Verschillend niveau van opleiding

C. M. Chr. Rots - de Weger / 10 reacties

Vraag

Bij mij in de kerk zit een jongen die ik eigenlijk al heel lang leuk vind (zo’n twee jaar denk ik). Hij is 23 of 24 en ik 17. Daarnaast ben ik vrij verlegen en hij denk ik ook. Ik heb havo gedaan en hij basis of kader. Ik heb dus een paar niveaus hoger gedaan. Zou dat in een eventuele relatie wel goed gaan? Zou ik dan wel goed met hem kunnen praten bijvoorbeeld?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, joh. Een fijne relatie hangt af niet van het niveau van opleiding. Wél van groeiende liefde voor elkaar! Als je nu al twijfelt... kijk dan ook eens naar het leeftijdsverschil tussen jullie, en misschien zijn er nog wel meer obstakels. Alles is te overwinnen... als jullie er beiden voor willen gáán!

Eerst dus maar eens kennismaken met elkaar, zou ik zeggen.

Succes,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

leeftijdsverschil
10 reacties
moedervan2
Dat iemand een lagere opleiding gedaan heeft zegt niks over het niveau. mijn man heeft de mavo net met de hakken over de sloot gehaald omdat ie destijds te gemakzuchtig was en te lui. Nu heeft een beroep waarin hij zwaar lichamelijk werk heeft, maar ik kan heel goed met m praten. Hij heeft wel een goed denkniveau en we vullen elkaar goed aan.
Maar ook als iemand wel een laag niveau heeft kan het heel goed. Vrienden van ons zijn al jaren gelukkig getrouwd, hij heeft speciaal onderwijs gehad en zij is doktersassistente... het ligt er echt aan hoe iemand is en hoe iemand praat. Met een lagere opleiding ben je niet dommer en je hebt ook niet automatisch een lager EQ.

Ga gewoon kennis maken dus! Succes!
moedervan2
Nou klinkt het alsof mavo-niveau laag is, maar ik heb zelf een afgeronde hbo opleiding gehad, vandaar... bij is er dus ook een verschil.
levensbron
Beste vragensteller,

aan de reactie van Mevr. Rots kun je wel zien dat er niets mis mee is:" niveau verschil."
"Ja, joh," enz.
Wat een wijze vrouw en toch zo gewoon.
Ik moest erg lachen.
Wat fijn, doet me goed doe gewoon,dan doe je gek genoeg, geen kapsones.
Als je verliefd bent en voor elkaar bestemd bent, wat let je.
Het is wel: Ga met Hem: 1+1+1=1
Het drievoudig snoei zal niet snel verbroken worden.

Sterkte en geniet van je verkerings tijd, wanneer die daar is.
Sterretje
Ik kan me best voorstellen wat de vragenstelster bedoelt en begrijp ook niet waarom iedereen (incl. mevrouw Rots) reageert alsof er geen vuiltje aan de lucht is.
Als een van twee een universitaire studie heeft afgerond en de ander heeft een mbo-opleiding (niveau 2,3 bijvoorbeeld) achter de rug, is er zeker sprake van niveauverschil en bevind je je ook op een ander niveau van denken.
Het hoeft geen probleem te zijn, maar het kan wel irritaties oproepen, omdat je allebei op een ander niveau denkt.
Kruidenvrouwtje
@Sterretje: inderdaad! Op werk oid merk ik dat ook wel, dat je dan heel veschillende tegen dingen aan kan kijken (heel praktisch of juist heel theoretisch).. Dus denk dat het zeker wel inspanning vraagt als je tegen dingen aan gaat lopen waarin je van mening verschilt.
levensbron
ander niveau denken?
Ook als je dezelfde opleiding hebt gehad, kan je denkwezen anders zijn hoor.
We zijn allemaal mensen met verschillende karakters.
Dat heeft er totaal niets mee te maken.
Liefde overwint alles.
Geloof, Hoop en Liefde, doch de meeste van deze is de liefde.
M71
@Sterretje: Een universitaire studie en vmbo is inderdaad een groot verschil, maar waar het hier om gaat is havo en vmbo. Gaat eigenlijk nergens over. Bovendien is die jongen een jaar of 6 ouder, dus veel meer levenservaring.
mluther
Er zitten twee kanten aan dit verhaal. Zelf heb ik ook niet meer als een MBO niveau 3 opleiding, omdat ik vanwege beperkingen (structuur) niet meer aankan (heb ook autisme).

Echter durf ik wel te zeggen dat ik zeker wel een HBO werk en denkniveau heb. Het zegt echter tegenwoordig ook niet alles meer als je een VWO opleiding hebt gedaan. Ook daar zitten mensen tussen die dan wel alles kunnen onthouden, maar het toepassen ervan dat ontbreekt. Ik heb een goede vriend van mij die lesgeeft, maar wat een onbenul komt hij ook in toenemende mate tegen bij VWO leerlingen.

Wat ik met het bovenstaande wil aangeven, dat de opleiding die iemand heeft gedaan niet het niveau van iemand bepaald. Naar ik meen is dit nog altijd het IQ, iemand met een hoog IQ kan MBO hebben gedaan vanwege beperkingen in zijn functioneren (en dit zijn er meer als dat men denkt).

Ik heb het mooie voorbeeld van mijn zusje met MBO niveau 2 en haar vriend met een MBO niveau 4 opleiding. Ondanks dat ze beiden MBO hebben gedaan ligt hun denkniveau wel ver uit elkaar (het IQ dus). Dat dit soms tot strubbelingen leid, heb ik zeker gezien, maar tot nu toe is de verkering nog steeds aan. Het IQ is dus niet de belangrijkste factor in het wel of niet een goede relatie kunnen hebben. Wat ik wel wil beamen is dat het kan helpen als beiden een IQ hebben wat enigzins overeen komt.
Sterretje
@levensbron Ik geloof niet dat geloof, hoop en liefde hier veel mee te maken hebben en 'liefde overwint alles' is nu ook een beetje kortzichtig gezegd.

@M71 Nee, het gaat om vmbo kader/basis, dit is nog wel een stukje lager dan vmbo-t, hoor. En veel levenservaring heb je over het algemeen op je 23e ook niet en is hier ook niet van belang, omdat ze over 10 jaar wat levenservaring betreft gelijkwaardig zouden zijn.

@mluther Ik weet niet of IQ het denkniveau bepaald en of iemand met een mbo-niveau een even hoog IQ kan hebben als iemand met een hbo-niveau, daar heb ik me nog nooit in verdiept. Alleen weet ik wel dat er op mbo en hbo een totaal verschillende manier van denken wordt aangeleerd. Daar kun je lang en breed over praten, maar dat is gewoon een groot verschil. Dat denken heb je ook niet automatisch van jezelf, dat wordt ook geleerd. En dat maakt dat er strubbelingen en irritaties kunnen komen, omdat je elkaar gewoonweg niet begrijpt.
Ik zeg ook niet dat IQ het belangrijkste is, maar ik vind het zeker wel iets om rekening mee te houden, zeker als het ver uit elkaar ligt (en dat is in het geval de vragenstelster zeker zo)
sydneylover
Eens met @Sterretje!

Niveauverschil hoeft helemaal geen bezwaar te zijn voor een prima relatie, maar zeker zijn er wel punten die je in de gaten moet houden.

Zo lang de ander een wat lager IQ kan compenseren met andere dingen (EQ) zal het prima gaan. Iedere relatie gaat om balans, en de beste relaties versterken elkaar op de punten waar de een zwakker is en de ander juist sterker.