Leren mediteren over Gods Woord

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Hoe kan ik op verantwoorde wijze leren mediteren over Gods Woord in rust en stilte? Zijn er helpende vragen die ik mezelf kan stellen om het leesgedeelte persoonlijk te maken? Dit zodat het een vast ritueel wordt waar ik naar ga verlangen en het echt nodig ga krijgen in plaats van tegenop ga zien omdat ik in paniek niet weet hoe hieraan invulling te geven en dus binnen 3 minuten klaar ben. Ook heb ik moeite met het ordelijk naderen tot God. Zijn er handvatten of thema's waar ik op moet letten of aan kan denken? Niet dat ik zelf geen punten heb, maar anders draait alles om mezelf terwijl ik ook aan m’n naasten wil denken en tot Gods eer bezig wil zijn.

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21809/zoveel-om-voor-te-bidden/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22356/mediteren/

Via de tag 'bidden' vind je ook nog een aantal relevante antwoorden.

2 reacties
Gerard
Een paar vragen die zou kunnen stellen zijn:
1. Wat vertelt dit gedeelte mij over God? Wordt hier (iets over) Jezus geopenbaart en zo ja wat en hoe?
2. Hoe behoor ik hier op te antwoorden, wat behoort dit bij mij uit te werken in mijn houding, mijn denken, mijn geloof, mijn daden, enzovoort?
3. Over welke zonden gaat het hier (indien van toepassing)?
4. Over welke beloften gaat het hier (indien van toepassing)? Zijn die van toepassing op mij, zo ja hoe?
5. Wat voor een waarschuwingen of aanmoedigingen worden mij hier aangereikt?
6. Hoe is dit gedeelte van toepassing op mijn situatie (indien van toepassing)?
7. Zet God me hier aan bepaalde dingen te veranderen in mijn leven?

Verder uiteraard: context, context, context. Zoek antwoorden op deze en andere vragen in de Bijbel, niet in je eigen gedachten.
Purple
Je zou het boek 'Bidden' van Tim Keller kunnen lezen. In dit boek gaat hij uitgebreid in op het belang van meditatie over het Woord (voorafgaande aan het gebed), en hoe we dit kunnen doen in de praktijk.

De hierboven door Gerard genoemde vragen komen o.a. terug in dit boek, ook met voorbeelden. Maar ook veel andere praktische handvatten, zoals je gebed inrichten volgens de beden van het Onze Vader. Door dit te doen geef je in je gebed als eerste ruimte aan God en Zijn eer.