Vriend stuk minder slim

Redactie Refoweb / 27 reacties

Vraag

Ik heb sinds kort contact met een hele leuke jongen. Hij is alleen een stuk minder slim dan dat ik. Toch heb ik het gevoel dat we voor elkaar gemaakt zijn. Toch ben ik er bang voor dat ik op een gegeven moment niet meer tevreden ben met hem. Zou God ook willen dat we met iemand trouwen die hetzelfde niveau heeft als wij? Gewoon om het talent op hetzelfde niveau te houden?

Antwoord

27 reacties
evantorisch
En ik laat het hier ook maar bij, want ik begrijp dat ik in het hokje van geestelijk dommertjes hoor. In het gunstigste geval dan, want het zou ook het hokje van vleselijke dommertjes kunnen zijn. Of nog erger, vleselijk wijzen!
Gerard
@evantorisch

Als dat zo is zou ik het er niet bij laten, en als het niet zo is waar maak je je dan druk over? Wat maakt het uit wat ik ervan zou vinden? (als ik dat al zou vinden). Is het oordeel soms aan mij. Of aan jou? Ik denk dat we het daar in ieder geval wel over eens zullen zijn dat dat niet zo is. Laten we daarom meer bezorgd zijn over over hoe God, hoe Jezus tegen deze zaken aankijkt :)

Ik wil je opmerking aangaande 1 Kor 13 overigens ter harte nemen.
3parels
Het doet er zeker wel toe of je goed met iemand kunt doorpraten. Natuurlijk hoeft je partner niet hetzelfde IQ te hebben. Mijn man is wiskundig sterker dan ik... nou.. lekker laten toch? Maar als je denkniveau erg verschillend is op gedeelde vlakken kan dat echt een probleem opleveren. Stel dat iets voor jou erg belangrijk is en je kan er niet met je partner over praten, dan kan dat echt een zorg zijn.
Ik zou zeggen: als je verkering hebt kom je er wel achter of iemand bij je past. Iemand met een lager denkniveau kan misschien wel een hoger emotioneel quotiënt hebben (EQ), dat kan heel veel goed maken. Je merkt vaak wel of iemand bij je past op dat niveau. Veel verschillen zijn met liefde makkelijk te overbruggen, maar het is wel belangrijk om te bedenken dat je de rest van je leven met iemand verder moet delen. Kun je over de zaken die er voor jou echt toe doen, flink doorpraten?
Vrienden van ons zijn heel gelukkig getrouwd: hij heeft speciaal onderwijs gehad en zij HBO. Het kan dus wel degelijk!
Maar als je kiest voor iemand, dan kies je voor hem zoals hij is, niet zoals je hem het liefst zou zien. Dus inclusief tekortkomingen, net zoals jij die hebt. Bedenk van tevoren of jij met die tekortkomingen kan leven. Als je dat nu al niet kunt, stop er dan maar mee.
3parels
Ik wil ook nog even reageren over deze vraag: Gewoon om het talent op hetzelfde niveau te houden?

Ben je bang dat je niveau daalt als je met een man trouwt die een lager IQ heeft? Die angst lijkt me niet terecht. Eerder zal je partner zich aan jou optrekken. Jouw drang om je te blijven ontwikkelen of om meer kennis te krijgen zal ongetwijfeld blijven bestaan. Die kennis en vaardigheden mag je niet voor jezelf houden. We krijgen talenten niet om ze op niveau te houden, maar om ze te delen.
mortlach
Enkel opleidingsniveau is niet echt betrouwbaar, het gaat inderdaad eerder om interesse voor zaken, het kunnen volgen van nieuwe dingen, beredeneringen, etc.

Gewoon een voorbeeldje: ik lees graag geschiedenisboeken en soms zijn die best wel complex (de onderhandelingen na de val van Napoleon op Waterloo, bijvoorbeeld, en hoe Europa tijdens het Weens Congres opnieuw vorm werd gegeven). Maar ik vind het interessant en wil mijn enthousiasme graag delen met mijn vrouw. Mijn vrouw geeft er zelf niks om, maar zij wil mijn enthousiasme wel stimuleren dus luistert ze regelmatig aan de ontbijttafel als ik een stukje dat ik net gelezen heb probeer na te vertellen.

Aan de andere kant luister ik naar mijn vrouw als zij vertelt over de dingen waar zij enthousiast over is en kan ik dat meestal wel volgen. Zo vullen we elkaar leuk aan en steunen we elkaar in wat wij belangrijk vinden.

Als ik nou een partner had gehad die niet verder kwam dan de Privé en de Mijn Geheim (bestaat dat nog?), dan had dat deel van de relatie niet bestaan. Ik bedoel: als zij mijn interesse totaal niet kan volgen en haar interessen (BN'ers) mij totaal niet zouden interesseren, waar heb je het dan over aan de ontbijttafel?

Daarmee spreek ik geen waardeoordeel uit over de mensen die de Privé lezen; ik zeg alleen dat een relatie met zo iemand niet erg bevredigend zou zijn.
mortlach
Even slim hoeft natuurlijk ook weer niet. Ik verwacht echt niet dat mijn vrouw een algebraische vergelijking voor me uitwerkt; wel vind ik het fijn dat ik er wél over kan praten.

Mijn vrouw is beeldend kunstenaar en laatst had ik de grootste pret uit te leggen hoe je het volume van een vierdimensionale kubus uitrekent. Haar hoofd ontplofte zowat omdat dat iets is wat je je dus gewoon niet kunt voorstellen en zij ontzettend visueel is ingesteld. Dat was echt grappig.

Aan de andere kant probeert ze mij soms dingen te beschrijven over hoe de tuin eruit zal zien nadat ze ermee klaar is en dan is het halverwege: laat maar, ik was vergeten dat jij je dit soort dingen nu eenmaal niet kunt voorstellen.
evantorisch
Gerard:"Als dat zo is zou ik het er niet bij laten, en als het niet zo is waar maak je je dan druk over? Wat maakt het uit wat ik ervan zou vinden? (als ik dat al zou vinden)"

1. Als ik zeg dat ik het er bij laat bedoel ik uiteraard niet om geestelijk of vleselijk dom te blijven.
2. Inderdaad maakt het niets uit wat jij van mij vindt.
Het boeit me weinig of niets in welk hokje je me indeelt, vandaar dat ik zeg dat ik het er bij laat.
3. Het ging me er slechts om je te laten zien hoe (impliciet) veroordelend je bent. (je lijkt er dus wel wat van te vinden)

Jouw woorden: "Ik zou nog meer kunnen zeggen, maar ik laat het maar hierbij. Die er wel iets van oppikken hebben het waarschijnlijk niet nodig en die het nodig zouden hebben pikken het toch niet op. God moet geven dat we de dingen door Zijn ogen kunnen leren beoordelen.
@evantorisch, het spijt me maar ik denk dat in de verste verte niet begrijpt waar ik het over heb."

Een oordeel hebben over bepaalde zaken is prima.
Maar jij oordeelt over geestelijke dingen en hartsgesteldheden, zowel bij de vraagsteller als bij mij. (dat ook nog eens met een minimum aan informatie)
We weten allebei dat er geschreven staat dat de natuurlijke mens niet begrijpt de dingen die van de Geest van God zijn.
Maar iemand die toevallig iets een beetje anders ziet als jij, heeft God verkeerd begrepen en kan niet door zijn ogen kijken.
Dan ga je toch echt over de grens, jij bent geen hartenkenner.
Maar gelukkig geef je aan het oordeel van de liefde uit 1 Korinthe 13 ter harte te nemen.
Laten we allemaal maar doen dan. Goed weekeinde!