Vriend stuk minder slim

Redactie Refoweb / 27 reacties

Vraag

Ik heb sinds kort contact met een hele leuke jongen. Hij is alleen een stuk minder slim dan dat ik. Toch heb ik het gevoel dat we voor elkaar gemaakt zijn. Toch ben ik er bang voor dat ik op een gegeven moment niet meer tevreden ben met hem. Zou God ook willen dat we met iemand trouwen die hetzelfde niveau heeft als wij? Gewoon om het talent op hetzelfde niveau te houden?

Antwoord

27 reacties
Gerard
"Hij is alleen een stuk minder slim dan dat ik"

Arm meisje. Je moet een bijbels spoor op.

"Hebt u iemand gezien die wijs is in zijn eigen ogen? Voor een dwaas is er meer hoop dan voor hem." (Spreuken 26:12)

"Wee hun die in hun eigen oog wijs zijn en naar hun eigen mening verstandig." (Jes 5:21)

"Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen." (Matt 5:3)

enzovoort.

Als je bang bent dat je op een bepaald moment niet meer tevreden bent met iemand omdat hij niet 'jouw niveau' haalt, doe hem dat niet aan. Zoek een mede-narcist. Maar beter nog: verneder je, wees niet wijs in eigen oog, heb geen hoge dunk van jezelf, en nog meer van dat soort dingen waar de Bijbel vol van staat. Success!
mortlach
Nou, Gerard trekt hard van leer hoor, zelfs het woord 'narcisme' wordt van stal gehaald. Volslagen onterecht, wat mij betreft, want het is gewoon een drempel als er een (groot) niveauverschil is.

Natuurlijk kan iemand met een universitair denkniveau best overweg met iemand die bij wijze van spreken klittenband nodig heeft omdat hij/zij geen veters kan strikken, voor een avondje, of een week, maar als je aan relaties denkt, dan denk je toch aan jaren, tientallen jaren en je wilt op een gegeven moment toch een keertje een echt gesprek kunnen voeren.

In relaties heb je iemand nodig die je aanvult, uitdaagt en die er voor je kan zijn als het moeilijk is. Iemand die je problemen niet eens begrijpt omdat ze hem/haar boven de pet gaan, daar zou ik geen relatie mee beginnen.
Gerard
@mortlach

Mijn ervaring is dat er heel wat mensen zijn die naar 'intellectuele' maatstaf niet zo slim zijn, heel wat wijzer en verstandiger zijn en waarmee je een veel zinvoller gesprek kan hebben, dan met mensen die een hoge dunk hebben van zichzelf op 'intellectueel' (of ander) gebied.

Niet voor niets is bij dilbert altijd de vuilnisman de man met het meeste inzicht ;)

Mensen die een hoge dunk van zichzelf hebben staan over het algemeen ook veel minder open om iets te leren en te ontvangen, ze zijn eigenlijk alleen op zoek naar zelfbevestiging.

Mede daardoor, iets dat jou als atheist misschien minder aanspreekt, maakt de Bijbel hier juist zo'n sterk punt van omdat dit juist een van de belangrijkste blokkades om het evangelie te kunnen begrijpen en ontvangen. (Vandaar mijn ietwat harde reactie).

In de ogen van de Bijbel, van God, van Jezus, zijn totaal andere dingen van belang.
evantorisch
Helemaal eens met Mortlach!

Als je veel van elkaar verschilt, op wat voor vlak dan ook, is het beter realistisch na te denken of je dan wel zo goed bij elkaar past.
Dat heeft niks met hoogmoed te maken, om van narcisme maar helemaal niet te spreken.
Die tekstenplukkerij, om een ander veroordelend mee om de oren te slaan, is zeker niet gristelijk.
Wij kunnen niet in iemands hart kijken, beter om 1 Korinthe 13 in acht te nemen: de liefde denkt geen kwaad.
Molly
Is slim trouwens hetzelfde als intelligent? Je kunt als praktische (V)MBO'er slimmer zijn dan als nerd met 2 linkerhanden.
Handig en verstandig lijkt mij best een goede combi, afwisselend en uitdagend en tenminste niet saai of gezapig dus kom je misschien minder snel in de sleur van bijv. eindeloos geredeneer en alles altijd hetzelfde denken en beleven. Kan, maar hoeft niet natuurlijk!
Lecram
Ga gewoon een poosje als vrienden met elkaar om, zonder een liefdesrelatie aan te gaan. Dan merk ja vanzelf of er iets groeit voor de lange termijn.
AHHK76
Als jullie allebei misschien al verliefd zijn, dan lijkt het moeilijker om eerst verstandelijke besluiten te nemen. Maar het lijkt mij inderdaad slim om eerst vriendschap aan te gaan voor een half jaar of jaar. Dan kun je beter inschatten waar je samen over kunt praten en dan besluiten of je bij elkaar past of juist dingen mist. Een vriendschap verbreken is minder pijnlijk dan een verkering.
Mijn moeder heeft mij geleerd dat een man intelligenter hoort te zijn dan zijn vrouw. Maar ik vraag me dan of hoe een vrouwelijke arts dan een man moet vinden....?! Ik denk dat het niet altijd een voorwaarde of garantie is tot geluk als dat zo is.
mortlach
Oké, Gerard, ik heb geen idee waar je het allemaal vandaan haalt. Slim zijn betekent niet direct een hoge dunk van jezelf hebben. Intelligentie is gewoon te kwantificeren en objectief te vergelijken. Dat houdt verder geen waardeoordeel in.

Als je een IQ hebt van 140 en je denkt na over een levenslange(!) relatie met iemand met een IQ van 75, dan voel je toch zelf ook wel aan dat dat op een gegeven moment wat spanning gaat opleveren omdat de belevingswereld niet op elkaar aansluit.
mortlach
@AHHK: het idee dat de man intelligenter hoort te zijn als de vrouw is natuurlijk iets dat in deze tijd totaal geen plaats meer heeft, net als de hoepelrokken en paard en wagen.
Gerard
@mortlach, dat je aansluiting zoekt bij elkaar, ook op geestelijk vlak , lijkt me vanzelfsprekend, daar kan ik het met je eens zijn. Het lijkt me zinvol te kijken hoe je bij elkaar past.

Maar voor een christen spelen hier, als het goed is, hele andere dingen een rol. En ik ga ervan uit dat de vraagstelster een christen meent te zijn.

En in de vraag staat 'niet meer tevreden zijn' en 'hetzelfde niveau heeft als wij' en 'op hetzelfde niveau te houden'.
Hieruit spreekt, mogelijk onbedoeld en mogelijk zonder dat de vraagstelster het beseft, op zijn minst een nogal elitaire houding. En dat is een nogal problematisch spoor, in het meest nog voor de vraagstelster zelf.
mortlach
Ik denk dat je behoorlijk projecteert, Gerard. Ik zie werkelijk waar niets elitairs, maar gewoon de realistische gedachte dat zo'n relatie gewoon lastig zo niet onmogelijk is. Ik neem aan dat het niveauverschil niet tussen universiteit en HBO is. Om het geloof van de vraagsteller direct in twijfel te trekken, lijkt mij op zijn zachtst gezegd nogal ongepast.
j83lz
Zomaar een korte opmerking: ik lees in een van de reacties het woord narcisme.
Uit ervaring weet ik wat het leven met een narcist is. Als ik deze vraag lees, lees ik een oprechte bezorgdheid om de ander. 'Ik heb het gevoel dat we voor elkaar gemaakt zijn'. Laat dit nu net niet passend zijn met narcisme!
Gebruik deze heftige diagnose dus alstjeblieft niet direct als iemand een reeele vraag (uit bezorgdheid stelt).

En vraagstelster: ik ben het met je eens dat het is altijd goed om te overwegen of je ELKAAR op langere termijn voldoende kunt geven.
Ook qua denkpatronen/niveau.
Gerard
@j83lz
ik denk dat als de vraagstelster zo slim is als ze denkt dat ze is, door heeft dat het sarcasme is.
Gerard
"Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen. Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken. Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, opdat geen vlees voor Hem zou roemen. Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing, opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere."

Vroeger dacht ik dat ik slim en intelligent was. Snel van begrip en inzicht. Todat God me de ogen opende en ik bemerkte dat dat ik dwaas was, dommer dan het achtereinde van een koe. Ik dacht dat ik wat wist, maar ik wist niets, begreep niets en was blind. Maar de wijsheid van Christus heeft mij wijs gemaakt, niet mijn wijsheid, maar Zijn wijsheid in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn.

Dan gaan je de ogen en oren open voor hele andere dingen. Dan ga je beginnen de dingen te bekijken vanuit God em niet meer vanuit de mens. Dan wordt praten over 'slimheid' van een mens uitermate dwaas (vandaar mijn sarcasme, beetje beinvloed door Jeremia de laatste tijd).

Ik hoop dat de vraagstelster mij niet verkeerd begrijpt. Het is niet mijn bedoeling denigrerend te spreken, ik ben zelf geen haar beter. Ik wens slechts een beetje te porren, om tot nadenken aan te sporen. Laten we ons denken laten hervormen door wat Jezus zegt, die tot ons armzalig nederige niveau is afgedaald om ons wijs te maken.
Lecram
@Gerard, ik denk dat jij de vraagsteller verkeerd begrijpt. Het gaat er haar toch niet om om neer te kijken op mensen met een lagere intelligentie? Het gaat om een huwelijksrelatie. Dan begrijp ik het goed dat je ook daarop let. Dat heeft niets te maken met dwaas worden voor God.
Een huwelijksrelatie ga je voor het leven aan, dan is het juist verstandig dat je serieus er over nadenkt of je bij elkaar past.
evantorisch
Ik vind de reactie van Gerard uitermate stuitend.
In tgeheel niet opbouwend, christelijk; en zeker niet wijs.
De teksten die hij misbruikt om de vraagsteller een pak slaag te geven staan niet in de context van het kiezen van een huwelijkspartner.
In de vraag is geen enkele aanleiding om op een dergelijke manier te reageren, er wordt gewoon nuchter een feit geconstateerd.
Als je dan meent de ander te moeten neerhalen, geeft dat m.i. aan dat je zelf meerwaarde geeft aan een persoon die slimmer is dan een ander.
Niemand is meer of minder als hij slimmer ... (of iets anders) dan een ander is.
evantorisch
Als het over een andere kwestie gaat, bijv: hij is een huismus en introvert, en ik ga graag weg en ben extrovert. Ik heb daar nu geen problemen mee, maar ik ben bang dat ik daar later niet meer zo tevreden over ben. Zou het niet beter zijn als we wat meer op 1 lijn zouden zitten? Zou er dan ook zo'n overtrokken reactie komen?
Spikko
Ik reageer haast nooit op refoweb, maar gezien dit bericht mij zo aansprak waag ik de stap.

Ik vraag me af wat we verstaan onder het woordje 'slim'? Is dat iemand die op hoger niveau heeft geschoold? HAVO/VWO heeft gedaan, of een studie heeft gevolgd op het hoger onderwijs (HBO, WO)? En alles wat daaronder valt, waarbij ik denk aan VMBO en MBO, is minder slim? Is dat waar de grens dan ligt? Ik denk dat dit meer niveauverschillen zijn. Ja, VMBO ligt op een ander niveau dan HAVO. Dat is zeker waar. Ik vind het alleen lastig om meteen te zeggen dat mensen slimmer zijn dan anderen alleen kijkend naar de opleiding die ze gevolgd hebben.

Voor mij heeft slim zijn meer te maken met algemene kennis, breed denken over bepaalde dingen. Open minded zijn. Niet kortzichtig en over veel dingen nadenken. En dat kan zeker ook als men een lager niveau gevolgd heeft. Ik ken genoeg mensen die VMBO gedaan hebben puur omdat ze graag met hun handen wilden werken, maar die zeker niet minder slim zijn dan ik met mijn HBO-studie.

Ik zelf heb een relatie van bijna drie jaar. In het begin kwamen onze studies eigenlijk niet ter sprake omdat we beiden al werkten. Met mijn vriend praat ik over van alles. En vaak was ik verbaasd over hoeveel hij wist, en de frisse blik waarmee hij op dingen keek. Na een jaar of twee kwam ik erachter dat hij het laagste niveau op MBO heeft gedaan. Terwijl ik nu bezig ben aan een master op de uni. Nou en! Ik kan ontzettend goede gesprekken met hem hebben en zie nu dat slim zijn echt niet gebonden is aan het niveau dat je hebt gedaan op school.

Dus mijn advies: als jij het slim zijn koppelt aan welk schoolniveau er is gedaan (bijv. jij hebt vwo gedaan, hij vmbo), schuif het aan de kant! Denk er niet aan. En als het later toch blijkt dat het niet klikt kun je het altijd nog uitmaken. Maar laat dit geen drempel zijn om een relatie aan te gaan. Dat je niet hetzelfde niveau op school hebt gedaan hoeft niet te betekenen dat je niet op hetzelfde niveau gesprekken kunt voeren.
Gerard
@Lecram, mogelijk heb je gelijk en ik ga inderdaad verder dan wat de vraagsteler bedoeld. Ik probeerde het wat breder te trekken, een beetje een eigenaardigheid van mij. Het punt is het achterliggende waardensysteem, wat heeft waarde en wat niet.

We belijden dat ons denkvermogen en beoordelingsvermogen door de zonde is aangetast, maar het blijft bij een abstracte belijdenis. In werkelijkheid geloven we blijkbaar niet ook dat het ook zo is en blijven we onze eigen aardsgezinde maatstaven hanteren en laten ons niet corrigeren en ons denken hervormen door Gods woord.

Ik zou nog meer kunnen zeggen, maar ik laat het maar hierbij. Die er wel iets van oppikken hebben het waarschijnlijk niet nodig en die het nodig zouden hebben pikken het toch niet op. God moet geven dat we de dingen door Zijn ogen kunnen leren beoordelen.

@evantorisch, het spijt me maar ik denk dat in de verste verte niet begrijpt waar ik het over heb.
evantorisch
jawel hoor Gerard. Jij hebt het over appels terwijl de vraag gaat over peren.