hoop op veranderingsprocessen, maar te bidden:

'o God, schenk mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen; de moed om te veranderen wat ik kan veranderen; en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien.'
Maart
Lieve mevrouw,
Ook ik zat eens in uw situatie. Met drie kinderen in de leeftijd van 11 tot 15 heb ik tien jaar geleden de keus gemaakt om te scheiden en met die anderen man verder te gaan. Slechts drie jaar egoistisch gelukkig was ik. Drie jaar waarin mijn kinderen gevormd werden en hun basis weggeslagen werd. Ik zou u zo graag willen behouden voor de grootste fout die ik gemaakt heb. Alles wat ik hier lees aan antwoord en reacties..had ik toen zelf maar gevraagd en geluisterd!!. Mijn kinderen, hun vader en ook ikzelf. Iedereen is er slechter van geworden. Ik kende de Heer toen nog niet..u kent hem wel. Ik wens u met heel mijn hart sterkte, wijsheid en kracht.