De tucht en het verloren schaap

Ds. W.G. Hulsman / 2 reacties

Vraag

In de Bijbel lezen we over de tucht die de gemeente mag uitoefenen (Mattheus 18). Het kan dus gebeuren dat iemand in een zonde leeft en dat als laatste consequentie die persoon uit de gemeente gezet wordt. Dit lijkt me altijd wat tegenstrijdig met het feit dat Jezus als de goede Herder het verloren schaap zoekt, net zolang tot hij het gevonden heeft. Hij schrijft het schaap dus niet af, maar blijft er contact mee zoeken. Hoe moet ik deze schijnbare tegenstelling zien? En een vraag die hier mee te maken heeft: Als een dooplid al jarenlang de kerkdiensten niet meer bezoekt en niet meer met de gemeente meeleeft, mag een kerkenraad dan besluiten om zo iemand uit het doopregister te schrappen, zonder dat deze persoon daar expliciet om vraagt? Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Antwoord

Tucht is een bijzondere manier van 'zoeken' zou je kunnen zeggen. Het gaat er daarbij niet om, om iemand kwijt te raken, maar om hem of haar juist tot bezinning te brengen, opdat er omkeer komt en berouw en een breken met de zonde. Bij tucht gaat het niet maar om het 'opschonen van het bestand' maar een heftig signaal, dat je zo op de verkeerde weg bent en dat dat veranderen moet.

Tucht komt van Duitse Zucht. En dat is verbonden met het woord: ziehen (trekken). Het gaat om erbij te trekken. Daarmee is het wel op één lijn met wat de Heere Jezus doet, wanneer hij het verloren schaap zoekt. Overigens gaat dat niet altijd even lieflijk. Paulus werd plotsklaps stilgezet op de weg naar Damascus. Dit verloren schaap werd eerst flink op z'n nummer gezet.

Je moet van de Heere Jezus ook niet een verkeerd beeld hebben. Hij kan ook toornen. In Markus 3:5 lezen we: "En als Hij hen met toorn rondom aangezien had." De Heere toornt wanneer we in de zonde volharden. De Heere doet als een vader, die toornt over zijn zoon die niet wil luisteren. Maar in die toorn heeft die vader -als het goed is- het beste met zijn zoon voor. En zo ook de Heere wanneer hij ons door de tucht onder handen laat nemen. Hij zoekt ons behoud.

Dan heb je nog de vraag of een kerkenraad een dooplid mag schrappen omdat hij de kerkdiensten niet meer bezoekt. Dat lijkt mij niet verstandig. Als iemand helemaal niets meer van de kerk wil weten, dan moet hij zich laten uitschrijven. Maar daar nemen we zelf niet het initiatief toe. In Zijn verbondstrouw kan de Heere nog wonderen doen. Wanneer iemand nog met de kerk verbonden is, kan hij daar nog op aangesproken worden.

Ds. W. G. Hulsman, Genemuiden

Lees meer artikelen over:

tucht
2 reacties
plderoos
Er staat meer over in de bijbel dan alleen Matheüs 18. Lees ook 1 Corinthe 5 met speciale aandacht voor vers 13b. Verstandig of niet?
waldboy
Ik vind dat je in een dergelijk geval niet het dooplid moet aanspreken, maar de ouders. Zij hebben hun kind ten doop gehouden en daarbij beloftes gedaan. Het dooplid zal bij de doop waarschijnlijk nog een baby zijn geweest, die kun je toch niet verantwoordleijk houden voor de daden van de ouders.