Reinigende werking van bloed

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de reinigende werking van bloed, naar aanleiding van Hebreeën 9:22a, waar staat: En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd. Bloed lijkt een tegenstrijdig middel met betrekking tot reiniging. Onlangs hoorde ik in de preek (wat ook bij de kanttekening van deze tekst staat) over de stroom van bloed en de stroom van water die uit de zijde van Christus stroomt. Het bloed is, zo werd gezegd, tot verzoening en het water tot reiniging. Het beeld van bloed als verzoening begrijp ik; een Ander heeft Zijn leven/bloed gegeven in plaats van ons. Het beeld van water dat reinigt is ook duidelijk. Maar toch wordt ook het bloed van Christus op vele plaatsen in de Bijbel genoemd als het middel dat ons van onze zonden reinigt. Waarom werd bloed in het Oude Testament ingesteld als reinigingsmiddel? Waarom kan het bloed (van Christus) reinigen? Waarin zit deze reinigende werking? En wat is het verschil tussen reinigen met bloed of met water?

Antwoord

Beste ...

Het klopt inderdaad dat het bloed in de Bijbel genoemd wordt als middel tot reiniging. Ik noem 1 Joh. 1 vers 7b: “En het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.” Het gaat in deze tekst om zowel de rechtvaardiging als ook om de heiliging/wedergeboorte. Je vraag gaat niet zozeer om het eerste aspect, de verzoening van de zonde door het bloed, maar over het tweede namelijk de heiliging. Voor je gevoel past bij dit laatste beter het reinigingsmiddel van het water dan van het bloed.

Wij als westerlingen zijn geneigd om alles wat (te) exact te benaderen. Het is of het een of het ander. Water is voor ons het reinigingsmiddel dat we het meest gebruiken en met bloed kun je in het dagelijks leven iets wel vies maar niet schoon maken. De Bijbel spreekt echter in het OT zowel over water als bloed als middel tot reinigen. Ik noem Lev. 14 vers 8 en 9 als voorbeeld van water als middel tot reinigen. “Die nu te reinigen is, zal zijn klederen wassen en al zijn haar afscheren en zich in het water afwassen, zo zal hij rein zijn; daarna zal hij in het leger komen, maar zal buiten zijn tent zeven dagen blijven. En het zal ten zevenden dage geschieden, dat hij al zijn haar zal afscheren, zijn hoofd en zijn baard en de wenkbrauwen zijner ogen; ja, al zijn haar zal hij afscheren, en zal zijn klederen wassen en zijn vlees met water baden, zo zal hij rein zijn.” En Lev. 14 vers 14 als voorbeeld van bloed als middel tot reinigen. “En de priester zal van het bloed des schuldoffers nemen, hetwelk de priester doen zal op het lapje van het rechteroor desgenen die te reinigen is, en op den duim zijner rechterhand en op den groten teen van zijn rechtervoet.”

Ik constateer dat de Heere twee middelen gegeven heeft tot reiniging, waarbij we niet zozeer moeten letten op reinigen in chemisch, maar in ceremonieel opzicht. Bloed heeft chemisch gezien geen reinigende werking (je noemt het daarom een tegenstrijdig middel), maar ceremonieel gezien wel . Waarom heeft bloed een reinigende werking? Omdat God dat zo bepaald heeft en dan is het zo.

De ceremoniële  verschillen tussen de reinigingsmiddelen bloed en water zijn hoogstens accentverschillen. Bij het bloed speelt de verzoening en vergeving, die altijd onlosmakelijk is verbonden aan de heiliging, een iets grotere rol, maar uiteindelijk moeten we niet letten op het middel, maar op de zaak die erdoor wordt duidelijk gemaakt. Bij de kruisiging komen bloed en water beide voor, maar mijns inziens gaat het daar niet in de eerste plaats over het verschil tussen rechtvaardiging en heiliging, maar om aan te tonen dat Jezus waarlijk gestorven is en het is waar dat deze zaak voor zowel rechtvaardiging als heiliging zeer wezenlijk is.  Het komt er dus op aan of jij en ik de reiniging die door het bloed en het water worden afgebeeld benodigen zoals verwoord in Hebr. 9 vers 14. “Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw consciëntie reinigen van dode werken, som den levenden God te dienen!”

Ds. R. W. Mulder (Leerbroek)